چطور درایوهای یو‌اس‌بی بوت‌ایبل را در ویرچوآل‌باکس بوت کنیم؟

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
با نرم‌افزارهای ماشین مجازی می‌توان ویندوز یا لینوکس لایو را از یک فلش‌درایو بوت کرد و در ماشین مجازی مشغول بررسی آن شد.
تبلیغات

فعال‌کردن قابلیت بوت سیستم‌عامل از روی فلش‌درایوهای یو‌اس‌بی کمی مشکل است و ممکن است همیشه به درستی کار نکند. در مورد بوت‌کردن لینوکس اوبونتوی 14.04 در هاست ویندوز، مشکل خاصی وجود ندارد؛ ولیکن ممکن است در بوت‌کردن برخی نسخه‌های ویندوز و سی‌دی‌های لایو با مشکل مواجه شوید. روش کار به صورت تصویری بیان شده؛ ولیکن می‌توانید از ویدیوی کم‌حجم زیر به مرور مراحل بپردازید.

بوت‌ایبل کردن فلش درایوها با YUMI

پس از نصب ویرچوآل‌باکس ابتدا فلش بوت‌ایبل خود را آماده کنید. برای این کار می‌توان از YUMI کمک گرفت. نرم‌افزاری کم‌حجم برای مالتی‌بوت کردن یک درایو یو‌اس‌بی؛ به این معنی که با استفاده از آن می‌توان ویرایش‌های مختلف لینوکس، آنتی‌ویروس‌هایی که به صورت سی‌دی بوت‌ایبل در آمده‌اند و اصطلاحاً دیسک نجات یا Rescue CD نام دارند، و همچنین دی‌وی‌دی نصب ویندوز و دیگر سیستم عامل‌ها را روی یک درایو به صورت بوت‌ایبل درآورد. برای دانلود YUMI به وب‌سایت سازنده سری بزنید.

YUMI-Multiboot-USB-Creator

ابزارهای دیگری برای بوت‌ایبل کردن وجود دارند که می‌توانید دی‌وی‌دی ویندوز را به صورت بوت‌ایبل روی فلش بریزید و به عبارتی ویندوز را از فلش‌درایو نصب کنید.

بوت کردن درایو یو‌اس‌بی در هاست ویندوزی

همان‌طور که ذکر شد، بوت‌کردن درایو بوت‌ایبل از نوع فلش یا هارد USB در حالت عادی امکان‌پذیر نیست؛ ولیکن با طی چند مرحله‌ی ساده و کوتاه، می‌توان این کار را انجام داد.

ابتدا درایو یو‌اس‌بی خود را به کامپیوتر متصل کنید. با استفاده از کلید ترکیبی ویندوز و R پنجره‌ی Run را اجرا کنید. دستور diskmgmt.msc را وارد کرده و کلید اینتر را فشار دهید.

run-diskmgmt

البته در ویندوز 8 و 8.1، با راست‌کلیک روی مکان سابق منوی استارت می‌توان سریع‌تر به گزینه‌ی Disk Management دسترسی پیدا کرد.

diskmanagement-windows8

پنجره‌ی مدیریت دیسک‌ها باز می‌شود. آنچه نیاز داریم، شماره‌ی دیسکی است که می‌خواهیم آن را در ویرچوآل‌باکس بوت کنیم. بنابراین به دنبال درایو یو‌اس‌بی و شماره‌ی دیسک بگردید.

diskmanagement-window

در قدم بعدی مطمئن شوید که ویرچوآل‌باکس را بسته‌اید و هیچ پنجره‌ای که به آن مربوط می‌شود، باز نباشد.

مرحله‌ی بعدی ایجاد یک فایل VMDK است که به درایو مورد نظر شما اشاره می‌کند. برای این کار باید از واسط خط دستور ویندوز یا Command Prompt استفاده کرد.

در ویندوز 7 در منوی استارت عبارتی Command Prompt را جستجو کنید. زمانی که آن را در لیست مشاهده کردید، تحت ادمین به اجرای آن بپردازید. توجه کنید که باید حتماً Run as administrator را برای اجرای cmd استفاده کرد در غیر این صورت در ادامه‌ی کار به مشکل برمی‌خورید.

window-7-cmd

در ویندوز 8 و 8.1 باز هم استفاده از منوی راست کلیک روی استارت مشکل‌گشا است. مثل تصویر زیر از گزینه‌ی (Command Prompt (Admin استفاده نمایید:

cmd-admin-windows8

در پنجره‌ی cmd به دو دستور نیاز داریم. دستور اول:

cd %programfiles%\Oracle\VirtualBox

در دستور فوق باید محل نصب ویرچوآل‌باکس را جایگزین کنید. دستور را کپی کرده و در محیط cmd با استفاده از منوی راست کلیک، پیست کنید و سپس کلید اینتر را فشار دهید:

code-paste-1

کد دوم که فایل هارددیسک مجازی را ایجاد می‌کند به صورت زیر است:

VBoxManage internalcommands createrawvmdk -filename C:\usb.vmdk -rawdisk \\.\PhysicalDrive#

به جای علامت #، شماره‌ی درایو که قبلاً آن را یافته‌اید، وارد کنید و اگر نمی‌خواهید فایل usb.vmdk در درایو C ایجاد شود، عبارت C:\usb.vmdk را به شکل دلخواه تغییر دهید.

create-vmdk-file

کد دوم را هم در cmd پیست کرده و کلید اینتر را فشار دهید. فایل مورد نظر ایجاد می‌شود.

مرحله‌ی بعدی اجرای ویرچوآل‌باکس تحت ادمین است. روی شرت‌کات آن راست کلیک کنید و از گزینه‌ی Run as administrator استفاده نمایید:

run-virtualbox-as-administrator-on-windows

پس از اجرای ویرچوآل‌باکس، نوبت به ایجاد یک ماشین مجازی جدید می‌رسد که قرار است درایو یو‌اس‌بی را بوت کند. برای اوبونتو طبق تصویر زیر عمل کنید:

create-virtual-machine-to-boot-virtualbox-from-usb

در مورد ویندوز هم می‌توان گزینه‌های ویندوزی را استفاده کرد. با فشار دادن دکمه‌ی Next، بخش انتخاب میزان حافظه‌ی رم نمایش داده می‌شود. مقدار مورد نظر را وارد کنید و باز هم روی Next کلید نمایید.

در پنجره‌ی بعدی که به ایجاد یا انتخاب درایو هارددیسک اختصاص دارد، از آخرین گزینه یعنی Use an existing virtual hard drive file استفاده کنید. آدرس فایل usb.vmdk را به نرم‌افزار بدهید:

boot-from-a-usb-drive-in-virtualbox

پس از کامل‌شدن مراحل ایجاد یک ماشین مجازی جدید، می‌توان آن را اجرا کرد. البته همان‌طور که در ویدیوی آموزشی توضیح دادیم، می‌توان در Setting ماشین مجازی، به بخش Storage مراجعه کرد و هارددیسک دومی را برای ماشین مجازی انتخاب کرد. این کار برای نصب یک ویندوز از فلش‌درایو بوت‌ابل روی هارددیسک مجازی ایجاد شده، کاربرد دارد. دقت کنید که درایو یو‌اس‌بی باید اولین گزینه‌ی بخش Storage باشد؛ چرا که در غیر این صورت بوت نمی‌شود. در تصویر زیر تنها یک درایو به عنوان هارددیسک وجود دارد که کنترلر آن هم از نوع SATA است. بنابراین مشکلی در فرآیند بوت ایجاد نمی‌شود:

add-usb-device-to-virtualbox-virtual-machine-storage

به هر حال اگر اوبونتو را به صورت بوت‌ایبل درآورده باشید، می‌توانید مثل تصویر زیر از محیط نصب نشده‌ی آن که اصطلاحاً لایو گفته می‌شود، استفاده کنید.

run-ubuntu-from-usb-in-virtualbox

بوت کردن فلش درایو در هاست لینوکس یا Mac

ویرچوآل‌باکس نرم‌افزار رایگان و کارآمدی برای سیستم عامل‌های دیگر هم هست. در لینوکس و مک هم باید دستورات مشابهی را جهت ایجاد فایل هارددیسک مجازی با فرمت vmdk، استفاده کرد. تفاوت در آدرس‌دهی است؛ به این صورت که باید مسیر فلش یو‌اس‌بی را وارد کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم‌عامل‌ها به این آدرس مراجعه فرمایید.

در پایان اشاره می‌کنیم که کاربرانی که از VMware استفاده می‌کنند هم می‌توانند با استفاده از  Plop Boot Manager به بوت‌کردن فلش‌درایو‌ها بپردازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات