نگاه نزدیک به اندروید ۴.۴.۳ کیت‌کت: چه چیز تغییر کرده است؟

سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
امروز وقتی اتصال وایفای نکسوس ۵ خود را روشن کردم، متوجه شدم که یک بروزرسانی سیستمی برای تلفن ارائه شده: اندروید ۴.۴.۳ کیت‌کت! در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید تا بررسی اولیه بر روی تغییرات اعمال شده در نسخه جدید اندروید داشته باشیم.
تبلیغات

بروز رسانی جدید اندروید تنها ۹۲.۲ مگابایت حجم داشته و در صورت دسترسی به اینترنت پرسرعت پایدار می‌توانید در مدت زمان کوتاهی آن را دانلود و نصب نمایید. احتمالا در صورت اتصال به اینترنت اطلاع‌رسانی مربوط به این بروزرسانی را مشاهده خواهید نمود، در غیر این صورت می‌توانید از طریق منوی تنظیمات به بخش About Phone رفته و گزینه اول، یعنی System Updates را لمس نموده و سپس دکمه Check Now را بفشارید. سیستم از شما می‌پرسد که آیا مایل به نصب نسخه جدید سیستم عامل هستید یا خیر. در ادامه با فشردن دکمه Install Update و کمی شکیبایی نسخه جدید اندروید را روی تلفن یا تبلت نکسوسی خود مشاهده خواهید کرد. انتظار می‌رود تلفن‌های غیر نکسوسی نیز طی هفته‌ها یا شاید هم ماه‌های آینده، آماده دریافت این بسته بروز رسانی باشند.

1 nexus update

اندروید ۴.۴.۳ را می‌توان تکامل کیت‌کت نامید. تغییرات ظاهری ایجاد شده در این نسخه، بسیار جزئی و محدود هستند و بیشتر تغییرات شامل پایداری بیشتر سیستم عامل، رفع برخی باگ‌ها و بهینه‌سازی استفاده از منابع و مصرف باتری می‌شوند.

تغییرات ظاهری در بخش Dialer

اجازه دهید ابتدا از تنها تغییر ظاهری اعمال شده در نسخه جدید کیت‌کت آغاز کنیم. می‌توان گفت که تنها تغییر ایجاد شده در رابط کاربری اندروید مربوط به شماره‌گیر یا Dialer آن است. گوگل در اندروید ۴.۴ کیت‌کت، بخش شماره‌گیر را با تحولی اساسی روبرو کرده بود و یک دایالر هوشمند را در این نسخه معرفی نمود.

نظرات کاربران و کارشناسان نسبت به شماره‌گیر جدید گوگل عموما مثبت بودند و گوگل بازخورد خوبی از اپ شماره‌گیر جدید خود دریافت کرد. حال در نسخه جدید اندروید کیت‌کت این بخش کامل‌تر و بهینه‌تر شده است. رنگ نوارها به آبی پررنگ تغییر کرده، بخش شماره‌گیر از تم تاریک و مشکی به تم روشن و سفید تغییر نموده، علاوه بر این که همچون گذشته، تلفن محبوب‌ترین مخاطبان را تشخیص می‌دهد، این امکان وجود دارد که کاربر بنا به سلیقه خود چینش مخاطبان محبوب را تغییر داده یا برخی از آنها را از لیست حذف نماید. همچنین پیشتر در این بخش فقط امکان برقراری تماس با مخاطب وجود داشت، اما حالا در کنار منو مخاطبین محبوب، یک گزینه نیز قرار گرفته تا با لمس آن جزئیات بیشتری از مخاطب مورد نظر در دسترس قرار گیرد. به طور کلی اپ شماره‌گیر سبک‌تر هم شده و نسبت به قبل بسیار سریع‌تر و روان‌تر عمل می‌نماید.

scr nexus5 new android

ما جز بخش Dialer تغییر ظاهری قابل توجه دیگری را در اندروید جدید مشاهده نکردیم. پس بهتر است به سراغ سایر تغییرات برویم

بهینه‌سازی مصرف انرژی

واقعیت آن است که بروزرسانی اندروید جدید، یک بروزرسانی بسیار مختصر محسوب شده و بیشتر در جهت رفع مشکلات نسخه قبلی ارائه شده است. اما در بین بهینه‌سازی‌ها و رفع باگ‌ها، موضوعی که بیشتر از همه به چشم می‌آید، بهبود عمر باتری نکسوس ۵ است. شاید مهم‌ترین نقطه ضعف پرچمدار اخیر گوگل، باتری نسبتا ضعیف آن باشد. بر اساس تجربه شخصی می‌گویم که استفاده از ران‌تایم ART که در اندروید کیت‌کت به صورت آزمایشی ارائه شد، به جای ران‌تایم قدیمی‌تر Dalvik می‌تواند هم در عملکرد و هم در مصرف باتری تاثیر مثبت بگذارد. علاوه بر این می‌توان با استفاده از تکنیک‌های دیگر تا جای ممکن عمر باتری را افزایش داد.

4 android

اما در نسخه ۴.۴.۳ اندروید به دلیل استفاده بهینه‌تر از منابع و رفع برخی باگ‌ها، مصرف انرژی نیز بهبود یافته و شما عملا افزایش محسوس عمر باتری را مشاهده خواهید کرد. بهبود مصرف انرژی در نسخه جدید اندروید، یک تغییر پشت پرده است که نتیجه آن را به وضوح خواهید دید.

رفع مشکلات مربوط به دوربین نکسوس ۵

یکی از مشکلاتی که من سه چهار بار با آن مواجه شده بودم (به خصوص در نسخه ۴.۴.۱) باگی در اپلیکیشن دوربین بود. در واقع هر از چند گاهی وقتی شما از اپلیکیشن دوربین استفاده می‌نمودید و از آن خارج می‌شدید بدون آن که متوجه شوید، پراسس (Process) مربوط به این اپلیکیشن در حالت اجرا باقی می‌ماند و بعد از چند دقیقه متوجه می‌شدید که به ناگاه درصد شارژ باتری تلفن تان افت شدیدی کرده است. با ارائه اندروید ۴.۴.۲ بخش عمده‌ای از این مشکل مرتفع شده است، اما هنوز هم گزارش‌هایی مبنی بر بروز این مشکل وجود داشت.

در نسخه ۴.۴.۳ اندروید کیت‌کت این مشکل به طور کامل رفع شده و برخی بهبودهای دیگر در اپلیکیشن دوربین، شامل فوکوس بهتر در حالت HDR و... نیز اعمال شده است.

رفع سایر باگ‌ها، پایداری بیشتر و استفاده بهینه‌تر از منابع

گوگل در نسخه جدید اندروید، سیستم عامل خود را پایدارتر نموده و مشکلاتی چون برخی ایرادات امنیتی، مصرف منابع، بهینه‌سازی مصرف نمایشگر، مشکل عدم پایداری ارتباط دیتا، ایراد عملکرد LED نوتیفیکیشن‌ها و... را رفع نموده است. به عنوان مثال من هر از گاهی با مشکل عدم پایداری ارتباط دیتا مواجه می‌شدم و گاها مجبور می‌شدم تلفن را ریبوت کرده تا بتوانم ارتباط دیتا را برقرار نمایم، اما در نسخه جدید فعلا با این مشکل روبرو نشده‌ام و تحت هر شرایطی به راحتی می‌توانم از اینترنت موبایل استفاده کنم.

لازم به ذکر است که با وجود ادعاهای گوگل و تجربه‌ چندساعته من، برخی کاربران در سایر نقاط دنیا گزارش‌هایی همراه با شکایت به نسخه جدید اندروید داشته و از عدم پایداری ارتباط دیتا و حتی عملکرد نامطلوب LED مربوط به اطلاع‌رسانی‌ها سخن گفته‌اند.

اگر شما نیز نسخه جدید اندروید را دریافت کرده‌اید، تجربه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

با تشکر از نیما خسروی که چند روز پیش ما را از بابت نسخه جدید اندروید آگاه کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات