۱۸ خرداد: تلاقی تولد بنیان‌گذار فناوری وب و زبان PHP

پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۵۹ سال پیش در چنین روزی (۸ ژوئن ۱۹۵۸)، سر تیم برنرز لی، دانشمند علوم رایانه انگلیسی که تئوریسین و خالق دنیای وب شناخته می‌شود، به دنیا آمده است.
تبلیغات

دنیای جدید که ما آن را با نام اینترنت می‌شناسیم، فضای جدیدی است که به‌خصوص در دهه‌ی گذشته به لطف گسترش تکنولوژی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رشد خارق‌العاده‌ای داشته است. افزایش ضریب نفوذ اینترنت در میان کاربران و به وجود آمدن پایگاه‌های مختلف خبری، تفریحی، اطلاعاتی و خدماتی در طیف‌های گوناگون، موجب ایجاد تغییرات گسترده‌ای در زندگی بشر شده است.

امروز را می‌توان یک روز خاص در دنیای اینترنت و وب به‌حساب آورد؛ چرا که نخست ۵۹ سال پیش در چنین روزی (۸ ژوئن ۱۹۵۸)، سر تیموتی جان برنرز لی دانشمند علوم رایانه انگلیسی که تئوریسین و خالق دنیای وب شناخته می‌شود، به دنیا آمد. همچنین ۲۲ سال پیش در چنین روزی (۸ ژوئن ۱۹۹۵)، راسموس لردورف اولین نسخه از زبان برنامه‌نویسی PHP را منتشر کرده است.

فناوری وب پیشرفتی بود که توانست در دنیای اینترنت انقلابی ایجاد کند. در کنار این واقعیت که برنز لی فناوری وب را خلق کرد، افراد بسیار دیگری نیز تلاش‌های خارق‌العاده‌ای در جهت گسترش آن صورت دادند. راسموس لردورف با انتشار PHP در سال ۱۹۹۵ سهم بسزایی را در این مهم بازی کرده است. لردورف در آغاز پی‌اچ‌پی را به‌عنوان مخفف Personal Home page معرفی کرد و از نسخه ۳ به بعد این نام به PHP: Hypertext Preprocessor تغییر یافت. پی‌اچ‌پی یک نرم‌افزار آزاد است که تحت مجوز پی‌اچ‌پی انتشار یافته است. به دلیل این موضوع که این مجوز برای استفاده از عنوان پی‌اچ‌پی محدود شده، با مجوز عمومی گنو (GPL) سازگار نیست. تقریبا از پی‌اچ‌پی می‌توان در اکثر سرورها و سیستم‌های عامل استفاده کرد. این زبان برنامه‌نویسی نقش کلیدی در گسترش دنیای وب تا به امروز بازی کرده است و کماکان به این مهم ادامه می‌دهد.

گسترش دنیای وب امروز مدیون دانشمندان و محققانی چون سر برنرز لی و راسموس لردورف است.

دیگر رویدادهای مهم ۱۸ خرداد (۸ ژوئن)

۱۸۶۹ - اختراع جاروبرقی

۱۹۴۰ - کشف عنصر نپتونیوم

این مطلب در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات