تنظیم دستی دوربین در iOS 8 ممکن خواهد شد

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
دوربین ابزار‌های اپلی مجهز به iOS، از زمان معرفی اولین نسل از آیفون در سال 2007 میلادی، از منظر اینترفیس یکی از ساده‌ترین اپلیکیشن‌های موجود بین تلفن‌های‌هوشمند را دارا بوده است. اپل با کنترل خودکار دوربین، امکان تغییرات دستی در روند عکاسی را از کاربران دریغ کرده بود؛ هرچند اخیراً برخی از امکان تغییر دستی بعضی از قابلیت‌ها، فراهم شد؛ اما گویا این روند دگرگون شده و شاهد تغییرات گسترده‌‌تری خواهیم بود.
تبلیغات

همانطور که گفتیم، امکان کنترل دستی برخی از ویژگی‌ها همچون ویژگی HDR، ثبت تصاویر پانوراما با رزولوشن بالا و شماری دیگر از ویژگی‌ها، اخیراً به اپلیکیشن دوربین iOS اضافه شده است؛ اما تا به حال شاهد تغییراتی در قابلیت‌هایی چون تنظیم دستی ISO و کنترل سفیدی در تصاویر نبوده‌ایم. خبر خوب اینکه، این موارد در iOS 8 متحول خواهد شد.

در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل، WWDC 2014، اپل اشاراتی را در مورد تغییرات در روند استفاده از دوربین داشت؛ بطوریکه به‌نظر می‌رسد در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل iOS، کنترل دوربین متحول شده و امکان کنترل و تنظیم دستی تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های دوربین، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این قابلیت‌ها شامل تنظیم ایزو، سرعت شاتر، تعیین فوکوس، تنظیم روشنایی و همچنین میزان نوردهی است.

همانطور که می‌دانید تنظیم ایزو بدین معنا است که می‌توان میزان حساسیت سنسور در قبال نور را تغییر داد. درصورت بالا‌بردن ایزو امکان عکاسی در شرایط نوری ضعیف‌تر فراهم می‌شود؛ هرچند نویز تصویر نیز افزایش می‌یابد. سرعت شاتر، فاصله‌ی زمانی است که در آن سنسور با باز شدن نور را از خود عبور می‌دهد. هرقدر سرعت شاتر بالا باشد، میزان نور جذب شده نیز افزایش می‌یابد. تنظیم فوکوس بصورت دستی، امکان خلق انواع تصاویر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از نمونه‌های آن را در اچ‌تی‌سی وان M8  و سری لومیای نوکیا مشاهده کرده‌ایم.

لازم به‌ذکر است که تنظیمات دستی مورد بحث، از طریق اپلیکیشن پیش‌فرض موجود در iOS 8 در دسترس نخواهد بود؛ بلکه اپل در نظر دارد تا این قابلیت‌ها را که بیشتر برای افرادی که آشنایی کافی با عکاسی دارند، کاربردی است، از طریق APIهای AVCaptureDevice در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد تا این افراد در اپلیکیشن‌های خود از آن بهره ببرند. پس باید در زمان انتشار رسمی iOS 8 منتظر اپلیکیشن‌هایی از توسعه‌دهندگان باشیم که با استفاده از این ویژگی‌ها، میزبان علاقمندان به عکاسی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات