حافظه RAM، صفحه‌نمایش، انواع حافظه و نکات مهم دیگر درباره لپ‌ تاپ

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
مطالعه 18 دقیقه
در راهنما حافظه‌های HDD و SSD گرفته تا صفحه‌نمایش و حافظه RAM را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.
تبلیغات

در بخش پایانی از سری مقالات «سفر به اعماق دنیای لپ‌تاپ» می‌‌خواهیم تا شما را با هر آنچه باید در مورد یک لپ‌تاپ بدانید و در هنگام خرید از آن یاری بگیرید، به اختصار ولی مفید و کاربردیآشنا کنیم. این موضوعات از حافظه‌های HDD و SSD گرفته تا صفحه‌نمایش و حافظه RAM را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.  میهمان زومیت در آخرین دقایق سفر به اعماق دنیای لپ‌تاپ باشید.

آخرین بخش  از سفر ما به اعماق دنیای لپ تاپ رو به پایان است. امید است که این مجموعه مقالات در کسب رضایت شما و همچنین بالا بردن سطح دانش فنی کاربران عزیز زومیت در زمینه لپ تاپ موثر و مفید واقع شده باشد.  تا به اینجای کار،  تلاش بر آن بود تا با تکیه بر منابع معتبر و به روز, شما را در هر چه بهتر شناختن سخت افزار لپ تاپ‌هایتان یاری نماییم. چرا که باور ما در زومیت بر آن است که شناخت هر چه بهتر پردازشگرها, کارت گرافیک و دیگر سخت افزار مهم در یک لپ تاپ، خریدار را در انتخاب محصولی مطمئن و متناسب با نیازهایش یاری خواهد کرد. امید است که ماحصل تلاش‌های ما، برای کاربران عزیز زومیتی مفید واقع شده باشد.

حافظه‌ ذخیره سازی

لپ‌تاپ شما برای قرار دادن فضای ذخیره‌سازی دو انتخاب را پیش روی شما قرار می‌دهد. حافظه‌های HDD یا حافظه‌های SSD. حافظه‌های SSD که حافظه‌هایی سریع محسوب می‌شوند، مشابه همان چیزهایی هستند که در آیفون یا حافظه‌های SD مورد استفاده قرار می‌گیرند.

intel-ssd-drive

اگر بخواهیم، حافظه‌ها را به طور کلی  به دو نوع  تقسیم نماییم، باید موارد زیر را بازگو کنیم:

حافظه‌های HDD

هنوز هم که هنوز است و با وجود گذشت سالیان متمادی، حافظه‌های HDD در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این حافظه‌ها گنجایش زیادی برای ذخیره‌سازی دارند که قیمت‌های نه چندان بالای آن‌ها بر محبوبیت فعلی آن‌ها افزوده است. اما در عوض ویژگی‌های مثبتی که گفته شد، وزن زیاد و حرارت زیاد این حافظه‌ها، کارآیی لپ‌تاپ شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

غالب حافظه‌های HDD سرعتی معادل با 5400 دور بر دقیقه دارند، البته حافظه‌هایی با سرعت بیشتر 7200 دور بر دقیقه نیز وجود دارند که نسبت به هارد دیسک‌های گروه اول کمتر در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهم در رابطه با حافظه‌های HDD آن است که سرعت چرخش آن‌ها هر چه بالاتر باشد سرعت دسترسی به فایل‌ها خصوصا در اپلیکیشن‌های ویرایش عکس و فیلم بیشتر می‌شود و در نتیجه باعث تغییر در کارآیی این اپلیکیشن‌ها می‌گردد.

عملکرد این حافظه‌ها، بدین گونه است که یک هد سوزنی شکل در فاصله بسیار اندک به اندازه یک تار مو، از دایره‌هایی به نام قطاع که تعداد آن‌ها به میلیون‌ها عدد می‌رسد قرار دارد و با چرخیدن هد بر روی این دایره‌ها، اطلاعات بر روی هارد خوانده یا نوشته می‌گردد. از معایب دیگر این حافظه‌ها آن است همیشه آماده نیستند و ممکن است برای رسیدن به اطلاعات نظرتان  چند مدتی معطل شوید.  علاوه بر آنچه در بالاتر بدان اشاره کردیم، امکان آسیب دیدن فوری حافظه در صورت ضربه یا گرمای شدید نیز در این نوع حافظه‌ها زیاد است. پس در هنگام استفاده از لپ‌تاپ‌ یا حمل و نقل آن‌، دقت بیشتری به خرج دهید.

حافظه‌ ذخیره سازی SSD

 این حافظه‌ها بسیار سریع‌تر از حافظه‌های معمولی HDD که چند پاراگراف پیش آن‌ها را معرفی کردیم، است.  حرارت اندک، سرعت بالا و آماده به کار بودن همیشگی آن‌ها باعث می‌شود که عمیقا  آن‌ها را  به شما توصیه کنیم ولی در طرف دیگر ترازو، قیمت گران و ظرفیت اندک آن‌ها ما را از پیشنهاد این نوع حافظه‌ها، منصرف می‌کند. برای مثال یک مک بوک 11 اینچی  شرکت اپل با حافظه اندک 64 گیگابایتی با این نوع حافظه، 999 دلار قیمت دارد.

در بین حافظه‌های SSD، حافظه‌هایی با گنجایش 128 و 256 گیگابایت نیز با قیمت‌های بسیار بالاتر وجود دارند و با وجود قیمت گران، می‌توانند کارآیی دستگاه شما را تا دو برابر افزایش دهند، ولی ظرفیت و گنجایش اندک آن‌ها، برای کاربرانی که فایل‌های زیادی را بر روی لپ‌تاپ ذحیره می‌کنند، مناسب نیست.

مقایسه SSD با هارد درایوهای HDD؛ کدامیک برای من مناسب‌تر است؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، به علت فرآیندهایی که در حافظه‌های HDD برای مرور و خواندن و نوشتن اطلاعات صورت می‌پذیرد، سرعت و عملکرد کلی این نوع حافظه‌ها معمولا چندان تعریفی به نسبت رقیبش SSD ندارد. همچنین ساختمان فیزیکی این نوع حافظه‌ها نیز بسیار ظریف و حساس است و کوچکترین ضربه وارد شده به آن‌ها می‌تواند سبب بروز حادثه و از دست رفتن اطلاعات شما گردد. در طرف دیگر، هزینه پایین تولید این نوع حافظه و امکان افزایش گنجایش‌ بالا سبب شده تا از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد. 

s10-xpboot

حافظه‌های SSD بر خلاف حافظه‌های HDD که از هزاران قطاع و سکتور که توسط هد خوانده و نوشته می‌شود، از تراشه‌‌های بخصوص و مشابه با حافظه‌های همراه دیگر همچون فلش‌ها یا حافظه‌های موبایل بهره می‌برد که این موضوع چندین مزیت مهم از جمله سرعت بسیار بالا در خواندن و نوشتن اطلاعات، عدم حساسیت به ضربه، آماده به کار شدن حافظه در کسری از ثانیه و همچنین بالا بردن کارآیی سیستم با توجه به سرعت بالای بارگذاری اطلاعات اشاره کرد. اما از سوی دیگر، قیمت‌های نجومی و ظرفیت‌های کم آن‌ها به هیچ وجه قابل هضم نیست.

PCF240.w rev4.KingstonSSD 30GB-578-80

در نهایت، اگر  پول گزافی ندارید و به یک فضا با گنجایش بالا برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیز نیاز دارید، پس استفاده از حافظه‌های HDD انتخاب بسیار بهتری محسوب می‌گردد. ولی از سوی دیگر اگر لپ‌تاپ شما بیشتر برای وبگردی و امور روزمره مورد استفاده است و فضای ذخیره سازی فروانی نیز نیاز ندارید و همچنین از بابت هزینه‌ها نیز مشکلی احساس نمی‌کنید، حافظه‌های SSD با سرعت بالای خواندان و نوشتن اطلاعات، نه‌تنها کارآیی ویندوز شما را در بوت شدن و غملکرد کلی، بلکه در مصرف کمتر انرژی  نیز افزایش می‌دهد.

در کنار این نوع حافظه‌ها، این روزها ما شاهد حافظه‌های هیبریدی هستیم که چیزی شبیه به حافظه‌های SSD با گنجایش اندک هستند. معمولا حافظه‌های هیبریدی 20 یا 30 گیگابایت گنجایش دارند و به عنوان یار کمکی در کنار حافظه‌های HDD قرار می‌گیرند. در تئوری این حافظه‌های هیبریدی کوچک برای بارگذاری سریع‌تر سیستم و کمک به اجرای سریع‌تر برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار نیست از آن‌ها برای ذخیره فایل‌های موسیقی یا فایل‌های مدیای شما استفاده شود.

حافظه RAM:

یکی دیگر از مهمترین بخش‌های کامپیوتر که تاثیر بسزایی در کارآیی و سرعت سیستم شما دارد حافظه RAM است. بدون شک شما نیز اسم حافظه‌های DDR2 و DDR3 را شنیده‌اید. در واقع، حافظه‌های RAM چندان پیچیدگی خاصی ندارند و تشخیص و تمایز آن‌ها از یکدیگر به سادگی امکان پذیر است.  قبل از آنکه به معرفی انواع RAM که محبوبترین‌ آن‌ها در حال حاضر DDR2 و DDR 3 است بپردازیم، نیم‌ نگاهی به کاربرد RAM در کارآیی سیستم خواهیم انداخت. 

RAM یا Random Access Memory به عنوان یک حافظه تصادفی، اطلاعات اصلی مورد نیاز اپلیکیشن‌ها که سیستم مرتبا به آن‌ها نیاز پیدا می‌کند را در خود ذخیره و در مواقع مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را در اختیار پردازشگر قرار می‌دهد. اگر قرار بود این اطلاعات در حافظه‌های اصلی همچون حافظه HDD سیستم قرار می‌گرفت، سرعت پردازش اطلاعات به شکل محسوسی کاهش می‌یافت و دیگر استفاده از اطلاعات سیستم به این راحتی‌ها میسر نمی‌شد. اطلاعات اصلی و مهم نرم‌افزارهای در حافظه RAM با هر بار اجرای آن‌ها، ذخیره و پس از اتمام پردازش، مجددا برای جایگیری اطلاعات  نرم افزار دیگر پاک می‌گردد. در طرف دیگر حافظه ROM قرار دارد که تنها یک بار قابل ذخیره است و  آن هم زمانی است که در حال تدارک یک سیستم جدید برای خود هستید. این حافظه گنجایش اندکی دارد و محتویات آن شامل فایل‌هایی است که برای راه‌اندازی سیستم‌، نیازمند آن هستید.

تا به اینجا با مفهوم و کاربرد RAM آشنا شدیم و دیدیم که حضور اطلاعات مورد نیاز اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها در آن سبب اهمیت آن و همچنین بهبود عملکرد کلی سیستم می‌شود. بنابراین اکنون می‌دانیم که گنجایش RAM بیشتر کمک می‌کند که اطلاعات بیشتری در آن قابل ذخیره باشد. همچنین سرعت بالاتر آن نیز در انتقال سریع‌تر اطلاعات و در نتیجه عملکرد سریع‌تر سیستم و نرم‌افزارهای سنگین نقش مهمی ایفا می‌کند. حال با توجه به قابل تعویض بودن این قطعه در لپ‌تاپ، بد نیست اگر کمی بیشتر با انواع این حافظه‌ها آشنا شوید و در صورت لزوم، خود را برای استفاده از یک حافظه RAM تازه آماده نمایید. 

در حال حاضر محبوبترین نوع حافظه RAM که در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی امروزی از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است از خانواده DDR یا همان Double Data Rate RAM هستند. در حال حاضر از این خانواده، دو نوع DDR2 ‌و DDR3 به صورت فراگیر در سیستم‌های امروزی دیده می‌شود. 

Memory module DDRAM 20-03-2006

حافظه‌های DDR3 به طور کامل از نسل پیشین خود یعنی DDR2 مجزا هستند. برای مثال یک حافظه RAM با گنجایش 1 گیگابایت از نوع DDR3 از لحاظ کارآیی و سرعت با یک حافظه 1 گیگابایت از نسل پیشین خود یعنی DDR2 برابر نیست. هر چند هر دوی این حافظه‌ها از یک نوع تکنولوژی بهره می‌برند،‌ اما تفاوت آن‌ها درمیزان داده‌هایی است که در یک سیکل پردازشی به پردازشگر انتقال می‌دهند. برای مثال یک حافظه DDR2 در هر سیکل‌، 4 داده را منتقل می‌کند در حالی که  در حافظه DDR3 این مقدار به 8 داده، یعنی دوبرابر نسل پیشین می‌رسد. برای درک بیشتر این موضوع، باید بگوییم که یک حافظه DDR نسل اول با فرکانس کاری 100 مگاهرتز، پهنای باندی معادل 1600 مگابیت بر ثانیه دارد. در حالی که حافظه DDR2 این مقدار به 3200 و در حافظه DDR3 به 6400 مگابیت (با مگابایت متفاوت است - هر مگابیت معادل یک هشتم مگابایت است) بر ثانیه می‌رسد. 

تفاوت‌های بین DDR2 و نسل بعدی خود DDR3 که چندسالی است وارد بازار شده، تنها به حجم انتقال اطلاعات ختم نمی‌شود. در کنار این‌ها، مقدار ولتاژ و سوکت‌های ورودی آن‌ها نیز کاملا متفاوت است و به همین خاطر شما باید قبل از انتخاب یک RAM جدید مطمئن باشید که مادربورد شما قابلیت پشتیبانی از حافظه مورد نظرتان را دارد یا خیر. برای مثال اگر درگاه حافظه مادربورد سیستم شما از نوع DDR2 باشد و بخواهید از یک حافظه DDR 3 استفاده نمایید ناچارید تا علاوه بر رم، مادربورد خود را نیز عوض کنید. البته خوشبختانه سیستم‌های جدید با توجه به استفاده از پردازشگرهای جدید اینتل و AMD  که نیازمند بهره‌مندی از حافظه DDR3 هستند، از این نوع حافظه‌ها پشتیبانی می‌کنند و دیگر خبر چندانی از DDR2، مگر در سیستم‌های قدیمی که به دنبال بروز کردن آن باشید، شنیده نمی‌شود.

در نهایت افزایش میزان RAM و نوع آن، برای افرادی که قصد استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی را دارند یا گیمر هستند، بسیار مهم است. در واقع  وجود یک RAM از نوع مناسب، اطلاعات را با سرعت بیشتری به پردازشگر می‌رساند. در طرف دیگر، گنجایش بیشتر آن  نیز به ذخیره اطلاعات بیشتر در این حافظه و اجرای بهتر فرامین مولتی‌تسکینگ کمک می‌کند.

بدنه لپ‌تاپ‌ها:

یکی از نکاتی که در لپ‌تاپ‌ها حائز اهمیت است و اغلب از آن غفلت می‌شود، جنس بدنه و استحکام لپ‌تاپ است. این موضوع همانند هنگامی است که برای خرید خودور اقدام می‌کنیم. علاوه بر زیبایی و طراحی، توجه به استحکام و دوام محصول نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. هر چند لپ‌تاپ‌ها از متریال و مواد صنعتی مشابهی در تولید بدنه بهره می‌برند اما توجه داشته باشید که همین مواد یکسان تفاوت‌های بسیاری را به وجود می‌آورند. همچنین لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت معمولا کیفیت ساخت مناسب یا بدنه با کیفیتی ندارند اما ممکن است در آن‌ها از مواد سبک و مصنوعی استفاده شود.

1364314865 495850701 3-HP-Pavilion-dv6-Notebook-PC-Scratch-Free-Aluminium-Body-MAMOON-03212226722-Computers-Hardware

اگر فرصتی برای دسترسی به لپ‌تاپ در فروشگاه داشتید، حتما بدنه آن را با فشار دادن امتحان کنید و در صورت مشاهده هر گونه فرورفتگی در بدنه یا ایجاد سر و صدا در هنگام باز و بسته کردن درب لپ‌تاپ‌ در خرید خود تجدید نظر نمایید. بلند کردن لپ‌تاپ با یک دست نباید در بخش‌های دیگر بدنه تغییر ایجاد کند. در کل این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که گران‌قیمت بودن لپ تاپ یا برند سازنده آن دلیلی بر خوب بودن لپ‌تاپ و جنس بدنه آن نیست.بخشی از بدنه که بدنه اصلی را به صفحه نمایش وصل می‌کند، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدنه لپ‌تاپ است. در بعضی از لپ‌تاپ‌ها عدم وجود فضای خالی در آن و یکپارچه شدن صفحه نمایش با بدنه ویژگی مثبتی است که در مکانیسم طراحی نقش بسیار مثبتی ایفا می‌کند. همچنین سفت بودن بیش از حد لولا یا قرار نگرفتن صفحه نمایش در یک حالت مشخص در طولانی‌مدت می‌تواند باعث ایجاد مشکل در لپ‌تاپ‌ شما شود.

ورودی‌ها:

این که رابط کاربری لپ‌تاپ شما چه چیزی باشد یا چه پورت‌هایی داشته باشد به استفاده شما بستگی دارد. اینکه شما قصد اتصال لپ‌تاپ به چه چیزهایی را دارید یا چه چیزهایی را در آینده به آن متصل خواهید کرد. کجا از لپ‌تاپ استفاده خواهید کرد و سوال‌های مشابه که تاثیر بسزایی در کاربری لپ‌تاپ شما دارند.

Types of laptop ports

USB ports: همانطور که از نامش نیز پیداست Universal Serial Bus یا ورودی یو‌ اس‌بی برای اتصال دیوایس‌های جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرینترها، هارد درایوهای خارجی یا اکسترنال، کارت‌های TV، ماوس و کیبورد و گیم پد و دسته بازی و ... جزو دیوایس‌هایی هستند که معمولا پورت USB وظیفه اتصال آن‌ها به لپ‌تاپ شما را بر عهده می‌گیرد.

معمولا تعداد پورت‌های USB محدود است و این موضوع بیشتر در والترابوک‌ها کاربران را با مشکل در اتصال دستگاه‌هایشان مواجه می‌سازد. بنابراین خرید یک USB HUB برای لپ‌تاپ‌ شما می‌تواند مشکل‌تان را برطرف نماید. همچنین پورت‌های USB نیز انواع متفاوتی دارند که جدیدترین آن‌ها پورت USB 3.0 است که سرعت انتقالی معادل با ۶۲۵ مگابایت بر ثانیه را برای شما فراهم می‌سازد. با آمدن USB 3.0 ورودی‌های دیگر FireWire, eSATA یا ExpressCard دیگر از میدان به در شده‌اند.

Audio jacks: هر چند جک‌های اتصال دستگاه‌های صوتی بسیار قدیمی است، اما هنوز هم جای خود را در لپ‌تاپ‌های مدرن حفظ نموده است. اغلب این جک‌ها نیز 3.5 میلی‌متری است و معمولا به صورت جفتی دیده می‌شود که یکی از آنها برای اتصال هدفون و دیگری میکروفون مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ورودی‌های صوتی دیگری نیز در بعضی لپ‌تاپ‌ها دیده می‌شود.

خروجی‌ها

تفاوتی نمی‌کند که صفحه نمایش جداگانه‌ای دارید یا می‌خواهید لپ‌تاپتان را به تلویزیون متصل کنید، حضور یک خروجی HDMI یا یک خروجی دیگر برای نمایش اطلاعات صفحه نمایش بر روی صفحه‌ای دیگر ضروری است.

HDMI در بیشتر لپ‌تاپ‌های امروزی دیده می‌شود. این خروجی تا حداکثر رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل را پدید می‌آورد. البته تکنولوژی‌های جدید مرزهای محدودیت را شکسته‌اند و تا رزلوشن 2160p را نیز پشتیبانی می‌کنند که این رزولوشن تنها برای استفاده در تلویزیون‌های 2K مناسب است. Mini DisplayPort راه نجات افرادی است که به دنبال رزلوشن بالاتر هستند. این خروجی با رزولوشن 2560 در 1600 تصاویر شما را بدون افت کیفیت در صفحه‌نمایش‌هایی تا 30 اینچ نیز به خوبی به نمایش در می‌آورد. اما طبیعتا در صفحه‌های بزرگ‌تر همچنان رزولوشن کافی نیست.

LAN ،WLAN و بلوتوث:

به جز اولترابوک‌های خیلی باریک، این قطعه تقریبا در قلب تمامی لپ‌تاپ‌ها جای گرفته است. مدل‌های این دو بخش غالبا 802.11a/b/g (older) and 802.11n هستند که با توجه به سرعت نه چندان متغیر اینترنت در کشورما، تفاوت قابل توجهی در نوع و میزان پهنای باند آن‌ها به چشم نمی‌خورد

بلوتوث نیز قابلیت دیگری است که اگر قصد اتصال دستگاه‌های بلوتوثی یا انتقال فایل با دیوایس‌ها را داشته باشید کارآیی خود را در اختیارتان خواهد گذاشت. به طور کلی از سال 2010 به بعد، نسخه چهارم بلوتوث با استانداردهایی همچون مصرف کمتر انرژی و سرعت انتقال بیشتر جای خود را در لپ‌تاپ‌ها باز نموده‌اند.

دستگاه‌های ورودی:

دستگاه‌‌های ورودی نیز نقش مهمی در خرید و استفاده از دستگاه شما دارند. دستگاه‌های وروی شامل کیبورد، تاچ‌پد و دکمه‌های اضافی می‌شود.

لپ‌تاپ‌های هر شرکت، هر کدام کیبورد مخصوص خود را دارند که چینش دکمه‌های اصلی همچون Delete, Alt, Shift یا حتی Enter در آن‌ها به شیوه متفاوتی صورت پذیرفته است. این موضوع خصوصا در کسانی که قصد استفاده از لپ‌تاپ جدید یا خرید لپ‌تاپ از شرکتی دیگر دارند، دردسر ساز می‌شود.یکی دیگر از نکات مهم در مورد کیبورد، کوچک بودن دکمه‌هاست که در لپ‌تاپ‌های بزرگ حتی 17 اینچی‌ها نیز دیده می‌شود. این موضوع خصوصا در تایپ کردن و استفاده از دکمه‌های اصلی دردسر ساز است. همچنین دقت داشته باشید که دکمه‌های تخت و با ارتفاع اندک هر چند جذاب‌تر هستند اما تایپ کردن را مشکل‌تر می‌سازند. به علاوه وجود نور و چراغ در زیر دکمه‌ها علاوه بر ظاهر جذاب، کمک شایانی در تایپ کردن در نور کم دارد. تاچ پد‌ها نیز که جایگزین ماوس در لپ‌تاپ‌ها هستند باید از دقت کافی و قابلیت‌هایی مولتی تاچ به عنوان جایگزین کلیک‌های ماوس بهره‌مند باشند.

صفحه‌نمایش: 

یکی از مهمترین بخش‌های یک لپ‌تاپ صفحه نمایش آن است. صفحه‌ای که قرار است بیش از 8 یا 10 ساعت در روز به نمایش داده‌های کاربر مشغول باشد باید از کیفیت و کارآیی مناسب بهره‌مند باشد. به طور کلی و جدا از انواع صفحه‌نمایش‌ها، آن‌ها را می‌توان به دو نوع صفحه نمایش‌های بازتابنده(شیشه‌ای) و غیربازتابنده دسته بندی کرد. به طور طبیعی صفحه‌های شیشه‌ای محیط بیرونی را در نور زیاد بر روی صفحه نمایش منعکس می‌کنند و استفاده و خواندن اطلاعات بر روی آن را با دشواری همراه می‌سازند. در طرف دیگر اما صفحه نمایش‌هایی که نور را بازتاب نمی‌کنند، با لایه‌های ضد بازتاب از کارآیی بیشتری در محیط‌های خارجی و زیر نور مستفیم بهره می‌برند. البته بعضی از تولید کنندگان با پوشاندن لایه‌ای مخصوص بر روی صفحه‌های شیشه‌ای، از بازتاب تصویر محیط در آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورند و آن را کاهش می‌دهد.

انواع صفحه‌نمایش در لپ‌تاپ‌ها بر اساس اندازه قطری آن‌ها به ترتیب برابر 13.3 اینچ و کوچکتر، 14 تا 16 به همراه 17 تا 19 و بزرگتر از 20 که چندان مورد استقبال قرار نگرفته، است. 

در نهایت برای این بخش بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • صفحه نمایش‌های بازتاب کننده بعضی وقت‌ها رنگ‌ها را بهتر نمایش می‌دهند
  • صفحه‌نمایش‌های مات که نور را بازتاب نمی‌کنند باید حداقل روشنایی 200 شمع بر متر مربع یا بیشتر برای استفاده مناسب در محیط خارجی بهره‌مند باشد
  • صفحه‌نمایش‌های شیشه‌ای که نور را بازمی‌تابنند تنها در صورتی می‌توانند در محیط‌های خارجی مورد استفاده قرار بگیرند که روشنایی بسیاربالایی داشته باشند در غیر این صورت دیدن محتویات صفحه نمایش در محیط‌خارجی با وجود بازتاب نور در صفحه تقریبا غیر ممکن است
  • در استفاده‌های طولانی مدت، صفحه‌نمایش‌های شیشه‌ای بازتاب کننده نور، به نسب صفحه‌نمایش‌های مات که نور و محیط را برنمی‌تابانند چشم را بیشتر خسته میکنند. یکی از دلایل این موضوع روشنایی بالا بخاطر نمایش محتویات است.
  • از یک طرف فرمت و رزلوشن صفحه‌نمایش‌ها بر اساس اندازه دستگاه و از طرفی دیگر بر اساس انتخاب کاربر معین می‌شود.
  • رزولوشن و اندازه قطر صفحه نمایش‌ها به ما در محاسبه چگالی پیکسل‌ها یاری می‌رساند. لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت با اندازه 15.6 اینچ و رزلوشن 1366 در 769 یا اندازه 17.3 و رزولوشن 1600 در 900 معمولا بیشتر از 100 پیکسل در هر اینچ را نشان نمی‌دهند که نتیجه آن نمایش پیکسلی تصاویر در صفحه نمایش است. به طور کلی با محاسبه رزولوشن و مقایسه آن با اندازه صفحه می‌توان به چگالی پیکسل‌ها را حدس زد. اما برای دریافت دقیق این اطلاعات بهتر است به سایت سازنده یا بررسی‌ها مراجعه شود. همچنین تا حد امکان از تبلیغات‌های بی‌اساس برای رزولوشن‌های جادویی یا خیلی بالا نیز بپرهیزید.

زاویه دید نیز در تمامی دستگاه‌هایی که قابلیت حمل و نقل در آن‌ها وجود دارد حائر اهمیت است. این موضوع سبب می‌شود تا شما با چرخاندن صفحه نمایش یا تغییر در زاویه نشستن خود تصاویری واضح و یکسان بدون تغییر در رنگ‌‌ها یا افت کیفیت را به نسبت حالت مستقیم مشاهده نمایید. زاویه دید در صفحه‌نمایش‌های دارای پنل IPS به خوبی رعایت شده است. همچنین صفحه‌نمایش‌هایی که از این پنل در تولید آن‌ها استفاده می‌شود، همچنین کنتراست بهتری را ارائه می‌کنند. در حالی که مدل‌های TN با رنگ‌های مشکی نامناسب، تصاویر را به خوبی این نوع صفحه نمایش‌ها به نمایش در نمی‌آورند. این موضوع همچنین در تماشای فیلم‌ها و بازی کردن نیز موثر است. همچنین کاربرانی که از برنامه فوتوشاپ استفاده می‌کنند نیاز به پشتیبانی از طیف وسیع رنگ‌ها از جمله sRGB و Adobe rRGB دارند. صفحه نمایش‌های لمسی نیز که بعد از معرفی ویندوز 8 پای به عرصه گذاشته‌اند، باید از دقت کافی برخوردار باشند.

رزولوشن: چه رزولوشنی برای لپ‌تاپ من مناسب‌تر است؟

‌ هر چه تعداد پیکسل‌های لپ‌تاپ‌ شما بالاتر برود، اندازه پیکسل‌ها کوچکتر شده و در نتیجه با افزایش رزولوشن تصویر، شما می‌توانید تصاویر را در اندازه‌های کوچک‌تر، واضح‌تر و شارپ‌تر تماشا کنید.

یک بار دیگر می‌خواهیم موضوع رزولوشن در لپ‌تاپ‌ها را این بار به زبانی ساده‌تر و قابل فهم‌تر برایتان بازگو نماییم. رزولوشن حاصل ضرب دو عدد است. برای مثال رزولوشن 720×1280 به معنای وجود 720 خط در طول و 1280 خط در عرض است. حال حاصل ضرب این دو عدد 921600 پیکسل را نتیجه می‌دهد. اما این تعداد پیکسل چه معنایی به همراه دارد؟ هر چه تعداد پیکسل‌های لپ‌تاپ‌ شما بالاتر برود، اندازه پیکسل‌ها کوچکتر شده و در نتیجه با افزایش رزولوشن تصویر، شما می‌توانید تصاویر را در اندازه‌های کوچک‌تر، واضح‌تر و شارپ‌تر تماشا کنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که رزولوشن غالب اپلیکیشن‌های مشهور امروزی، به صورت استاندارد هماهنگ با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل است. با افزایش رزولوشن، تصاویر را می‌توانید در ابعاد کوچکتر ببینید و در نتیجه وسعت بیشتری از صفحه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای مثال به شکل زیر که توسط چند رزولوشن متفاوت تهیه شده است دقت نمایید. همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌نمایید، افزایش رزولوشن سبب شده تا وسعت بیشتری از فایل صفحه گسترده در صفحه قابل مشاهده باشد.

تصویر با حداقل رزولوشن استاندارد لپ تاپ: 1366 در 768

xcentral-excel-side-by-side-1366-768 638x358 1

 900تصویر با رزولوشن متوسط: 1600 در

xcentral-excel-side-by-side-1600-900 638x358 1

تصویر با رزولوشن بالا: 1920 در 1080

xcentral-excel-side-by-side-1920-1080 637x358 1

 در واقع رزولوشن لپ‌تاپ شما اگر قرار است که از آن به عنوان یک لپ‌تاپ‌ مخصوص وبگردی یا امور ساده استفاده نمایید، چندان اهمیتی ندارد. اما در طرف دیگر اگر قصد دارید تا از لپ‌تاپ‌تان به عنوان یک جایگزین PC برای کارهای حرفه‌ای، خصوصا گرافیکی بهره‌مند شوید پس حتما در انتخاب رزولوشن مناسب و اندازه صفحه مناسب دقت کافی داشته باشید. به علاوه رزولوشن بیشتر،  امکان خواندن بهتر متون را نیز فراهم می‌آورد. البته این موضوع با امکانات ویندوز مایکروسافت در فونت‌های سیستم، تا حد زیادی حل شده و نیازی به نگرانی در رابطه با آن نیست. 

سیستم خنک کننده و تهویه حرارت: 

یکی از نکات مهمی که اغلب نادیده گرفته می‌شود و نقش مهمی در کارآیی لپ‌تاپ‌ دارد تهویه و سر و صدایی است که تولید می‌کند. هر چند تهویه و صدای خروجی در هنگام بازی کردن چندان مشکل ساز نیست، اما اگر شما در اداره ساکت خود نیاز به برقراری آرامش برای همکارانتان دارید پس سیستم شما باید تا حد امکان بی سر و صدا فایل‌های آفیس و کاری شما را به نمایش در بیاورد.

Laptop-cooling-system-repairing

 دمای بالا نیز یکی از آن موضوعاتی است که بر اثر عدم توانایی خنک‌کننده‌ها در خنک سازی قطعات ایجاد می‌شوند. این دما علاوه بر آسیب‌هایی که به بدن (خصوصا زمانی که لپ‌تاپ بر روی پاها قرار می‌گیرد) وارد می‌سازد، باعث فرسوده شدن و کاهش عمر کلی قطعات لپ‌تاپ می‌شود. پس یا لپ‌تاپ مجهز به سیستم خنک کننده مناسب خریداری کنید یا کول‌پد جداگانه را برای دستگاهتان فراموش نکنید. این موضوع به حدی جدی است که ممکن است در مدت طولانی، سبب آسیب یا از دست دادن حافظه یا حتی قطعات سوار بر بورد اصلی گردد. 

 باطری:‌ 

در حال حاضر، دو نوع باطری  Li-ion و Li-Po یا همان باطری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری در لپ‌تاپ‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.  البته تا چندین سال پیش باطری‌های سنگین و کم‌عمر نیکل-متال یا همان NiMh نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی این باطری‌ها، امروزه جای خود را به مواد جدیدی همچون لیتیوم یونی داده‌اند. در رابطه با باطری‌ها لپ‌تاپ باید این نکته را در نظر داشته باشید که بنا به طرز استفاده شما آن‌ها می‌توانند از یک تا چندسال عمر مفید داشته باشند ولی با توجه به رخ دادن فعالیت‌های شیمیایی در هر بار فرآیند شارژ،‌ ظرفیت و عمر آن‌ها بالاخره به پایان خواهد رسید یا حداقل با افت شدیدی به لحاظ میزان عمر مواجه خواهند شد. همچنین عدد نوشته شده به عنوان mAh یا همان میلی آمپر ساعت نیز نشان می‌دهد که توانایی باطری شما در ذخیره و ارائه یک میلی آمپر انرژی در هر ساعت چقدر خواهد بود.  

در صورت خرید یک لپ‌تاپ دسته دوم، حتما شارژر باطری را با دقت چک کنید. شارژر هر باطری با توجه به ولتاژ و مشخصات آن باطری باید مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت استفاده از شارژر اشتباه که مشخصات آن با مشخصات باطری هماهنگی نداشته باشد، عمر باطری شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

آخرین‌ حرف‌ها... 

مدتی پیش در زومیت، ایده نگارش مقاله‌ای چند بخشی برای کسانی که دنبال خرید لپ‌تاپ‌ هستند ولی اطلاعات کافی از سخت‌افزار ندارند، مطرح شد.  طی چندماه گذشته نیز، راهنمای سخت‌افزاری در قالب مقالاتی چند بخشی با نام «سفر به اعماق دنیای لپ‌تاپ» در راستای آگاهی کاربران عزیز زومیتی، از سخت افزار به کار رفته در کامپیوترهای همراه، خدمتتان عرضه گردید چرا که بدون شک، هر خرید مطمئن، نیازمند آگاهی از جزئیات و نکات ریز آن است. خرید لپ‌تاپ هم از آن کارهای سختی است که در آن هر کسی مطمئن و پیروز از نبرد بیرون نمی‌آید.

ما در زومیت، پیش از این نیز، مقالات چند بخشی «با تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایمان صمیمی شویم» را برای شناخت هر چه بهتر تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها و جزئیات مهم و قابل توجه در این دیجیتالی‌های کوچک دوست داشتنی به نگارش در آورده‌ایم. امیدواریم که ماحصل تلاش‌های ما در این مدت، توانسته باشد تا قدمی هر چند کوچک، در بهبود سطح آگاهی کاربران وب فارسی و همچنین آگاهی بیشتر شما خریداران لپ‌تاپ برداشته باشد.

تردیدی نیست که به لطف شما عزیزان زومیتی که انتقادات و پیشنهادات تاثیرگذارتان را با ما در میان می‌گذارید، مقالات آینده این حوزه، بیشتر از پیش دلچسب و مفید واقع خواهد شد. در همین راستا از شما تقاضا داریم تا با گفتن نظرات و تجربیات خود در این رابطه، ما را در قدم گذاشتن در مسیر بهبود سطح کیفی این مقالات یاری نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات