چگونه اسپم‌های موجود در بخش اطلاع رسانی اندروید، iOS و ویندوزفون 8.1 را از بین ببریم؟

دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
برخی اوقات که یک اپلیکیشن یا یک بازی جدید را دانلود کرده و پس از چند دقیقه کار کردن از آن خارج می‌شویم تا به کارهای خود بپردازیم، متوجه می‌شویم که بخش اطلاع رسانی دستگاه پرشده از تبلیغات ناخواسته‌ای که توسط آن اپلیکیشن‌ها ارسال شده‌اند. در این مطلب قصد داریم شما را با روش‌های مقابله با چنین اسپم‌هایی آشنا سازیم.
تبلیغات

می‌توان با یک تخمین دقیق گفت که تقریبا تمام افرادی که از گجت‌های هوشمند استفاده می‌کنند حداقل برای یکبار در چنین وضعیتی قرار گرفته‌اند. بخش اطلاع‌ رسانی گوشی یا تبلت به منظور ارائه‌ی اطلاعات و یادآوری‌های مهم طراحی شده و هیچ کاربری دوست ندارد دائما پیام‌ها یا هشدارهای تبلیغاتی متفرقه را در بخش اطلاع رسانی مشاهده کند.

برخی از این پیام‌ها کاربران را ترغیب به دانلود اپلیکیشن یا بازی‌های دیگر می‌کنند و برخی دیگر نیز کاربر را دائما در وضعیتی قرار می‌دهند تا وی را مجبور به خرید کالا یا یک سرویس خاصی کنند. اگر کاربری از این موضوع مطلع نباشد و اطلاعی از وجود چنین اسپم‌هایی نداشته باشد و چندین اپلیکیشن و بازی اینچنینی را دانلود و نصب کند، در کمال ناباوری مشاهده خواهد کرد که بخش اطلاع رسانی دستگاهش تبدیل به یک بیلبورد تبلیغاتی تمام عیار شده که مملو از تبلیغاتی است که جز آزار دادن روح و روان کاربر هیچ فایده‌ای ندارند.

خوشبختانه سه کمپانی مایکروسافت، اپل و گوگل با تعبیه‌ی امکانات کنترلی در سیستم‌های عامل‌های خود دست کاربران را برای مقابله با چنین اسپم‌هایی باز گذاشته‌اند.

سیستم‌های عامل اندروید، ویندوزفون و iOS به طور پیش‌فرض امکانات کنترلی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که می‌توان با استفاده از آنها نمایش پیام‌ها و هشدارهای هر اپلیکیشن در بخش اطلاع رسانی را به طور کامل کنترل کرد و در شرایطی همانند آنچه پیشتر ذکر شد نیز جلوی نمایش پیام‌های تبلیغاتی را گرفت.

با این وجود بسیاری از کاربران از وجود چنین امکاناتی نامطلع هستند یا در صورت اطلاع از وجود آن‌ها نمی‌دانند که چطور باید از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه به بررسی این قابلیت‌های کنترلی و چگونگی کار کردن با آن‌ها در سه پلتفرم نرم‌افزاری رایج گجت‌های هوشمند خواهیم پرداخت.

1 – اندروید

در سیستم عامل اندروید اعمال چنین تنظیماتی بسیار ساده است. برای انجام دادن اینکار دو راه ساده وجود دارد. اولین و ساده‌ترین روش این است که به محض مشاهده چنین پیامی در بخش اطلاع رسانی، انگشت خود را چند ثانیه به طور ممتد بر روی آن پیام خاص نگهدارید و سپس گزینه‌ی App Info یا اطلاعات اپلیکیشن را انتخاب کنید. پس از انجام این کار وارد منوی مربوط به اپلیکیشن نمایش دهنده‌ی پیام خواهید شد. در این بخش می‌توانید با غیر فعال کردن گزینه‌ی Show notifications خود را از شر پیام‌های مرتبط با این اپلیکیشن راحت کنید.

روش دوم کمی زمان‌بر بوده و مناسب افرادی است که ممکن است پس از گذشت زمان پشیمان شده و مایل باشند مجددا از یک اپلیکیشن خاص پیام‌ها و اطلاعات ضروری را دریافت نمایند. برای انجام اینکار وارد منوی تنظیمات بر روی دستگاه خود شوید و بر روی Apps تپ کنید. در لیست باز شده به دنبال اپلیکیشن مورد نظر خود بگردید و پس از یافتن آن بر روی آن تپ کنید و در بخش جدید گزینه‌ی Show Notifications را غیر فعال نمایید. به خاطر داشته باشید که هر زمان مایل به راه‌اندازی مجدد این بخش بودید می‌توانید به راحتی گزینه‌ی مذکور را فعال نمایید.

 2 – ویندوزفون 8.1

مایکروسافت در ویندوزفون 8.1 بخش اطلاع رسانی را اضافه کرده و به همین دلیل نیز امکان نمایش پیام‌های آزاردهنده و تبلیغاتی در این پلتفرم نرم‌افزاری نیز میسر شده است. خوشبختانه ردموندی‌ها پیش از انتشار نسخه‌ی جدید از ویندوزفون اقدام به انتشار دستور‌العمل‌های کارآمد برای کنترل نمودن اپلیکیشن‌ها کردند.

درست همانند iOS، کاربران ویندوزفون می‌توانند انتخاب کنند که پیام‌ها به همراه تصویر، صوت و لرزش دستگاه نمایش داده شوند یا خیر. همچنین این امکان وجود دارد که نمایش پیام توسط یک اپلیکیشن خاص نیز به طور کامل غیرفعال شود.

با انتخاب منوی تنظیمات با نماد چرخ دنده و وارد شدن به بخش Notifications + actions می‌توانید تمامی گزینه‌های مربوط به بخش اطلاع رسانی را مشاهده نمایید. در این بخش می‌توانید تمامی امکانات مانند نمایش صوت و تصویر و لرزش دستگاه را به طور کامل کنترل نموده و در صورت تمایل نمایش پیام توسط یک اپلیکیشن را به طور کامل غیرفعال کنید.

 3 – iOS 7

کنترل کردن بخش اطلاع رسانی در سیستم عامل اپل ساده و زیبا است. اپل این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده تا به طور کامل بتوانند انتخاب کنند که دقیقا مایل به دریافت و مشاهده کدام یک از پیام‌ها هستند.

برای اعمال تنظیمات بر روی بخش اطلاع رسانی وارد منوی تنظیمات شوید. در پایین، یک فهرست کامل از تمامی اپلیکیشن‌های موجود بر روی دستگاه وجود دارد. با انتخاب یکی از این اپ‌ها وارد منوی جدید خواهید شد که در آنجا می‌توانید مواردی نظیر هشدارهای صوتی و تمامی قابلیت‌های مرتبط با نمایش پیام از طرف آن اپلیکیشن را کنترل کنید. همچنین می‌توانید در این بخش تنظیمات جدیدی برای نمایش هشدارهای مرتبط با آن اپلیکیشن را در صفحه‌ی قفل اعمال کنید.

به خاطر داشته باشید تمامی این دستورالعمل‌ها در این سه سیستم‌عامل کاملا اختیاری هستند و هر زمان که مایل بودید می‌توانید تغییرات اعمال شده را اصلاح نموده و به حالت اولیه باز گردانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات