شناسایی حشرات با کمک موسیقی بال‌ها

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
گاهی اوقات نیازمند مهارتی بالا هستیم تا گونه‌های مختلف حشرات را از یکدیگر تفکیک کنیم. این امر به‌ویژه هنگامی حائز اهمیت است که بخواهیم به سرعت مشخص کنیم با چه چیزی درگیریم؛ یک عامل بیمار‌ی‌زا، یا یک حشره‌ی بی‌ضرر. اینجا همان جایی است که ابزار تولید شده‌ی جدید دانشمندان به کمک‌تان خواهد آمد. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.
تبلیغات

تشخیص حشرات شاید دیگر چندان هم کار مشکلی نباشد؛ به خصوص از زمانی که دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید(UC Riverside) سیستم تشخیص صوتی خود را عرضه نمودند. این سیستم با استفاده از لیزر، لرزش بال‌های یک حشره را به صورت سیگنال‌های صوتی ترجمه می‌کند. ضربه‌ی بال در هر گونه از حشرات صدا، میزان و ضرب‌آهنگ خاص خود را داراست و همین امر کمک می‌کند تا گونه‌های مختلف را با دقتی بالا، از یکدیگر تشخیص دهیم. با استفاده از این روش می‌توان یک گونه را در 88 درصد موارد به صورت صحیح شناسایی کرد؛ البته در صورت حضور در محل و همچنین با توجه به زمان، این میزان بالاتر هم خواهد رفت.

استفاده از این سیستم لیزری به صورت بالقوه برای کشاورزان و دیگر افرادی که مایل به شناسایی و ردیابی آفات بوده، اما از نظر مالی یا تجربه در مضیقه هستند، ایده‌آل خواهد بود. این سیستمی ارزان قیمت است که به سادگی قابل استفاده و نگهداری بوده، قطعات آن ارزشی کمتر از ده دلار داشته و کل مجموعه با کمک انرژی خورشیدی کار می‌کند. از همه مهم‌تر شیوه‌ی کار با آن نیز آسان است و از آنجایی که تجهیزات مورد استفاده اتوماتیک هستند، نیازی به حضور کارشناس نیست تا از نزدیک به حشره گرفتار شده در شیشه مربا یا تله‌های چسبناک نگاهی بیندازد. هم اکنون از این گیرنده‌های لیزری به صورت محدود در کشورهای برزیل و هاوایی استفاده می‌شود؛ اما تیم تحقیقاتی ریورساید امیدوارند ظرف مدت یک سال، استفاده از آن را در دیگر نقاط جهان نیز گسترش دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات