سیستم گرمایش ناحیه‌ای محققان MIT شما را با شلیک فروسرخ گرم می‌کند

یک‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
اجازه دهید یک شرایط فرضی را در ذهن خود تصور کنیم: اگر بخواهید چند نفر را در فصل زمستان که وارد یک اتاق بزرگ و سرد شده‌اند گرم کنید چه خواهید کرد؟ منطق این است که درجه‌ی سیستم گرمایش را افزایش دهید؛ اما اگر صادق باشیم باید گفت که منطق هم گاهی به کار نمی‌آید! اکنون محققان به روشی برای گرم کردن افراد دست یافته‌اند که بسیار جالب توجه است.
تبلیغات

 محققان دانشگاه MIT برای دست یافتن به این منظور راه‌کار بسیار بهینه‌تر (و البته عجیب‌تری) را ارائه کرده‌اند که نام گرمایش ناحیه‌ای بر آن نهاده شده. هدف این محققان ساخت یک نمونه‌ی اولیه از منبع نوری LED است که امواج گرما را مطابق با حرکت شما در اتاق به سمت‌تان شلیک کند و به جای گرم کردن بی‌فایده‌ی محیط، تنها بدن خود شما را گرم کند! البته اگر در مورد امنیت جان‌تان نگران شدید باید بگوییم که امنیت شما بطور کامل برقرار است. ویدیوی زیر را سندی بر این مدعا بدانید:

دانلود ویدئو

ستاره‌ی این فرآیند لامپ فروسرخ LED نصب شده بر روی جداره است که توسط آینه‌هایی به منظور متمرکز نمودن تمام گرما در یک مسیر هدایت می‌شود. این سیستم به مجموعه‌ای از حسگرهای حرکتی متصل است که قادرند افراد را حین حرکت در طول اتاق ردیابی کنند. به محض اینکه موقعیت شخص برای سیستم مشخص شد، امواج گرمایشی دقیقا به همان ناحیه تابیده می‌شود. برای درک بهتر این سامانه‌ی گرمایشی می‌توانید یکی از آن تفنگ‌های بدترکیب بازی‌های رایانه‌ای را به یاد آورید با این تفاوت که سطح کشندگی آن‌ها قابل قیاس نیست! کارلو رتی، محقق ارشد این گروه گفته است که نمونه‌های تکمیل شده‌ی آینده بسیار جمع و جورتر (و احتمالا ارزان‌تر) خواهند بود و قالب کوچک و زیباتری به خود خواهند گرفت که لامپ LED کوچک‌تری نیز در آن تعبیه خواهد شد.

اگرچه این سامانه بسیار جالب توجه و بهینه است اما مسلما برای گرم کردن عده‌ی زیادی که دائما در حال حرکت در اتاق هستند منطقی نخواهد بود. با این وجود وصل کردن چند عدد از این دستگاه‌ها در سالن یا اتاق بزرگی که با مشکل گرمایش روبرو است موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های گرمایش خواهد شد و در عین حال آرامش بیشتری را نیز برای ساکنان به ارمغان خواهد آورد. متاسفانه سیستم گرمایش ناحیه‌ای همچنان در مرحله‌ی طرح اولیه قرار دارد و مدتی برای گرم کردن اتاق‌ها و سالن‌های مجلل خود که همانند غار سرد هستند باید منتظر بمانید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات