گزارش زومیت از کنفرانس نسل جدید سیستم‌های Multi V ال‌جی

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳
مطالعه 6 دقیقه
روز گذشته شرکت گلدیران با همکاری ال‌جی، رویدادی ویژه را با حضور اصحاب رسانه و نمایندگان فروش خود برگزار کرد و در آن از نسل جدید سیستم‌های مالتی‌وی رونمایی کرد. امروزه، صرفه‌جویی در مصرف انرژی از اولویت‌های اصلی همه کشورهای دنیا محسوب می‌شود. افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها در صدد تلاش در جهت کاهش مصرف انرژی در سطوح پایدارتر هستند.
تبلیغات

امروزه میزان مصرف انرژی یکی از اصلی‌ترین عوامل انتخاب نوع سیستم تهویه مطبوع هستند. از دیگر سو، به منظور بالا بردن میزان رضایت مشتریان و پیروی از قوانین جدید مصرف انرژی، کارخانجات نیز به شدت مشغول توسعه و بهبود بهره‌وری و عملکرد سیستم‌های تهویه مطبوع خود هستند.

کاهش مصرف برق، عملکرد اطمینان‌بخش و بهره‌برداری ساده نسبت به سایر محصولات تهویه مطبوع،  سبب شده است تا امروزه سیستم‌های VRF به عنوان یکی از کار آمد‌ترین سیستم‌های تهویه مدرن شناخته شوند. طیف وسیع فناوری‌ها و ویژگی‌های نوین هوشمند به کار گرفته شده در این سیستم‌ها، و قابلیت ایجاد سرمایش و گرمایش استثنایی، سبب شده است تا سیستم‌های VRF هر روز طرفداران بیشتری در دنیا بیابد.

مالتی وی

شرکت ال‌جی نیز به عنوان یکی از پیشتازان عرضه‌کننده‌ی سیستم‌های VRF، جدیدترین نسل این سیستم‌ها را با نام Multi V 4 با همکاری شرکت گلدیران از اوایل سال 1393 در ایران عرضه می‌نماید.

در گذشته نه چندان دور مناسب‌ترین سیستم سرمایش مرکزی، انواع چیلر‌ها بودند. ولی امروزه با اختراع تکنولوژی VRF، هر روزه مهندسان بیشتری این نوع دستگاه‌ها را به عنوان بهترین سیستم تهویه انتخاب می‌نمایند. قابلیت ارائه‌ی گرمایش و سرمایش توسط یک سیستم کاملاً یک پارچه، با سیستم کنترل واحد، عدم نیاز به موتور‌خانه و تکنسین نگهدار و همچنین مصرف برق اندک و ضریب عملکرد (COP) بالای دستگاه‌های VRF به خصوص در بارهای جزئی، فقط تعدادی از مزیت‌های شاخص این نوع سیستم‌ها است.

سیستم‌های مولتی‌وی می‌توانند جایگزین مناسبی برای سیستم‌های تهویه قدیمی باشند و موجب زیباسازی ساختمان‌ها شوند.

دستگاه‌های تهویه مولتی‌وی ال‌جی از تکنولوژی VRF بهره می‌گیرند. این نوع دستگاه‌ها شامل یک واحد بیرونی و چندین واحد درونی هستند و از ظرفیت 80 هزار تا 800 هزار بی تی یو موجودند. واحد بیرونی شامل کندانسور، کمپرسور، مغز هوشمند دستگاه و ... بوده و یک جفت لوله رفت و برگشت گاز مبرد به آن متصل است. ولی از آن یک جفت لوله، می‌توان انشعابات متعددی گرفت و ده ها واحد درونی (حداکثر 64 واحد) که نقش اوپراتور را ایفا می‌کنند به همان یک کندانسور متصل کرد. امکان لوله‌کشی در فواصل زیاد، امکان نصب در پروژه‌های مرتفع، امکان نصب واحد‌های درونی از انواع مختلف، کنترلر مرکزی و بهره‌گیری از مبرد R 410 a که دوست‌دار محیط‌زیست است و همچنین عدم نیاز به مصرف آب، برخی از دلایل استقبال گسترده و روز افزون مهندسان مشاور برای استفاده از این سیستم هستند.

در ابتدای مراسم، نوید شمسیان مدیر‌کل سیستم‌های تهویه هوای ال‌جی در ایران،‌ به معرفی نسل چهارم از سیستم‌های مولتی‌وی ال‌جی پرداخت.

نوید شمسیان مدیرکل سیستم‌های تهویه هوای ال‌جی در ایران

او ضریب عملکرد (COP) دستگاه‌های مولتی‌وی 4 (در ظرفیت دویست هزار بی تی یو) را برابر 4.85 و راندمان دستگاه در بارهای جزئی (IPLV)  آن را برابر 6  اعلام کرد و گفت: این به معنی 30 ~ 15 درصد افزایش راندمان در ظرفیت کامل و 40 ~ 20 درصد افزایش راندمان در بارهای جزئی نسبت به مولتی‌وی سری 3 است. دلایل این افزایش راندمان، تکنولوژی‌های نوین بکار رفته در این سری از دستگاه‌های  مولتی‌وی  است که در ادامه به شرح تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.

کمپرسورهای اینورتر

تمامی کمپرسور‌های بکار رفته در مولتی‌وی سری 4، اینورتر (دور متغیر) بوده و این به معنی آن است که سرعت چرخش کمپرسور به مقدار بار مورد نیاز کاهش و افزایش می یابد و دیگر نیازی نیست که در بار‌های جزئی، کمپرسور با حداکثر توان خود کار کند. البته کمپرسورهای مولتی‌وی 4، نسل چهارم کمپرسور‌های اسکرال ال‌جی بوده و دارای ویژگی‌های منحصر بفردی هستند. سری قبلی این کمپرسورها در دامنه 20 الی 120 هرتز کار می‌کردند؛ حال آن‌که دامنه‌ی کاری سری جدید از 15 الی 150 هرتز افزایش یافته است و این به معنی مصرف برق کمتر در بارهای جزئی و 25 درصد افزایش قدرت کمپرسور است.

کمپرسور

تکنولوژی تزریق بخار و هایپور

با بهره‌گیری از تکنولوژی تزریق بخار (Vapor Injection)  در سری جدید، ظرفیت گرمایشی دستگاه 27 درصد افزایش یافته و این دستگاه قادر خواهد بود حتی در شرایطی که دمای هوای محیط به  25 درجه سانتیگراد زیر صفر رسیده باشد، گرمابخش محیط داخل اتاق باشد.

هایپور (HIPOR)  نیز یک فناوری صنعتی پیشرو و در انحصار شرکت ال‌جی است که با بازگرداندن روغن در فشار بالا بصورت مستقیم به کمپرسور، سبب کاهش اتلاف انرژی و بهبود کارایی در عملکرد کلی دستگاه می‌گردد.

کنترل هوشمند مقدار مبرد

محققان ال‌جی دریافتند که تناسب میزان مبرد در گردش، در سیکل با شرایط دمایی تأثیر شگرفی بر میزان مصرف انرژی دستگاه دارد. بدین منظور دستگاه مولتی‌وی 4 قادر است تا به کمک مخزن مبرد خود و به صورت هوشمند، میزان مبرد در جریان در سیکل را بر اساس کارکرد سرمایش، گرمایش یا بار نسبی کاهش یا افزایش دهد.

سیستم کنترل روغن هوشمند

در مدلهای قدیمی‌تر، هر هشت ساعت یک بار دستگاه به باز‌یابی روغن موجود در لوله‌ها اقدام کرده و آنرا به کمپرسور باز می‌گرداند. ولی در تکنولوژی نوین شرکت ال‌جی سنسوری در کمپرسور وجود دارد که هر لحظه مقدار روغن کمپرسور را بررسی نموده و فقط زمانی‌که سطح این روغن در کمپرسور کاهش یابد، بازیابی روغن را آغاز می‌کند. این کار باعث خواهد شد تا تعداد دفعات بازیابی روغن به شدت کاهش یافته و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

تعداد پاس‌های متغیر در کندانسور

یکی دیگر از یافته‌های بخش R&D حکایت از آن داشت که تعداد پاسهای لوله‌های کندانسور (مسیر جریان مبرد) و همچنین سرعت حرکت مبرد در آن نیز برCOP  دستگاه تأثیر مستقیم دارد. بدین منظور سری چهارم مولتی‌وی ال‌جی از تکنولوژی «تعداد پاس‌های متغیر» بهره‌مند گردیده است. به این معنی که بنا بر حالت گرمایش و یا سرمایش، تعداد پاس‌های لوله‌های مبرد در یونیت خارجی و در نتیجه سرعت حرکت مبرد در آنها متغیر است.

این تکنولوژی علاوه بر افزایش راندمان دستگاه، این امکان را هم فراهم می‌نماید تا در پروژه‌هایی مانند باشگاه‌های ورزشی یا اتاق‌های سرور که نیاز به سرمایش حتی در فصل زمستان وجود دارد، حتی زمانیکه دمای هوا تا 10 درجه سانتیگراد زیر صفر هم کاهش یابد، بتواند عملکرد سرمایشی داشته باشد.

حداکثر اختلاف ارتفاع بین واحد‌های درونی

در مدلهای قبلی حداکثر ارتفاع مجاز ما بین واحد‌های داخلی 15 متر بود؛ ولی در سری چهارم مولتی‌وی، نصب واحد‌های داخلی حتی با اختلاف ارتفاع 40 متر از یکدیگر نیز امکان‌پذیر است. ضمن اینکه سری جدید این دستگاه مانند سری قبلی خود همچنان بیشترین ارتفاع لوله‌کشی در جهان، ما بین واحد بیرونی و درونی یعنی ارتفاع 110 متر را دارا است.

شرکت ال‌جی با ثبت 146 مقاله علمی در زمینه تکنولوژی VRF پیشتاز سیستم‌های تهویه مطبوع پیشرفته در جهان است.

مدیرعامل تهیه هوای ال جی در ایران

در انتهای مراسم نیز جرومی لی، مدیر کل سیستم‌های تهویه ال‌جی در ایران، برخی از برتری‌های سیستم‌های مولتی‌وی این شرکت را برشمرد.

  • دستگاه‌ها ( واحد بیرونی، واحد داخلی و کنترلر ها ) کاملاً ساخت کره هستند
  • مبرد دستگاه (R 410)  دوستدار محیط‌زیست است
  • امکان نصب بیشترین تعداد واحد‌های داخلی به یک سیستم واحد خارجی (64 واحد داخلی)
  • تمامی کمپرسورها، اینورتر می‌باشند ( مدل وی اسکرال)
  • بالاترین ضریب عملکرد COP کلی، فصلی و بار نسبی در جهان
  • بیشترین طول لوله‌کشی و حداکثر ارتفاع مجاز لوله‌کشی
  • تکنولوژی هایپور ( برگشت روغن فشار بالا)
  • تزریق بخار
  • کنترل هوشمند مقدار مبرد
  • تعداد پاس‌های متغیر در کندانسور
  • گرمایش مداوم
  • سیستم کنترل روغن هوشمند
  • سرمایش در دمای پایین هوای بیرون
  • حداکثر اختلاف ارتفاع بین واحد‌های درونی
  • سبک‌وزن‌ترین دستگاه بیرونی در دنیا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات