استفاده از لیزر برای شناسایی رانندگان مست

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس نتایج یک تحقیق که در دانشگاه صنعتی و نظامی ورشو انجام شده، می‌توان با استفاده از لیزر، از وقوع بسیاری از تصادفات رانندگی که بر اثر حواس پرتی یک راننده‌ی مست روی می‌دهند، جلوگیری کرد.
تبلیغات

 پژوهشگران لهستانی، استفاده‌ی جالبی برای پرتو لیزر و یک آیینه‌ی خمیده یافته‌اند و از سر هم کردن این دو و یک سیستم الکترونیکی برنامه ریزی شده، وسیله‌ای به وجود آورده‌اند که می‌تواند میزان الکل موجود در خون انسان را با دقت بیشتر از 0.1 واحد اندازه گیری کند.

سازوکار دستگاه به این شکل است که با تابش نور لیزر به خودروی هدف و بررسی بازتاب آن از آینده‌ی خمیده، که توسط یک حسگر ویژه دریافت می‌شود، می‌توان سطح الکل خون مسافران وسایل نقلیه را اندازه گرفت. سقف میزان مجاز "الکل خون" در ایالات متحده، 0.08 واحد است و اگر افراد بیش از اندازه به مصرف نوشیدنی بپردازند، این عدد افزایش می‌یابد.

البته این روش هنوز بی‌نقص نیست و ممکن است چندین عامل دقت دستگاه را کاهش دهند. مثلا ممکن است باز یا بسته بودن پنجره‌ها، وضعیت جریان هوا در خودرو یا حتی شناسایی سایر سرنشینان به جای راننده سبب مشکل شوند. 

جالب است بدانید که اداره‌ی ملی ایمنی در حمل و نقل ایالات متحده، افرادی با سطح پایه‌ی 0.05 واحد الکل موجود در خون را به عنوان "مست" و عامل خطر آفرین تلقی می‌کنند. به گفته محققان، محصول آن‌ها می‌تواند به پلیس‌های راه کمک کند تا در شناسایی و متوقف ساختن رانندگان خطر آفرین با دقت و بازدهی بیشتری عمل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات