روبات UBR-1 با قابلیت برنامه‌ریزی برای انجام امور مختلف در کنار کارگران خط تولید

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
روبات UBR-1، حدود 125 سانتی‌متر قد دارد و از داشتن دو دست محروم است، تنها یک بازو برای انجام امور مختلف در نظر گرفته شده است. قرار است UBR-1 با همین یک دست بسیاری از کارهای یک کارگر معمولی را انجام دهد و همین‌طور قرار است قادر به یادگیری و تکرار حرکات شخصی که آن را برنامه‌ریزی می‌کند شود. اما چطور؟ سخت‌افزار به کار رفته چیست؟ در ادامه می‌بینیم.
تبلیغات

امروزه در کارخانه‌ها، روبات‌ها و بازوهای مکانیکی مختلفی استفاده می‌شود ولیکن روبات UBR-1 یک تفاوت عمده دارد، از نظر ایمنی مشکلی برای کار در کنار انسان ندارد و به عبارتی خطرناک نیست. لذا حتی در محیط‌های شلوغ هم قابل استفاده است.

ubr1-1

 ساخت UBR-1 با یک تکه‌ی فلز شروع شد و حدود یک روز طول کشید

UBR-1 محصول گروه Unbounded Robotics است. گروهی که در سانتا کلارای کالیفرنیا مستقر شده و انشعابی از Willow Garage است. UBR-1 قیمت 50 هزار دلاری دارد و سفارش پیش‌خرید آن از 17 آوریل شروع شده و در ماه آگوست به مشتریان واگذار می‌شود.

مدیرعامل آنباوندد روباتیکیس، Melonee Wise می‌گوید:

ما روبات‌ها را در حال فعالیت دیده‌ایم؛ آنها ممکن است باهوش نباشند، کثیف باشند، ممکن است خطرناک باشند و در محیط یک کارخانه‌ی تولیدی معمولی، تمام روز در حال انجام امور تکراری باشند. کارهایی مثل قراردادن محصولات در قفسه‌ها، برداشتن اشیاء و مونتاژ کردن قطعات از وظایف روبات‌ها است.

وایز در توضیح دقت UBR-1 می‌گوید:

UBR-1 برای مونتاژ قطعات کوچک طراحی نشده ولیکن قادر است اجسامی به کوچکی یک تاس یا مکعب خانه‌سازی را در دست بگیرد و بچرخاند.

در واقع آنباوندد روباتیکس کمپانی‌هایی را هدف قرار داده که تا حدی به اتوماسیون برای تسریع فرآیند تولید نیاز دارند ولیکن از پس هزینه‌ی اتوماسیون کامل کارخانه‌ی خود بر‌نمی‌آیند.

وایز در ادامه توضیح می‌دهد که:

بین فرآیند تولید با اتوماسیون کامل با فرآیند تولید فاقد هر گونه اتوماسیون، فاصله‌ی زیادی وجود دارد و ما حس می‌کنیم که UBR-1 این فاصله را پر می‌کند.

علی‌رغم اینکه روبات UBR-1 از نظر ساخت اجزاء و هوشی که برای آن در نظر گرفته شده بسیار پیشرفته است، هنوز به مرحله‌ای نرسیده که به خط تولید ملحق شود. در واقع UBR-1 تنها کالبدی است که باید برای آن برنامه نوشت تا کارهای مختلف را انجام دهد.

ubr-1-2

UBR-1 از نظر سیستم عامل، یکی از نسخه‌‌های لینوکس ابونتو و نرم‌افزار متن‌باز Robot Operating System را اجرا می‌کند. بنابراین توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، به راحتی می‌توانند برنامه‌ای برای کاربردهای مختلف و نیازهای متفاوت آماده کنند. به عنوان مثال اگر یک کمپانی به روباتی برای برداشتن اشیاء از یک قفسه و همچنین مونتاژ قطعات نیاز داشته باشد، با دانلود دو اپلیکشن خاص روی یک روبات، به هر دو مورد دست می‌یابد.

وایز در رابطه با کاربرد عمومی UBR-1 می‌گوید:

مزیت روبات ما این است که ما کاربرد آن را در بخش‌های مختلف و برای انجام امور متفاوت در نظر گرفته‌ایم. اگر برای پلتفرمی مثل این روبات، سازوکار نرم‌افزاری ایجاد کنیم، ارزش آن بسیار زیاد خواهد بود.

وزن روبات UBR-1 حدود 160 پوند یا 73 کیلوگرم است و در هر ساعت می‌تواند 2.23 مایل یا 3.59 کیلومتر مسافت را طی کند. باتری آن برای 5 ساعت کارکرد شارژ نگه می‌دارد.

مغز متفکر روبات یک پردازنده‌ی نسل چهارم Core i5 است و برای ارتباط می‌توان از پورت USB و همچنین Wi-Fi استفاده کرد. میکروفون، بلندگو و اسکنر لیزری هم از سخت‌افزارهای موجود روی آن هستند.

جالب است که یک حسگر سه بعدی هم در بخش جلوی سر روبات وجود دارد که محصولی از پرایم‌سنس است، همان کمپانی نام‌آشنایی که موجب ظهور کینکت مایکروسافت شد.

بازوی روبات حول 7 محور مختلف دروان می‌کند و وزنی معادل 40 پوند یا 18 کیلوگرم دارد. البته اگر روبات روشن باشد، وزن واقعی بازوی آن قابل تشخیص نیست چرا که موتورها اثر جاذبه و به عبارتی وزن بازو را تا حدی خنثی می‌کنند و به نظر می‌رسد که بازو سبک است.

بازوی روبات از نظر برنامه‌ریزی حرکتی بسیار منعطف است و حتی در آینده می‌توان آن را با حرکت دست برنامه‌ریزی کرد. وایز با اشاره به این نکته، به نرم‌افزاری اشاره کرد که در نهایت جای برنامه‌نویسی برای روبات از طریق کامپیوتر را می‌گیرد.

کاربر با استفاده از اپلیکیشنی که آنباوندد روباتیکس روی آن مشغول کار است می‌تواند حرکات بازوی خود را ضبط کند و بعداً بازوی روبات به تکرار آن بپردازد. در فرآیند ضبط، حرکت تک‌تک مفاصل شخص، شناسایی و ضبط می‌شود. وایز اضافه می‌کند که حتی می‌توان حرکات را با هم ترکیب کرد تا یک حرکت ترکیبی بزرگ‌تر ایجاد شود.

همکاری آنباوندد روباتیکس با چند کمپانی دیگر به صورت آزمایشی ادامه دارد تا در نهایت اپلیکیشن‌هایی برای خط تولید آماده شود.

وایز بر این باور است که تا 5 سال دیگر شاهد استفاده از این روبات در صنایع مختلف برای انجام امور متفاوت خواهیم بود.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات