گوگل در پی طراحی مجدد وب به سبک اندروید است

دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
واضح است که گوگل صاحب اندروید و سیستم عامل کروم است. اما از لحاظ ظاهری بین اندروید و کروم تفاوت وجود دارد و این به این دلیل است که تاکنون اراده‌ای برای یکسان‌سازی تجربه کاربری بین پلت‌فرم‌ها و فرم‌فکتورهای مختلف وجود نداشته است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مایکروسافت اولین شرکتی بود که نخستین گام‌ها را در مسیر یکسان‌سازی تجربه کاربری با عرضه ویندوز 8 و رابط کاربری مترو برداشت که این رابط کاربری با منوهای Xbox و رابط کاربری ویندوزفون تا حد خوبی تجربه کاربری یکدستی را برای کاربران پلت‌فرم‌ها و محصولات مختلف ویندوزی رقم زد. اپل با ایجاد قابلیت‌های تقریبا یکسان در هر محصول خود که بیشتر این قابلیت‌های جدید همین چند هفته پیش و در جریان رویداد WWDC 2014 معرفی شدند، دومین شرکتی بود که اقدام به این کار کرد. البته اپل تمایلی به یکدست‌سازی iOS و Mac OS از خود نشان نداد ولی اقدامات مهمی در زمینه ایجاد ارتباط هرچه بیشتر بین این سیستم عامل‌ها انجام داد. این قابلیت که کاربر بتواند در مک‌بوک خود یک متن از طریق iMessage ارسال نماید، سپس گوشی خود را برداشته و این مکالمه متنی را در گوشی خود ادامه دهد، نمونه‌ای از این دست اقدامات است.

در این میان گوگل سومین شرکتی است که به نظر می‌رسد در پی  یکدست‌سازی پلت‌فرم‌های خود است. در مورد گوگل شاید ساده باشد که بگوییم این شرکت قصد دارد تا اندروید و سیستم عامل کروم را یکدست نماید ولی این موضوع چندان درست نیست؛ چرا که هیچ کدام از دو مورد ذکر شده پلت‌فرم اصلی گوگل نیستند. پلت‌فرم اصلی گوگل  وب است و به همین دلیل است که اندروید و سیستم عامل کروم می‌توانند به صورت جدا از هم وجود داشته باشند. اینجا همان نقطه‌ای است که زبان طراحی جدید گوگل وارد میدان می‌شود. تاکنون بیشترین تمرکز روی مَتریال دیزاین اندروید بوده است. بطور خلاصه، متریال نوعی طراحی است که در آن آیتم‌ها دارای عمق و به صورت سه بعدی هستند.گوگل در حال طراحی مجدد اندروید است تا این عمق‌ها و جنبه‌های رابط کاربری شناور را در اندروید ایجاد نماید و به احتمال زیاد پس از آنکه اندروید L در پاییز امسال عرضه شود، کروم هدف بعدی خواهد بود. رابط کاربری جدید از منوهایی با نمای جدید بهره خواهد برد و قابلیت چند وظیفگی آن نیز شبیه به مدیریت تب‌ها در نرم افزار کروم است. چیزی که بین اندروید و کروم مشابه است، این است که نرم‌افزارهای اندروید قابلیت نصب روی کروم بوک‌ها را نیز دارند و در واقع می‌توان این نرم‌افزارهای اندرویدی را روی لپ‌تاپ نیز اجرا کرد. گوگل همچنین با افزودن ساعت‌ها، تلویزیون‌ها و ماشین‌ها دسترسی و سازگاری اندروید را نیز افزایش داده است، بنابراین گوشی اندرویدی شما تبدیل به قطبی برای استفاده از تمام دستگاه‌های هوشمند شما خواهد بود.

ولی به نظر می‌رسد زبان طراحی متریال تنها قسمتی از ماجرا است و قطعه‌ی مهم دیگر پازل گوگل، پروژه طراحی پلیمر است که در واقع تجسمی از متریال دیزاین در دنیای وب است. در واقع به نظر می‌رسد هدف اصلی گوگل یکدست‌سازی اندروید و کروم نیست بلکه یکدست سازی اندروید و وب است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات