با استفاده از نتایج پروژه Z-Man دارپا، بدون نیاز به تجهیزات خاص، از سطوح صاف بالا بروید

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی ایالات متحده‌ی آمریکا، دارپا، بار دیگر با یکی از پروژه‌های خود حیرت بسیاری از افراد را برانگیخته است. شاید شما نیز با اطلاع از موضوع تحقیقات و توسعه‌ی این آژانس تحقیقاتی، متعجب شوید. این آژانس تحقیقاتی در نظر دارد تا قابلیتی را در اختیار انسان‌ قرار دهد تا همچون تام‌کروز در فیلم مأموریت غیرممکن، بتوان براحتی و بدون نیاز به تجهیزات اضافی، از یک آسمان خراش شیشه‌ای بالا رفت.
تبلیغات

گِکوها (Gecko) نوعی از مارمولک‌ها هستند که اندازه‌ی آن‌ها از 1.6 تا  60 سانتی‌متر متغیر است. این مارمولک‌ها دارای توانایی خارق‌العاده‌ای در صعود از هر نو سطحی هستند؛ بطوریکه این موجودات می‌توانند با استفاده از ساختار دست‌های خود براحتی یک سطح شیشه‌ای و صیقلی را بالا رفته و بی‌هیچ مشکلی از چنین موانعی عبور کنند. حال دارپا با الهام گرفتن از این موضوع، درصدد انتقال چنین ویژگی‌های به انسان‌ها است؛ از این‌رو پروژه‌ای با عنوان Z-Man در دارپا آغاز شد که نتیجه‌ی آن امروز مشخص شده است و می‌توان آن را اعجاب‌انگیز خواند.

Z-ManInt

براساس نتایج منتشر شده از تحقیقات این آژانس، هر یک از انگشتان این مارمولک دارای پرزهای بسیاری میکروسکوپیکی است که روی آن قرار گرفته‌اند. در انتهای هر یک از این پرزها، شاهد وجود قاشک‌هایی هستیم که در زمان حرکت‌دادن پاها و دستان مارمولک، اولین بخش از بدن این موجود است که با اجسام تماس پیدا می‌کند. این قاشک‌ها با تماس با اجسام، روابطی را مبتنی بر نیروهای وان‌دروالسی با سطوح در حال تماس در سطح مولکولی برقرار می‌کنند. در واقع می‌توان این چنین بیان کرد که این قاشک‌ها امکان ایجاد چنین کششی را در اختیار مارمولک‌ها قرار می‌دهند؛ بطوریکه این موجود را قادر به حفظ تعادل خود با یک انگشت می‌کند.

یقیناً دارپا برای توسعه‌ی چنین سیستمی، مناطقی چون شهرها با سازه‌های بلند و آسمان‌خراش‌های غول‌آسا را در نظر گرفته است که درصورت استفاده از چنین امکانی، این قابلیت را در اختیار انسان‌ها قرار خواهد داد تا بدون استفاده از تجهیزات خاصی و تنها با پوشش‌های توسعه داده شده مبتنی بر این فناوری‌ها، به‌راحتی به سمت بالا صعود کنند. دارپا با الهام از الگوی موجود روی انگشتان مارمولک‌ها، تجهیزاتی را برای استفاده توسط انسان‌ها با در نظر گرفتن فاکتورهایی چون وزن انسان‌ها در نظر گرفته است.

دارپا با آزمایش سیستم خود نتیجه‌ی مثبتی دریافت کرده است؛ بطوریکه آزمایش‌های انجام شده توسط یک فرد 98 کیلوگرمی با داشتن یک بار 22 کیلویی برای صعود از یک سازه‌ی شیشه‌ای به ارتفاع 7 متر موفقیت‌آمیز بوده. استفاده از این فناوری منجر به حذف تجهیزات سنگین، جاگیر و با پایداری کم خواهد شد که دردسرهای فراوانی را برا کاربران ایجاد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات