محققان ارتش آمریکا موفق به ارسال داده‌ها با استفاده از فناوری ارسال داده‌های کوانتومی شده‌اند

پنج‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
محاسبات کوانتومی یکی از انقلابی‌ترین روش‌هایی است که دنیای پردازش اطلاعات را متحول خواهد ساخت. سیستم‌هایی با برخورداری از قابلیت‌ پردازش‌های کوانتومی قادرند تا پردازش داده‌ها را با سرعت بیشتر و مقیاس بزرگ‌تری انجام دهند، بطوریکه بهترین ابررایانه‌ها که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در مقابل آن حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
تبلیغات

 این فناوری دارای قابلیت‌هایی است که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان از سد سرویس‌های امنیتی همچون مواردی که در پایگاه‌های آنلاین دولتی و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبور کرد. از این‌رو افرادی که چنین سیستم‌هایی را در اختیار دارند، می‌توانند به‌راحتی به انواع سیستم‌ها نفوذ کنند.

هفته‌ی پیش یک تیم تحقیقاتی از محققان در کشور هلند اعلام کردند که موفق به انتقال داده‌های کوانتومی شده‌اند. در جریان تحقیقات این گروه، داده‌های مورد نظر از یک تراشه‌‌ به تراشه‌ی دیگر بصورت انتقال کوانتومی راه یافته است.

با وجود موفقیت محققان در انجام چنین انتقالات داده‌ای، هنوز راه درازی تا استفاده‌ از این سیستم‌ها باقی مانده است، چرا که یکی از اصلی‌ترین عوامل قابلیت استفاده از هر سیستمی، پایداری است که این محققان هنوز این فاکتور را در سیستم خود به‌دست نیاورده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش ایالات متحده این راهکاری برای غلبه بر مشکلات یافته، چراکه این آزمایشگاه دیروز اعلام کرد که قادر به ارسال یا تِله‌پورت داده‌های کوانتومی بدون مشکل خاصی است.

تیم توسعه‌‌دهنده‌ی این فناوری در تاسیسات Adelphi مریلند ایالات متحده مستقر شده‌اند و در آزمایشگاه خود شبکه‌‌‌ای برای انتقال داده‌ها را مبتنی بر فناوری انتقال داده‌های کوانتومی توسعه داده‌اند. این نوع شبکه‌ها را می‌توان در دپارتمان‌های دفاعی برای ارسال تصاویر محرمانه با امنیت بالا مورد استفاده قرار داد.

 دپارتمان دفاع ایالات متحده پیش‌بینی کرده است که با استفاده از این فناوری می‌توان در پشت جبهه‌های دشمن، به ارسال و دریافت اطلاعات و تصاویر محرمانه پرداخت، بطوریکه هیچ‌یک از پیام‌های رد و بدل شده قابل رمزگشایی نباشند.

هرچند این فناوری در اختیار نهادهای نظامی است، اما می‌توان بازهم نسبت به حصول پیشرفت در این حوزه امیدوار بود، چراکه پردازش کوانتومی تغییرات بنیادینی را در حوزه‌ی پردازش داده‌ها اعمال خواهد کرد که شامل سرعت پردازش‌ها و همچنین دامنه‌ی داده‌هایی است که این فناوری یارای انجام آن را دارد.

شاید این یکی از عمده‌ترین دلایلی است که آژانس امنیت ملی ایالات متحده درصدد در اختیار داشتن این فناوری است. یقیناً در صورت در اختیارگرفتن چنین فناوری از سوی NSA، هیچ نهاد و فردی از آن اطلاع نخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات