ناسا: شهاب‌سنگ خطرناکی به نام دیو به زودی از مجاورت زمین عبور می‌کند

یک‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
برخورد شهاب‌ سنگی که 27 بهمن سال 92 در اطراف جبارکول روسیه فرود آمد، همگان را متوجه خطرات بالقوه‌ی شهاب‌سنگ‌ها کرده است. حتی اگر کوچک باشند هم با سرعت فوق‌العاده زیاده خود، ممکن است شهری را به طور کامل نابود کنند. ناسا در گزارش جدیدی از شهاب سنگی به نام "دیو" خبر داده که به زودی زمین عزیز ما به استقبال آن می‌رود. در ادامه جزئیات گزارش ناسا را مطالعه می‌کنیم.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

    شهاب‌سنگی مورد نظر، Asteroid 2014 HQ 124 نام دارد که به آن Beast به معنای دیو هم گفته می‌شود. این شهاب سنگ قرار نیست با زمین ما برخورد کند اما از فاصله‌ی نزدیکی عبور خواهد کرد. منظور از فاصله‌ی نزدیک به طور دقیق، 777 هزار مایلی معادل 1.250 میلیون کیلومتری زمین است. شاید به نظر عدد بزرگی باشد اما در دنیای نجوم این فاصله نسبتاً کم است.

    به عبارتی اگر فاصله‌ی زمین با ماه را سه برابر کنید، به این عدد می‌رسید. در تصویر فوق هم مدار حرکت 2014HQ124 نشان داده شده است و می‌بینید که از همسایه‌ی ما، مریخ، چه قدر نزدیک‌تر است.

    دن یئومن از دانشمندان ناسا می‌گوید احتمال برخورد شهاب‌سنگ دیو با زمین، صفر است. وی مدیر دفتر  برنامه‌ی اجسام نزدیک زمین در ناسا است و می‌گوید هر چند سال یک‌بار شاهد عبور شهاب‌سنگی با ابعاد مشابه از اطراف زمین هستیم و این بار هم موضوع غیرعادی‌ نیست.

    ناسا مرتباً به بررسی فضا و رفتارهای عجیب و جنون‌آمیز آن مشغول است. بنابراین به خوبی متوجه می‌شود که چه شهاب‌سنگی خطرناک است و کدام موارد اهمیتی ندارند.

    به روزهای هیجان‌انگیز جام جهانی نزدیک می‌شویم در حالیکه یک شهاب‌سنگ با سرعت 31 هزار مایل در ساعت قرار است از کنارمان عبور کند. ناسا این شهاب‌سنگ را در زمره‌ی شهاب‌سنگ‌هایی که خطر بالقوه دارند و به اختصار PHA نامیده می‌شوند، قرار داده چرا که قطر آن بیش از 460 فوت معادل 144 متر است و از فاصله‌ی کمتر از 4.6 میلیون مایلی مدار حرکتی زمین به دور خورشید عبور می‌کند. چنین جرمی با سرعت فوق‌العاده‌ی خود، 100 هزار برابر قوی‌تر از یک بمب اتمی است و به راحتی یک کلان‌شهر را به ورطه‌ی نابودی کامل می‌کشاند! برای همین است که حتی عبور آن از فاصله‌ی 1.250 میلیون متری زمین هم وحشتناک به نظر می‌رسد.

    در حال حاضر بیش از 1000 عدد PHA داریم که ممکن است در آینده‌ی دور زمین را به خطر بیاندازند ولیکن ناسا پیشاپیش به بررسی آنها می‌پردازد. مثلاً مدار حرکت شهاب‌سنگ دیو را به کمک تلسکوپ‌های مستقر روی زمین، تا سال 2200 پیش‌بینی و محاسبه کرده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات