ساخت نقشه‌ سه‌بعدی از محیط اطراف با تبلت ۱۰۲۴ دلاری تانگوی گوگل

جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
مطالعه 3 دقیقه
گوگل با معرفی پروژه‌ی تانگو، گوشی مجهز به دوربین سه‌بعدی را ارائه کرده بود. حالا انویدیا با همکاری گوگل تبلت این پروژه را ساخته است.
تبلیغات

چندی پیش گوگل با معرفی پروژه‌ی تانگو، گوشی مجهز به دوربین سه‌بعدی را ارائه کرده بود. گوشی گوگل با دقت بالایی به تهیه‌ی نقشه‌ی سه‌بعدی از محیط پیرامون می‌پردازد. انویدیا با گوگل همکاری کرده تا تبلت پروژه‌ی تانگو هم ساخته شود. تگرا کی‌وان تراشه‌ای قدرتمند است که انویدیا برای پردازش تصویر در کالبد تبلت پروژه‌ی تانگو قرار داده که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

تبلت پروژه‌ی تانگو صفحه‌نمایش 7 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل دارد. پردازنده‌ی آن همان‌طور که اشاره شد Tegra k1 است که قبلاً در زومیت به بررسی عمیق آن پرداخته بودیم. تگرا کی‌وان با برخورداری از پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندی که 192 هسته‌ی CUDA دارد، هیچ مشکلی در رندر‌کردن تصاویر و پردازش‌های سه‌بعدی با رزولوشن فول‌اچ‌دی ندارد. پردازنده‌ی تصویر آن هم بسیار کارآمد است. در کنار تگرا کی‌وان، 4 گیگابایت حافظه‌ی رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی قرار گرفته تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، مشکلی در خصوص منابع سخت‌افزاری لازم نداشته باشند.

tango-tablet-cameras

مهم‌ترین بخش، دوربین است. این تبلت 1024 دلاری که فقط جهت توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار گرفته، مجهز به دوربین پشتی 4 مگاپیکسلی است. رزولوشن پایین است؛ اما جالب است که زاویه‌ی دید دوربین یا به عبارت دقیق‌تر لنز آن که از نوع چشم‌ماهی است، 180 درجه است. تمام فضای پیش‌روی پشت تبلت، در زاویه‌دید وسیع لنز قرار می‌گیرد و نقشه‌ی سه‌بعدی آن ساخته می‌شود.

سمت جلوی تبلت هم با دوربینی که زاویه دید 120 درجه‌ای دارد، پوشش داده شده است. البته یک دوربین سنجش عمق با رزولوشن 320 در 180 پیکسل هم به آن اضافه می‌شود.

سیستم عامل تبلت، اندروید 4.4 است و پورت‌ها و اتصالات جانبی مثل Wi-Fi، بلوتوث و اتصال اینترنتی نسل چهارم هم در آن پیش‌بینی شده است.

قطعاً مشتریان عادی حاضر به پرداخت 1024 دلار برای یک تبلت با مشخصات نسبتاً معمولی نیستند. 200 تلفن از پروژه‌ی تانگو عرضه شده و در مورد تبلت، پیش‌بینی گوگل فروش 4000 دستگاه است. زمان عرضه هم ماه بعدی میلادی خواهد بود.

اگر برای شما سؤال شده که پروژه‌ی تانگو چطور عمق را تشخیص می‌دهد و طرح سه‌بعدی ایجاد می‌کند، باید بگوییم که این پروژه حاصل همکاری گوگل با Mantis Vision است. تکنولوژی MV4D این کمپانی، چیزی است که در گوشی و تبلت پروژه‌ی تانگو مورد استفاده قرار گرفته است.

روش کار استفاده از دوربین‌های مختلف است. ابتدا حسگر خاصی برای تاباندن نور به محیط اطراف شروع به کار می‌کند. البته نور آن مرئی نیست و دیده نمی‌شود. شبکه‌ی پرتوها به اجسام برخورد کرده و باز‌می‌گردد. دوربین و حسگر‌های دیگر با تابنده‌ی نور همگام هستند و با توجه به بازگشت پرتوها، متوجه فواصل خواهند شد. به کمک تراشه‌ی Myriad 1 امکان پردازش 250 هزار اندازه‌گیری در یک ثانیه فراهم شده است و این مقدار برای تهیه‌ی نقشه‌ی سه‌بعدی کافی به نظر می‌رسد.

در ویدیوی معرفی هم دوربین سبزرنگ میانی، مسئول دنبال‌کردن حرکات به صورت سه‌بعدی بوده و دوربین دیگر برای تشخیص فاصله استفاده شده است.

موتور پردازشی محصول منتیس ویژن است و گوگل برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مفیدی که از این ویژگی به بهترین شکل استفاده کنند، تبلت و گوشی پروژه‌ی تانگو را معرفی نموده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات