گوگل فیت، پلتفرم متن باز گوگل برای اپلیکیشن‌های سلامتی، معرفی شد

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
اخیراً در سیستم عامل‌های مطرح دنیای موبایل توجه زیادی به پلتفرم سلامتی شده است.مخصوصاً مدتی است که ساعت‌های هوشمند موجود با اندازه‌گیری مشخصه‌های سلامتی و میزان فعالیت‌های کاربر، وضعیت جسمی او را دنبال می‌کنند. در ادامه با Google Fit، نسخه‌ی گوگلی پلتفرم سلامتی آشنا می‌شویم.
تبلیغات

در نسخه‌ی جدید اندروید، یعنی Android L، بخشی به نام Google Fit وجود دارد که تمام مشخصه‌های سلامتی مثل خوابیدن، قدم زدن و غیره را مرتباً چک می‌کند. این سرویس ابری شبیه به کاری است که اپل در iOS 8 انجام داده است. سامسونگ هم با Sami، پلتفرم مشابهی برای محصولات خود در نظر گرفته است.

اپل این بخش را با عنوان Healthkit یا بسته‌ی سلامتی در نسخه‌ی جدید iOS پیش‌بینی کرده و حالا گوگل هم بالاخره با نهایی کردن گوگل فیت، عزم راسخ خود برای توجه به سلامت افراد را نشان داده است.

بدین ترتیب در اندروید و iOS یک بخش ویژه برای جمع‌آوری و بررسی تمام مشخصه‌های سلامتی ایجاد شده و راه برای گجت‌های پوشیدنی که این کمیت‌ها را اندازه می‌گیرند، هموار ساخته است.

موضوع جالب توجه این است که در بنیان‌گذاری اندروید فیت، بزرگانی مثل آدیداس، نایکی، Withings، اینتل، RunKeeper و چندی کمپانی بزرگ دیگر که همگی به نوعی در عرصه‌ی آمادگی جسمانی فعالیت دارند، مشارکت داشته اند. به عنوان مثال در نشست گوگل I/O به فیول‌بند کمپانی نایکی و هماهنگی آن با اندروید اشاره شد.

nike-fuelband

تفاوت اصلی گوگل فیت با هِلث‌کیت کمپانی اپل در این است که گوگل به جای معرفی یک نرم‌افزار خاص، پلتفرمی را معرفی کرده که سازندگان مختلف محصولات آمادگی جسمانی می‌توانند از آن استفاده کنند و نرم‌افزار خاص خود را عرضه نمایند.

Ellie مدیر محصولات گوگل در مورد واسط برنامه‌نویسی (API) یکتایی که گوگل برای تمام محصولات عرضه کرده توضیحاتی داد که در مجموع پلتفرم گوگل را شبیه یک روش متن‌باز برای استفاده‌ توسط همگان تصویر می‌کند. روشی که اپل معمولاً به آن علاقه‌ای ندارد. با این واسط برنامه‌نویسی متن باز، اپ‌ها می‌توانند اطلاعات جمع‌آوری شده را به اشتراک بگذارند. با توجه به اینکه گوگل فیت یک سرویس مبتنی بر کلود است، اپلیکیشن‌های مختلفی که روی ابزارهای متفاوت نصب شده‌اند، قادر به ذخیره کردن اطلاعات و نیز استفاده از اطلاعات دیگر ابزارهای متصل به اینترنت خواهند بود.

هنوز مشخص نشده که آیا کوگل فیت یکی از سرویس‌های یکپارچه با اندروید جدید است یا به صورت بسته‌ی جداگانه‌ی نرم‌افزاری، روی آن نصب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات