هر انسان چه حجم از اطلاعات را در بدن خود ذخیره دارد؟

جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
این روزها زندگی ما با انواع گجت‌ها همراه شده است و در هر یک از آن‌ها حجم بالایی از اطلاعات را ذخیره کرده‌ایم. اما آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چه میزان اطلاعات در بدن انسان ذخیره شده است؟ پاسخ این سوال بسیار شگفت‌انگیز به‌نظر می‌‌رسد، پس با ما همراه باشید.
تبلیغات

 Extensive Research تحقیقی را به انجام رسانده است که هدف از آن بررسی قدرت و پیچیدگی مغر انسان‌ها است. اما گاهی اوقات می‌توان با یک مفهوم ساده، پیچیدگی و در واقع مقیاس اهمیت یک موضوع را به زبان ساده‌تری بیان کرد. بررسی پیچیدگی مغز نیز جزو چنین موضوعاتی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

براساس ویدئویی که اخیراً توسط Veritasium‌ در یوتیوب منتشر گردیده، سعی شده تا با استفاده از اعداد و همچنین استفاده از کدهای باینری و زبان‌ها، میزان داده‌ی ژنتیکی ذخیره شده در بدن انسان اندازه‌گیری شود.

لینک دانلود ویدئو

براساس اطلاعات ارائه شده در این ویدئو، بدن انسان دارای 40 تریلیون سلول یا به بیان بهتر 40 هزار میلیارد سلول است که هر یک از این سلول‌ها به تنهایی دربردارنده‌ی تمام کد ژنتیکی یک انسان هستند. اما حجم این داده‌ها به زبان ساده‌تر به چه اندازه‌ است؟ حجم کد ژنتیکی ذخیره شده در هر سلول 1.5 گیگابات محاسبه شده که با ضرب آن در مجموع سلول‌های موجود در بدن به یک عدد نجومی می‌رسیم که برابر 60 زتابایت یا 21^10 * 60 بایت اطلاعات است.

شاید این عدد به تنهایی بیانگر قدرت بی‌حد و حصر مغز انسان باشد. این روزها انسان‌ها در حال پیشرفت در انواع علوم، مخصوصاً دانش کامپیوتر هستند، اما ذخیره‌ی چنین داده‌ی عظیمی در بدن انسان و غیرقابل تصور بودن آن نشان دهنده‌ی کوچک بودن یافته‌های بشر در برابر قدرت پروردگار است. این مورد تنها بخشی از پیچیدگی‌های کالبد فیزیکی انسان‌ها است که به‌واقع هر انسانی را در فکر فرو می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات