۲۸ خرداد: شروع زندگی اولین کسی که قله اورست را به چالش کشید

یک‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۳۱ سال پیش جورج مالوری کوهنورد انگلیسی بدنیا آمد؛ فردی که برای به زانو درآوردن اورست، بلندترین قله جهان، در ذهن ها به یادگار مانده است.
تبلیغات

قله اورست که در نپال با عنوان ساگاراماتا به معنای «سر آسمان» شناخته می‌شود، ۸۸۴۶ متر ارتقاع از سطح دریا دارد و بلندترین قله جهان به شمار می‌رود. اورست با عظمت خود تمام کوهنوردان جهان را به مبارزه می‌طلبد. برای نخستین بار در سال ۱۸۵۶ ارتفاع دقیق این قله  در حدود ۸۸۴۰ اعلام شد و از آن پس توجه جهانیان و به ویژه کوه نوردان و ماجراجویان را به خود به عنوان بلندترین قله جهان جلب کرد.

۱۳۱ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۸ ژوئن ۱۸۸۶ جورج مالوری کوهنورد انگلیسی متولد شد. جورج مالوری جزو اولین گروه سه نفره‌ای بود که تلاش کردند تا قله اورست را فتح نمایند. جرج مالوری سه بار برای صعود به قله اورست اقدام کرد تا سرانجام در تلاش سوم برای صعود به این قله همراه با اندرو ایروین اسکاتلندی که اولین تلاش خود را برای صعود به قله اورست صورت می‌‌داد در قسمت‌های فوقانی تیغه شرقی ناپدید شد. آخرین بار این دو در چند صدمتری قله دیده شدند و دیگر نشانه‌ای از آنها یافت نشد. عملیاتی که مالوری برای صعود به قله انجام داد اولین تلاش بشر برای صعود به قله اورست به حساب می‌آید. زمانی که از وی پرسیده شد چرا شما می‌خواهید اورست را فتح کنید جورج مالوری پاسخ داد: «برای اینکه آنجاست» و این جمله به یکی از معروف‌ترین جملات در میان کوه نوردان تبدیل شد.

سرنوشت جورج مالوری حدود ۷۵ سال بصورت یک راز باقی ماند تا این که سرانجام بدن یخ زده وی در سال ۱۹۹۹ کشف شد. موضوع دیگری که در خصوص این کوهنورد بصورت راز باقی مانده است این است که آیا وی موفق به فقح قله اورست شده است یا خیر چراکه بر اساس آخرین اطلاعات، وی به همراه اندرو ایروین در فاصله چند صد متری قله مشاهده شده است و بعد از آن ناپدید شدند. نام این دوتن به عنوان اولین کسانی که جان خود را برای صعود به قله اورست از دست داده اند ثبت شده است تاریخ مرگ جورج مالوری ۸ ژوئن ۱۹۲۴ یعنی حدود ۱۰ روز قبل از تولد ۳۸ سالگیش ثبت شده است. قله اورست تا به امروز جان ۲۵۵ نفر از کسانی را که آن را به چالش کشیده‌اند، گرفته است.

قله اورست توسط  کوهنوردان ایرانی نظیر هومان آپرین، محمد اوراز، عظیم قیچی ساز، مهدی عمیدی و پروانه کاظمی نیز فتح شده است. متاسفانه از میان این افراد محمد اوراز کوهنورد ایرانی دیگر در میان ما نیست و مهدی عمیدی نیز در کوه‌های فرانسه ناپدید شده و نشانی از وی یافت نشده است.

دیگر رویدادهای مهم ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن)

۱۹۰۸ - انتشار اولین مقاله توسط Alan Archibald Campbell در ارتباط با ارسال و دریافت تصاویر تلویزیونی

۱۹۱۲ - ثبت پتنت لامپ بخار جیوه

۱۹۳۵ - ثبت نام تجاری رولز رویس در ایالات متحده آمریکا

۱۹۶۵ - پرتاب اولین موشک فضاپیما با سوخت جامد

۲۰۰۹ - پرتاب کاوشگر رباتیک ناسا با نام Lunar Reconnaissance Orbiter یا LRO برای مطالعه سطح قطب‌های ماه

۲۰۱۴ - سالروز مرگ استفانی کولک، شیمی‌دان آمریکایی مخترع فیبرهای کولار

۲۰۱۴ - معرفی اولین سری از گوشی‌های فایر فون شرکت آمازون

این مطلب در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات