اپل سیستم عامل OS X 10.10 را با ظاهری کاملا متفاوت رونمایی کرد

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اپل در روز اول از کنفرانس WWDC از نسخه جدید سیستم‌عامل OS X رونمایی کرد. این نسخه از مک که با نام OS X Yosemite شناخته می‌شود بسیار شبیه به iOS شده است.
تبلیغات

در کنفرانس توسعه دهندگان اپل بیش از ۱۰۰۰ توسعه دهنده فعال از کشورهای مختلف از جمله ایران شرکت کردند. در بین این توسعه دهندگان یک جوان ۱۳ ساله نیز وجود دارد که شاید به زودی اپلیکیشن او باعث میلیاردر شدنش شود. اپل در نطق اصلی از اولین روز رویداد WWDC بر روی دو سیستم‌عامل iOS و OS X تمرکز کرد.

تیم کوک در این مراسم گفت که با وجود اینکه صنعت PC و کامپیوترهای ویندوزی با کاهش ۵ درصدی روبرو بوده است، اما مک‌ها ۱۲ درصد رشد داشته‌اند. در حال حاضر مک بر روی ۸۰ میلیون دستگاه نصب شده است که ۴۰ میلیون نسخه از آن‌ها Mavericks بوده است. این یک رکورد برای اپل به شمار می‌رود. تیم کوک گفت با وجود اینکه ویندوز ۸ یک سال پیش از موریکس منتشر شد، اما تنها ۱۴ درصد از کاربران ویندوز از آن استفاده می‌کنند.

اپل امروز از OSX 10.1 رونمایی کرد. این نسخه از سیستم‌عال مک با نام OS X Yosemite شناخته خواهد شد. ظاهر سیستم عامل شبیه به iOS 7 شده است.

در نسخه جدید OSX، همه چیز حالت شیشه ای به خود گرفته و همه چیز شبیه به iOS شده است. حالا دو سیستم‌عامل موبایل و دسکتاپ اپل بسیار شبیه به هم شده‌اند و احتمالا کاربران مک نیز بسیار خوشحال خواهند شد. مرکز اعلانیه‌ها، تقویم، یادآوری، گزارش وضعیت آب و هوا و غیره نیز همگی تغییر شکل داده‌اند تا با زبان طراحی جدید اپل سازگار شوند.

مرکز اعلانیه‌های یا همان Notification Center تغییر کرده است و حالا کاربر می‌تواند اعلانیه‌های مربوط به هر روز را به راحتی مشاهده کند. این بخش به اپلیکیشن‌ها و ویجت‌های دیگر نیز گسترش یافته است. بخش جستجوی مک که Spotlight نامیده می‌شود نیز بسیار شبیه به نرم‌افزار محبوب Alfred شده است و حالا نتایج جستجو را بهتر از قبل نمایش می‌دهد. پیش از این نیز Spotlight بسیار خوب عمل می‌کرد و حالا اپل آن را بهتر نیز کرده است.

همانطور که در تصاویر این نسخه از مک مشاهده می‌کنید، ظاهر سیستم‌عامل به مراتب‌ جذاب‌تر از قبل شده است و از این رو انتظار می‌رود کاربران نیز استقبال بیشتری از این سیستم‌عامل و شاید محصولات سری مک کنند.

یکی دیگر از تغییرات بزگری که در OS X 10.10 ایجاد شده است مربوط به سرویس جدید iCloud Drive است که امکان دسترسی فایل‌های ذخیره شده کاربر در iCould را از طریق Finder یا همان نرم‌افزار مدیریت فایل مک می‌کند. اگر با سیستم‌عامل مک آشنا نیستید، Finder در واقع معدل Explorer ویندوز است. حالا کاربران می‌توانند فایل‌های موجود در فضای ابری iCloud را به شکل ساده‌تری مدیریت کنند. حتی امکان مدیریت این فایل از طریق PC و سیستم‌عامل ویندوز نیز وجود خواهد داشت.

تغییر مهم دیگر مربوط به سیستم جستجوی Spotlight است که حالا بسیار شبیه به Alfred شده است. در نسخه جدید مک، وقتی شروع به جستجو در مک می‌کنید یک پنجره به صورت پاپ‌آپ روی صفحه باز می‌شود تا از طریق آن بتوانید در کل سیستم‌عامل جستجو نموده و نتایج جستجو را در قالبی زیباتر مشاهده کنید. حتی امکان مشاهده نتایج وب در Spotlight نیز وجود دارد. سیستم جستجوی جدید OSX حتی قادر است تا اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی را ارایه کند.

سافاری، مرورگر اپل نیز دستخوش تغییر شده است، اپل ادعا می‌کند که این مرورگر سریع‌ترین مرورگر دنیا در زمینه اجرای کدهای جاوا اسکریپت است. اپل تغییراتی در ظاهر تب‌ها ایجاد کرده است تا آن‌ها را بیش از پیش جذاب کند. رابط کاربری مرورگر اپل حالا ساده‌تر و تر و تمیزتر از قبل شده است. منوی اشتراک گذاری با سافاری یکپارچه شده و مدیریت RSSها نیز بهبود یافته است. اپل حالت جدیدی را برای نمایش تب‌های جدید در قالب تصاویر بند انگشتی فراهم کرده است.

MailDrop

 قابلیت دیگر OS X 10.10 با نام MailDrop معرفی شده است. این قابلیت که در نرم‌افزار Mail وجود دارد، امکان پیوست فایل‌های سنگین از طریق اکانت iCloud و فضای ابری را فراهم می‌کند. به این ترتیب نیازی نیست تا فایل را مستقیما به ایمیل پیوست کنید و به راحتی قادر خواهید بود تا فایل‌های سنگین را از فضای ابری iCloud انتخاب و پیوست کنید. این قابلیت همچنین امکان ویرایش تصاویر در داخل خود نرم‌افزار Mail را میسر می‌کند. به این ترتیب برای ویرایش تصویر پیوست ایمیل نیازی نیست به نرم‌افزار دیگری مراجعه کنید. از طریق این نرم‌افزار قادر خواهید بود تا سایز تصویر را تغییر داده یا بر روی آن متن یا فلش اضافه کنید.

اپل در OS X 10.10 Yosemite انتقال اطلاعات بین iOS و OS X را از طریق AirDrop ساده‌تر کرد و از چندین قابلیت جدید دیگر رونمایی کرد. در نسخه جدید سیستم‌عامل مک، کاربر نه تنها می‌تواند فایل‌های مورد نظر خود را به آیفون انتقال بدهد بلکه می‌تواند از طریق کامپیوتر SMS ارسال کند یا تماس تلفنی برقرار نماید.

سیستم‌عامل OS X 10.10 Yosemite در پاییز امسال و بصورت مجانی در اختیار کاربران کامپیوترهای مک قرار می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات