پردازنده A8 همچنان با ۲ هسته اما این‌بار با فرکانس ۲ گیگاهرتز

جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
تقریبا مطمئن هستیم که آیفون ۶ با نسل جدید پردازنده‌های سری A اپل راهی بازار خواهد شد. امروز اطلاعات جالبی در باره این پردازنده که از آن با نام A8 یاد می‌شود فاش شده که به فرکانس بالاتر اما همان تعداد ۲ هسته اشاره دارند.
تبلیغات

براساس گزارش GforGamer به نقل از منبع چینی cnBeta، که پیش از این اطلاعات دقیقی را در باره محصولات اپل  فاش کرده بود، اپل در نسل بعدی سیستم‌-روی-یک-چیپ خود تنها از دو هسته بهره خواهد برد. پردازنده A7 اپل که در آیفون 5s و آیپد ایر و آیپد مینی رتینا به کار گرفته شد، تنها ۲ هسته دارد. اما طراحی اپل برای این SoC آنقدر استادانه بود که A7 با دو هسته در بسیاری از شرایط بهتر از پردازنده‌های ۴ یا ۸ هسته‌ای عمل می‌کند.

A7 در دو نسخه یکی برای آیفون 5s با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز و دیگری برای آیپد ایر با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز تولید شد. این پردازنده دارای ۲ هسته ۶۴ بیتی بود که هنوز پس از گذشت یک سال در SoCهای رده بالای رقبای اپل مثل Snapdragonها یا Exynosها وجود ندارد. A7 با لیتوگرافی ۲۸ نانومتر تولید می‌شود، اما ظاهر اپل از لیتوگرافی ۲۰ نانومتری در ساخت A8 بهره خواهد برد. براساس گزارش مک‌رومرز، سامسونگ و TSMC  تولیدکنندگان اصلی A8 خواهند بود.

اپل با معرفی A7 که اولین SoC با پشتیبانی از آدرس دهی ۶۴ بیتی به شمار می‌رود، حتی تولیدکنندگان مطرح SoC در جهان را نیز شگفت زده کرد. اما تقریبا همزمان با عرضه آیفون 6 و پردازنده A8، کوالکام و دیگر تولیدکنندگان نیز پردازنده‌های ۶۴ بیتی رده بالای خود را با ۴ یا ۸ هسته تولید عرضه خواهند کرد. حال باید منتظر ماند و دید آیا A8 نیز با دو هسته توان مقابله با آن‌ها را دارد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات