تیرهای چراغ برق شیکاگو هوشمند می‌شوند

دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
شیاکاگو، یکی از چهار شهر بزرگ امریکا قصد دارد از طریق چراغ‌های برق و به کمک حسگرهای مختلف شهر را هوشمند کند.
تبلیغات

محققان درصدد انتقال ایده‌ی هوشمندسازی ابزار‌های دیجیتال مورد استفاده به محیط‌های شهری هستند؛ از این‌رو شیکاگو که یکی از چهار شهر بزرگ ایالات متحده است، با استفاده از تیرهای چراغ مجهز به انواع سنسورها، اولین قدم در راه هوشمند شدن را طی خواهند کرد.

محققان در حال راه‌اندازی شبکه‌ای از تیرهای چراغ مجهز به انواع سنسورها هستند که از ماه جولای برای دریافت اطلاعات محیطی و دریافت داده‌ها به‌منظور برنامه‌ریزی شهری و امنیت شهروندان به‌کار گرفته خواهند شد. این سنسورها اطلاعاتی را از محیط اطراف جمع‌آوری می‌کنند که شامل کیفیت هوا، سطح آلودگی و شدت باد است. از نکات جالب توجه در مورد این سنسورها شمارش تعداد عابرین پیاده از طریق محاسبه‌ی تعداد عابرینی است که از نزدیکی سنسور عبور می‌کنند. با استفاده از چنین سیستمی حتی می‌توان به‌راحتی ساعات تشدید آلودگی هوا را تعیین کرده و برای مثال گذرگاه‌های خیابانی پرترافیک را مشخص کرد.

شاید در کنار موارد ذکر شده، نگرانی‌هایی نیز در مورد سواستفاده از داده‌های کاربران مطرح شود که از جمله‌ی آن می‌توان به مانیتور کردن عادات روزانه‌ی افراد اشاره کرد. براساس اطلاعاتی که توسط چارلی‌کت‌لت، یکی از دانشمندان تیم توسعه‌ی دهنده‌ی این سیستم منتشر شده، سنسورهای بصورت ناشناس به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند و از این‌رو نمی‌توان با استفاده از این سنسورها فردی را مشخصاً شناسایی کرد. هرچند استفاده از این سیستم تا حدودی منجر به خطر افتادن حریم خصوصی کاربران می‌شود، اما یقیناً منجر به تسهیل زندگی شهری افراد خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات