اپل قیمت آیپاد تاچ را ضمن مجهز کردن نسخه‌ی 16 گیگابایتی به دوربین کاهش داد

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
مدل پایه‌ای 16 گیگابایتی آیپاد تاچ اپل ضمن بروزرسانی و برخوردار شدن از یک دوربین پشتی iSight و افزایش انتخاب رنگ‌ها به ۶ رنگ، شاهد کاهش قیمت به 199 دلار بوده است. اپل همچنین نسبت به کاهش قیمت مدل‌های 32 و 64 گیگابایتی این دستگاه نیز اقدام نموده و اکنون این مدل‌ها به ترتیب با قیمت 249 و 299 دلار در دسترس قرار دارند.
تبلیغات

 این بروزرسانی، مدل 16 گیگابایتی را نیز از نظر رنگ‌بندی با مدل‌های 32 و 64 گیگابایتی هم‌سطح می‌کند و از این پس هر سه مدل در رنگ‌های مشکی، خاکستری فضایی، صورتی، زرد، آبی و قرمز از طریق فروشگاه اینترنتی اپل در دسترس خواهند بود.

پیش‌تر، نسخه‌ی 16 گیگابایتی آیپاد تاچ با قیمت 229 دلار و تنها در رنگ خاکستری فضایی عرضه می‌شد که البته از یک دوربین پشتی نیز محروم بود. علاوه بر این، مدل مذکور قادر به پشتیبانی از بند دور مچ نیز نبود و به نظر می‌رسید اپل به عمد و برای سوق دادن کاربران به نسخه‌های گران‌قیمت‌تر برخی ویژگی‌های پایه‌ای را از مدل 16 گیگابایتی دریغ کرده است. البته با وجود اینکه در بروزرسانی سخت‌افزاری انجام شده، این مدل از وصل نمودن بند نگهدارنده پشتیبانی می‌کند ولی کاربر ملزم به خریداری این بند بصورت جداگانه و به قیمت 9 دلار در کنار مدل 16 گیگابایتی آیپاد تاچ خواهد بود.

پیش از این اعمال تغییر، مدل 32 گیگابایتی این دستگاه به قیمت 299 دلار به فروش رسانده می‌شد و نسخه‌ی 64 گیگابایتی نیز از برچسب قیمت 399 دلار برخوردار بود.  بجز اضافه شدن دوربین پشتی 5 مگاپیکسلی به نسخه‌ی 16 گیگابایتی، سایر خصوصیات فنی و اجزای داخلی دستگاه بدون تغییر باقی مانده است. هر سه مدل از صفحه‌نمایش 4 اینچی رتینا برخوردارند که دوربین جلویی FaceTime HD آن‌ها را همراهی کرده و از پردازنده‌ی A5 اپل نیرو می‌گیرند. علاوه بر این، آیپاد تاچ‌ها سیستم‌عامل iOS 7 را اجرا کرده و به ایرپادهای اپل مجهز شده‌اند.

ipod-touch

آخرین بروزرسانی خط محصولات آیپاد تاچ به تاریخ ژانویه 2013 باز می‌گردد که ضمن آن، مدل قبلی 16 گیگابایتی بدون برخورداری از دوربین پشتی iSight و با قیمت 229 دلار در تک‌رنگ خاکستری عرضه شد. این مدل جای نسل چهارم پیشین را گرفت که با وجود قیمت مناسب 199 دلاری، از چیپ کندتر A4 بهره می‌برد.

با وجود اینکه آیپادها یک بار موجب بازگشت اپل به شکوه شدند، امروزه این دستگاه‌ها با کاهش سهم نسبی، بخش بسیار کوچک‌تری از تجارت عظیم اپل را به خود اختصاص داده‌اند که اکنون توسط آیفون و آیپد رهبری می‌شود. با این وجود، آیپاد تا انتهای سال 2013 همچنان پیشتاز بازار رو به افول مدیاپلیرهای قابل حمل بوده که این آمار از گزارش ارائه شده توسط NPD Group به سهم 72 درصدی اپل اشاره دارد.

اپل در گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی خود، همچون گذشته اظهار کرد که آیپاد تاچ فروش بیش از نیمی از آیپادهای اپل را به خود اختصاص داده، اما از ارائه‌ی جزئیات بیشتر از سهم هر یک از مدل‌ها اجتناب نموده است. میزان فروش آیپاد در سه‌ماهه‌ی گذشته به 2.7 میلیون دستگاه کاهش یافته که این میزان بدلیل پایین بودن، ارزش چندانی برای اعلام رسمی از سوی اپل در نتایج مالی خود نداشته و در این میان سهمی از افتخارات اپل نداشته است.

آیپاد تاچ بخشی از سهم خود را به رقبای اپلی خود بخشیده و اپل در این راستا با ارائه‌ی مدل‌هایی نظیر آیپاد شافل که حالت کلیپ داشته و از صفحه‌نمایش برخوردار نیست یا مدل ساده‌تر آیپاد نانو و حتی آیپاد کلاسیک با کلیدهای دایره‌ای کلیکی، ترجیح داده خود را با سلایق گوناگونی همراه سازد. تصور می‌کنید این کاهش قیمت موجب استقبال بیشتر از دستگاه‌های پخش موسیقی همراه اپل خواهد شد؟ آیا اپل در ادامه نیز به سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی این بخش از تجارت خود ادامه خواهد داد یا آن را بازاری رو به کاهش قلمداد خواهد نمود؟ ما و سایر کاربران را از نظرات تخصصی و ارزشمند خود در این خصوص آگاه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات