زوم‌اپ: واقعیت افزوده را با Layar تجربه کنید!

جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
قصد داریم اپلیکیشن رایگان Layar را به شما عزیزان معرفی کنیم که واقعیت افزوده را به گوشی هوشمند و تبلت شما می‌آورد.
تبلیغات

این روزها بازار استفاده از فناوری واقعیت افزوده بسیار گرم است. بسیاری از صاحب نامان عرصه‌ی تبلیغات و رسانه در کشورمان بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از چنین امکاناتی می‌تواند بسیار جالب و البته سودآور نیز باشد.

در ابتدا اجازه می‌خواهم مروری خلاصه از معنا و مفهوم واقعیت افزوده داشته باشیم:

واقعیت افزوده (با نماد اختصاری نگاشته) یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS می‌باشد ایجاد می‌شود. واقعیت رایانه‌ای مفهوم کلی واقعیت افزوده‌است. در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمی‌شود بلکه فقط اضافه می‌شود. همچنین واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی می‌کند. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیهٔ عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند. در واقعیت افزوده نگاشته، عناصر معمولا به صورت بی‌درنگ اضافه شده و مرتبط با عناصر محیطی می‌باشد، مانند نمایش امتیاز مسابقات ورزشی در زمان پخش از تلویزیون. با کمک تکنولوژی پیشرفتهٔ واقعیت افزوده (برای مثال افزودن قابلیت بینایی کامپیوتری و تشخیص اشیاء) می‌توان اطلاعات مرتبط با دنیای واقعی پیرامون کاربر را به صورت تعاملی و دیجیتالی به او ارائه کرد. همچنین می‌توان اطلاعات مرتبط با محیط و اشیاء اطراف را بر روی دنیای واقعی نگاشت. ایده اولیه واقعیت افزوده اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط توماس کادل کارمند بوئینگ مطرح شد.-ویکیپدیا

چند هفته پیش که برای اولین بار تیزر جدید روزنامه‌ی همشهری را از تلویزیون مشاهده کردم بسیار خوشحال شدم چرا که بالاخره رسانه‌ها و روزنامه‌های کشورمان یک قدم اساسی به سمت استفاده از فناوری‌های جذاب و کاربردی برداشتند.

جالب است بدانید این فناوری چندان هم جدید نیست و اولین جرقه‌های مرتبط به آن در دهه‌ی 50 میلادی زده شده است. استفاده از واقعیت مجازی یا Augmented Reality می‌تواند طیف گسترده‌ای از امکانات و نوآوری‌ها را در اختیار شما قرار دهد. فقط تصور کنید می‌توانید به هر شی‌ء و مکانی که در اطراف خود مشاهده می‌کنید اطلاعات تکمیلی مانند انیمیشن، صوت، تصویر و اطلاعات متنی را به صورت مجازی اضافه نمایید.

layar

اپلیکیشنی که امروز قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، Layar نام دارد که تا اکنون بیش از 38 میلیون بار دانلود شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن از دوربین، قطب نما و GPS دستگاه کاربر به طور همزمان استفاده می‌کند و به عنوان مثال چنانچه کاربر در خیابان‌های شهر اقدام به قدم زدن نماید، می‌تواند اطلاعات تکمیلی را بر روی صفحه دستگاهش مشاهده نماید.

به عنوان مثال با گرفتن دوربین به سمت ساختمان‌های مختلف آپارتمان‌هایی را که جهت اجاره آماده هستند را مشاهده نماید. البته مشاهده اطلاعات تکمیلی زمانی میسر است که فرد یا افرادی از قبل آن اطلاعات را تهیه و به سرورهای Layar اضافه کرده باشند.

زمانی که برای اولین بار اپلیکیشن Layar را باز می‌کنید، دوربین دستگاه به صورت خودکار فعال شده و یک کادر سفید رنگ دور تا دور صفحه را می‌گیرد. پس از رویت مکان یا شی‌ء خاصی از طریق این کادر کافی است یک بار بر روی صفحه نمایش تپ کنید تا پس از اسکن شدن تصویر اطلاعات تکمیلی در صورت وجود نمایش داده شوند.

البته این تمام ماجرا نیست. با استفاده از پلتفرم نرم‌افزاری تحت وب Layar می‌توانید خودتان شخصا نسبت به طراحی و ساخت واقعیت افزوده اقدام نمایید. البته کار کردن با پلتفرم تحت وب Layar چندان آسان نیست اما برای شروع می‌توانید یک عکس به طور دلخواه انتخاب کرده و با قرار دادن ویدیو و اطلاعات خاص آن را پر کنید.

زمانی که بر روی دکمه‌ی Preview کلیک کنید کافی است اپلیکیشن Layar را در گوشی یا تبلت اجرا کرده و دوربین را به سمت تصویر مورد نظر بگیرید. با یکبار اسکن کردن تصویر اطلاعات تکمیلی را مشاهده خواهید کرد. نکته‌ی جالب در مورد این اپلیکیشن این است که لازم نیست دوربین را درست مقابل تصویر بگیرید. اگر کمی به اینطرف و آنطرف حرکت کنید مشاهده می‌کنید که همزمان با تصویر اطلاعات موجود بر روی آن نیز حرکت کرده و جابجا می‌شوند.

Layar کیت نرم‌افزاری مخصوص توسعه‌دهندگان (SDK) را نیز عرضه کرده است که با مراجعه به وب‌سایت آن می‌توانید از آن در پروژه‌های نرم‌افزاری خود استفاده کنید. این اپلیکیشن برای سیستم‌های عامل iOS، اندروید و بلک‌بری عرضه شده و نسخه‌ی مخصوص عینک گوگل آن نیز موجود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات