اینتل پردازنده‌ی قدرتمند 4790K را همراه پنتیوم ارزان‌قیمتی که قابلیت اورکلاک دارد، معرفی کرد

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
مطالعه 6 دقیقه
هسول رفرش، نام خانواده‌ی جدید محصولات خوب اینتل برای دسکتاپ‌هاست که از لحاظ معماری و ساختار همان هسول بی‌نظیر است؛ اما از نظر سرعت کلاک و برخی مشخصات دیگر، کمی متفاوت و معمولاً بهینه‌تر و بهتر است. در ادامه با هسولی‌های جدید با کد رمز دره‌ی شیطان یا Devil’s Canyon آشنا می‌شویم. از همه‌ مهم‌تر این است که اینتل پس از مدت‌ها بالاخره یک پنتیوم ارزان و قابل اورکلاک‌کردن معرفی کرده است.
تبلیغات

سوکت LGA1150 پذیرای تراشه‌های کم‌نظیری به نام هسول بود. پردازنده‌های نسل چهارم خانواده‌ی Core اینتل که از منظر توان پردازشی و نیز توان مصرفی، بهترین محصولات اینتل هستند. قبلاً پرچم‌دار هسول برای بازار مصرف، تراشه‌ی چهار هسته‌ای Core i7-4770K بوده که یک تراشه با پسوند K و قابل اورکلاک‌شدن است. این تراشه در کنار مادربوردهای سری 8 اینتل معرفی شده بود. حالا نوبت به هسول رفرش رسیده و تراشه‌های Core i7-4790K و Core i5-4690K با کد دره‌ی شیطان معرفی شده‌اند.

هسول سریع‌تر می‌شود

طبعاً مدل 4790 که پیشوند i7 در نام آن دیده می‌شود، از هایپرتردینگ پشتیبانی می‌کند و به جای 4 هسته، دارای 8 هسته‌ی منطقی است. مدل دیگر یک i5 قدرتمند است که بدون هایپرتردینگ، همان 4 هسته‌ی واقعی را دارد. توان مصرفی دو تراشه‌ی جدید 88 وات است که از 84 وات پرچم‌داران هسولی، تنها 4 وات بیشتر است.

new-haswell-refresh-specs

توربوبوست استفاده از یک یا دو هسته، سرعت را به 4.4 گیگاهرتز می‌رساند

سرعت کلاک تراشه‌ی Core i7-4790K در حالت عادی 3.5 گیگاهرتز است؛ حالت توربو یا به اصطلاح اورکلاک خودکار این مدل با چهار عدد 4-4-3-2 مشخص می‌شود. به این معنی که اگر از یک یا دو هسته استفاده کنیم، سرعت کلاک به اندازه‌ی 9 برابر سرعت کلاک پایه که 100 مگاهرتز است، افزایش می‌یابد و به رقم 4.4 گیگاهرتز می‌رسد. در حالتی که تمام هسته‌ها به طور کامل مشغول پردازش باشند هم سرعت کلاک رکورد 4.2 گیگاهرتزی را ثبت می‌کند.

بنابراین همان‌طور که چندی پیش اشاره کردیم، اینتل تراشه‌های قدرتمند خانواده‌ی Core را تا جایی بهینه کرده که حتی با داشتن یکی از ظریف‌ترین لیتوگرافی‌ها، سرعت 4 گیگاهرتز را پشت سر گذاشته‌اند.

مادربوردهای سری 9 مدتی است که روانه‌ی بازار شده‌اند و اجازه‌ی اورکلاک‌کردن این دو تراشه‌ی سریع را به کاربران حرفه‌ای می‌دهند و به طور کامل با آن سازگار هستند.

اما اگر مادربورد شما دارای چیپ‌ست جدید Z97 نباشد چطور؟ اینتل در رونمایی از تراشه‌های جدید اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.

هسول رفرش از نظر توان مصرفی و تولید گرما، مقاوم‌تر است

هسول رفرش همان معماری هسول را دارد و با همان سوکت کار می‌کند؛ اما مدار الکتریکی روی تراشه بهینه شده و جریان مصرفی بیشتر است. حرارت تولید شده هم بیشتر است و لذا برای انتقال بهتر گرما، مواد بهتری بین قالب تراشه و IHS یا پخش‌کننده‌ی مجتمع گرما قرار گرفته است. حتی پین‌های پردازنده هم از نظر تماس با سوکت مادربورد بهینه شده‌اند.

در تصویر زیر مشخص است که پین‌های 1150 تفاوتی نکرده‌اند؛ اما در بخش میانی خازن‌های بیشتری جهت رساندن توان مصرفی به تراشه اضافه شده است.

haswell-refresh-changes

با توجه به ویژگی‌های خاص هسول رفرش، مادربوردهای حرفه‌ای سری 8 با چیپ‌ست قدرتمند Z87 هم با بروزرسانی بایوس از هسول رفرش پشتیبانی می‌کنند. البته این موضوع به سازندگان مادربورد بستگی دارد و در مورد مادربوردهایی که کیفیت پایین‌تری دارند، احتمالاً عملی نخواهد شد؛ اما مادربوردهایی مثل ماکسیموس 6 اکستریم ایسوس، Z87OC گیگابایت یا Z87 MPower MAX ام‌اس‌آی، استاد اورکلاک و شرایط بسیار سخت هستند و مشکلی نخواهند داشت.

در مورد کنترلر حافظه همان ساختار قبلی با پشتیبانی از دو کانال رم DDR3 با سرعت 1600 مگاهرتز مورد استفاده قرار گرفته که البته می‌توان با اورکلاک، به سرعت‌های بسیار بالا دست یافت.

به مناسبت سالگرد پنتیوم‌ها،G3258  ارزان، اما اورکلاک‌شدنی

20 سال از ظهور برندی به نام پنتیوم گذشته است و اینتل می‌خواهد سالگرد پنتیوم را جشن بگیرد. به این منظور یک پنتیوم ارزان با قابلیت اورکلاک معرفی شده است.

پنتیوم‌ها اورکلاک نمی‌شوند؛ اما این پنتیوم خاطره‌انگیز، به خوبی اورکلاک می‌شود

اورکلاک‌کردن پنتیوم‌های هسولی که نامی به شکل G3xxx دارند، از طریق تغییر ضریب کلاک پایه غیر ممکن بود. قبلاً هم در آیوی‌بریج و سندی‌بریج همین وضعیت دیده می‌شد. اما اینتل یک سورپرایز ویژه برای کاربرانی که بودجه‌ی کم دارند، آماده کرده که G3258 نام دارد. این پنتیوم ارزان‌قیمت، مثل تراشه‌های قدیمی اینتل که قیمت پایینی داشتند و به راحتی اورکلاک می‌شدند، قابلیت اورکلاک دارد. شاید به نام آن نگاه کنیم و بگوییم چرا پسوند K که نشان می‌داد ضریب کلاک پایه قفل نیست، وجود ندارد؟ شاید استفاده از عدد 8 در پایان نام تراشه، به نوعی جایگزین K شده باشد.

به هر حال پنتیوم G2358 یک پردازنده‌ی 72 دلاری است با سرعت 3.2 گیگاهرتز است و می‌توان آن را اورکلاک کرد. کنترلر حافظه در این تراشه، از سرعت نهایتاً 1333 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند که با توجه به قیمت پایین آن، منطقی است.

Pentium-g3258-anniversary

پنتیوم G3258 با چیپ‌ست‌های سری 8 و 9 سازگار است؛ اما یادتان باشد که برای اورکلاک‌کردن از طریق تغییر ضریب کلاک پایه، مادربورد شما باید Z87 یا Z97 باشد. در مورد H87 یا دیگر چیپ‌ست‌های رده‌پایین سری 8، برخی مادربوردها قابلیت اورکلاک با تغییر ضریب کلاک را دارند.

پنتیوم G3258 دارای 3 مگابایت حافظه کش است و از تکنولوژی دیکد و اینکد ویدیویی اینتل به نام QuickSync نیز پشتیبانی می‌کند.

رکوردشکنی هسول رفرش و احتمال رسیدن به سرعت باورنکردنی 5 گیگاهرتز

همان‌طور که اشاره شد، دویل کنیون یا دره شیطان، برای اورکلاک توسط حرفه‌ای‌ها معرفی شده و بعید نیست که با تغییراتی که در انتقال گرما و رساندن توان مصرفی انجام شده، رکوردهای باورنکردنی ثبت کند.

هسول با ولتاژی در حدود 1.22 ولت به سرعت 4.2 گیگاهرتز می‌رسید؛ اما هسول رفرش با 1.13 ولت همین رکورد را ثبت می‌کند

هسول به طور معمول به خوبی تا 4.2 گیگاهرتز اورکلاک می‌شود. رسیدن به 4.4 یا 4.5 گیگاهرتز کمی مشکل است و تنها برخی تراشه‌ها خاص که کیفیت خوبی داشته باشند، با اعمال ولتاژ 1.3 ولت برای هسته، به 5 گیگاهرتز صعود می‌کنند. البته این تراشه‌ها با آزمودن هزاران پردازنده و به ندرت پیدا می‌شوند.

به اسکرین‌شات نرم‌افزار CPU-Z توجه کنید که مشخصات، ولتاژ هسته و سرعت دو مدل جدید را نشان می‌‌دهد:

core-i5-4690k
core-i7-4790k

در تصویر آخر، هسول رفرش Core i7-4790K تنها با 1.134 ولت، سرعت 4.2 گیگاهرتزی دارد که کیفیت بالای تراشه را آشکار می‌کند.

برای مطالعه کلیه مقالات نمایشگاه به صفحه Computex 2014 مراجعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات