نسل جدید خودروی بدون راننده گوگل، به زودی به همراه رادار لیزری و قیمتی بسیار پایین‌تر

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
گوگل مدت‌ها است که مشغول ساخت خودروی بدون راننده‌ای است که بتواند بدون نیاز به کنترل انسان، ترافیک، عبور مردم از خیابان و انواع موانع را تشخیص داده و راه خود را به تنهایی پیدا کند. حاصل کار تا اینجا، خودرویی است که تا 40 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد؛ ولی بسیار گران است. حال گوگل برای رفع این مشکل راهکاری اندیشیده که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

بخشی از این گرانی به دلیل کلاهک نصب شده بر روی سقف خودرو است که در واقع یک رادار است؛ وسیله‌ای که با شناسایی پیرامون خودرو و اشیاء و اجسام موجود در آن، اطلاعات مورد نیاز برای تعیین مسیر مناسب حرکت را به دست می‌دهد. این وسیله به تنهایی، 80،000 دلار قیمت دارد و بخش قابل توجهی از مبلغ کل پروژه را به خود اختصاص می‌دهد.

حال متخصصان در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، به کمک گوگل آمده‌اند. طرح پیشنهادی آن‌ها، استفاده از LIDAR به جای سیستم رادار فعلی است. لیدار، خود نوعی رادار است که با ارسال پرتوهای نور (معمولا نور لیزر) به صورت 360 درجه و بررسی بازتاب آن‌ها از سطح اجسام محیط، یک نقشه توپوگرافی سه‌بعدی دیجیتالی تهیه می‌کند که در آن، فضای اطراف به طور کامل ترسیم شده است.

با انجام این کار، مشکل دیگری تحت عنوان مصرف زیاد انرژی، برای تولید پرتوهای لیزر مطرح شد. این مانع نیز با استفاه از نوعی دیودهای لیزری که می‌توانند پرتوهای لیزر را به صورت عمودی و با فرکانس متغییر بتابانند، حل شد. لیزرهای تولیدی با این روش، ابعاد و پهنای بسیار کوچک‌تری داشته، انرژی را به صورت بهینه‌تری مصرف می‌کنند و کارایی بیشتری دارند؛ همچنین بخوبی از محیط‌های کلوییدی عبور کرده و تقریباً به طور کامل از سطح اجسام بازتابیده می‌شوند. برای کنترل فرکانس و قدرت لیزر، از سامانه‌های میکرو الکترو مکانیکی استفاده می‌شود.

نتیجه‌ی نهایی یک سنسور مبتنی بر لیدار است که هزینه کمتری می‌برد و در عین حال، می‌تواند تا شعاع 30 قدمی، محیط اطراف را به طور سه‌بعدی اسکن و ترسیم کند. این فناوری را نه تنها در ساخت اینگونه خودروها، بلکه در هر زمینه دیگری که اسکن دقیق و هوشمند سه‌بعدی مورد نیاز باشد، می‌توان استفاده کرد. محصولات دیگری، همچون کینکت مایکروسافت در صنعت بازی، یا دوربین‌های عمق‌سنج در حوزه‌ی مهندسی وجود دارند که عمل مشابهی را انجام می‌دهند؛ اما با دقت و فاصله مفید به مراتب کمتر.

پیش از رساندن این طرح به مرحله تولید، لازم است ابعاد قطعات استفاده شده تا حد امکان، مثلاً به اندازه‌ی یک تلفن هوشمند، کوچک‌سازی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات