جمع‌بندی شایعات آیفون 6 : طراحی، مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه

جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
مطالعه 9 دقیقه
لازم نیست حتما از طرفداران سرسخت اپل باشید تا سال به سال شیفته‌ی محصولاتی شوید که اپل در فروشگاه‌های خود در سراسر جهان عرضه می‌کند؛ خصوصا اگر از آن دسته از افراد باشید که اخبار مرتبط با گوشی‌های هوشمند را لحظه به لحظه دنبال می‌کنند. غول تکنولوژی مستقر در کوپرتینو با آنچنان آمار قابل ملاحظه‌ای به فروش گوشی‌های هوشمند مشغول است که نمی‌توان دلیلی برای موفق نبودن آیفون بعدی متصور بود. به همین دلیل در زومیت تصمیم گرفتیم تا مجموعه‌ی اطلاعات و شایعات موجود را که به قطعیت نزدیک هستند در یک پست جمع‌آوری و خلاصه‌سازی کرده و در اختیار شما همراهان و علاقمندان عزیز قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
تبلیغات

 در صورتی که در صدد پاسخگویی به این مساله باشیم که آیا در این مرحله اطلاعات موجود در خصوص آیفون بعدی به حدی هستند که بتوان آن‌ها را دسته‌بندی کرد بطور قطع پاسخ مثبت خواهد بود اما همچنان تا زمان رونمایی رسمی که در سپتامبر خواهد بود تضمین و قطعیتی برای صحیح بودن تمامی آن‌ها وجود ندارد. با در نظر گرفتن این مساله بدون اتلاف وقت به سراغ اولین تکه‌ی این پازل می‌رویم.

طراحی آیفون 6

از آنچه که با توجه به لو رفتن آیفون 5c روشن شد، می‌توان اطمینان داشت که بالاخره یک نفر در یک جا از زنجیره‌ی تامین و توزیع اپل این خطر را به جان خواهد پذیرفت که چشمه‌ای از آیفون بعدی را منتشر کند. بطور قطع این موضوع در خصوص آیفون 6 نیز صادق است که گفته می‌شود به یک نمایشگر با اندازه‌ی بسیار بزرگتر 4.7 اینچی نسبت به نسل پیشین مجهز خواهد شد. علاوه بر این در روزهای گذشته تصاویر فاش شده‌ای داشته‌ایم که بخش‌های مختلف طراحی آیفون 6 را برای ما در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. نتیجه‌ی این اطلاعات ایجاد رندرهای غیررسمی از سوی طراحان برای به نمایش گذاشتن آیفون بعدی احتمالی است.

 در این مرحله به نظر می‌رسد که تکه‌های مختلف اطلاعات بدست آمده بر روی ظاهر خارجی دستگاه اتفاق نظر دارند که بر اساس این اطلاعات، طراحی نسل جدید آیفون تا حدود زیادی یادآور ترکیبی از طراحی آیپاد تاچ، آیفون 5c و حتی زبان طراحی جدید آیپد ایر و آیپد مینی جدید است. به بیان دیگر آنچه از کنار هم گذاردن شکل و شمایل‌های منتشر شده تا کنون به طرحی خواهیم رسید که در آن گوشه‌ها انحنای بیشتری داشته و بدنه نیز به شکل قابل توجهی باریک‌تر شده است که شایعات میزان آن را بین 5.58 میلی‌متر تا 6.1 میلی‌متر عنوان می‌کنند. بدون در نظر گرفتن اینکه کدام یک از این دو مورد حقیقت داشته باشد همچنان با یک کاهش قابل توجه در ضخامت نسبت به نسل پیشین یعنی آیفون 5s با 7.6 میلی‌متر روبرو هستیم. از منظر ابعاد، بر اساس یکی از شکل‌های فاش شده تا کنون به اعداد 138 در 67 میلی‌متر دست پیدا می‌کنیم و در سایر تصاویر نیز شاهد اختلاف قابل توجهی نسبت به رقم‌های مذکور نیستیم. این ابعاد به خوبی نمایانگر بزرگ‌تر شدن آیفون 6 نسبت به نسل پیش با اندازه‌ی 123.8 در 58.6 میلی‌متر است که البته انتظار آن نیز می‌رفت.

همچنان با در نظر گرفتن این تغییرات، آنچه بعنوان آیفون 6 احتمالی شاهد آن هستیم بصورت کلی همانند آیفون‌های همیشگی است و در حقیقت تکمیل کننده‌ی چرخه‌ی طراحی اپل در سراسر آی‌دیوایس‌های این کمپانی است. ما همچنان در این طرح نیز شاهد حضور خط‌های افقی جداکننده در سطح پشتی و بالای قسمت جلویی هستیم که تغییر چندانی به خود ندیده‌اند. سنسور اثرانگشت تاچ‌ آی‌دی نیز در بسیاری از ماکت‌های ارائه شده حضور دارد و بیشترین احتمال این است که به همین شکل وارد نسخه‌ی رسمی آیفون 6 شود. در هر حال یک تغییر به نسبت مهم مکان قرارگیری جدید دکمه‌ی پاور دستگاه است که به نظر می‌رسد خانه‌ای جدید در قسمت سمت راست گوشی برای خود پیدا کرده که با توجه به این حقیقت که دسترسی به یک کلید در بالای دستگاهی با این بلندی با مشکل همراه خواهد بود تغییر عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد.

مشخصات شایعه شده آیفون 6

پس از ارائه اطلاعات مربوط به طراحی و ساختار ظاهری، مسلما بدنبال چکیده‌ای از اطلاعات مرتبط با مشخصات فنی و سخت‌افزاری آیفون 6 برای تخمین میزان قدرت پردازشی و پاسخگویی آن خواهید بود. متاسفانه در این قسمت اطلاعات قابل توجهی تاکنون بدست نیامده و دانسته‌های ما به شایعات و استفاده از منطق عمومی محدود می‌شود.

نمایشگر

اجازه دهید از نمایشگر آیفون 6 شروع کنیم. مبحث اندازه‌ی 4.7 اینچی نمایشگر آیفون 6 تقریبا با واقعیت همخوانی دارد اما نکته‌ی مورد بحث، میزان چگالی پیکسل و رزولوشن آن خواهد بود. همانگونه که احتمالا اطلاع دارید اپل هیچ‌گاه در جای دادن حداکثر پیکل‌های ممکن درون نمایشگر آیفون‌ها فعال نبوده و همیشه در راستای نگرش به اصطلاح «رتینا» پیش رفته است. چنین رویکردی موجب شده که نمایشگر گوشی‌های آیفون از رقبایی از سرزمین اندروید در زمینه‌ی چگالی پیکسل عقب بمانند اما اپل تا کنون عقیده داشته است که همین میزان چگالی پیکسل برای چشمان آدمی کفایت می‌کند. در هر حال تنها حدس ممکن که بر اساس مدارک بدست آمده باشد ما را به رزولوشن نسبتا عجیب 966 در 1600 پیکسل و نسبت تصویر 16:10 و نیز چگالی پیکسل 398 پیکسل بر اینچ می‌رساند که بر اساس رزولوشن دقیق بدست آمده از اسکرین‌شات‌هایی است که ادعا می‌شود از  iOS 8 بر روی آیفون 6 گرفته شده‌اند. از سوی دیگر یکی از کارمندان داخلی اپل به نام سانی دیکسون که نقش بسزایی در افشای اطلاعات آیفون 5s و 5c داشت با ارقام مذکور موافق نبوده و چگالی پیکسل 389 پیکسل بر اینچ را پیشنهاد می‌کند که البته نزدیکی بسیاری به یکدیگر دارند.

در نهایت نیز ذکر این مساله مفید فایده خواهد بود که اپل طی مدت اخیر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی بر روی استفاده از صفحات یاقوت کبود (sapphire) در گوشی‌های هوشمند انجام داده و در این زمان بسیار محتمل به نظر می‌رسد که شاهد موفقیت این کمپانی در ادغام این ماده‌ی بسیار سخت با صفحات نمایش آیفون باشیم. شیشه‌های یاقوت کبود هم‌اکنون نیز بدلیل سختی و مقاومت بالاتر در مقابل خش نسبت به شیشه‌های گوریلا گلس ساخت کورنینگ، برای محافظت از لنز دوربین و سنسور Touch ID آیفون 5s مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت اپل هم‌اکنون شیوه‌ای را برای ادغام ورق‌های یاقوت کبود صنعتی با صفحه‌ی دستگاه‌ها بصورت پتنت ثبت نموده که تمامی این نشانه‌ها روی گردانی اپل از کورنینگ را به ذهن متبادر می‌کند.

دوربین و پردازنده آیفون 6

پنهان‌کاری‌های اپل تا کنون در زمینه‌ی دوربین آیفون بعدی موفق بوده و با وجود اینکه شایعاتی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، اما در حال حاضر صحبت در این خصوص را با مشکل همراه کرده است. اغلب این شایعات با آنچه هم‌اکنون در مورد آیفون 6 و در مجموع، کمپانی اپل می‌دانیم هماهنگی دارد. برای نمونه، همانگونه که احتمالا انتظار می‌رود اپل از جنگ مگاپیکسل بالاتر خود را بیرون کشیده و همچنان از یک سنسور 8 مگاپیکسلی در دستگاه جدید خود استفاده خواهد نمود؛ البته شایعاتی نیز وجود دارد که بهره گرفتن از یک سنسور 10 مگاپیکسلی را نوید داده‌اند.

گفته می‌شود که آیفون 6 بجای پیگیری تعداد پیکسل‌ها، بر روی قابلیت‌های تصویربرداری و جنبه‌ی کیفی قضیه تمرکز نموده و سنسور بزرگ‌تر "1/2.6 را (در مقابل سنسور " 1/3 آیفون 5s) را با پیکسل‌های بزرگتر 1.75μm و دیافراگم پهن‌تر f/2.0 به کار خواهد بست. در نهایت نیز بر اساس آنچه از شایعات بدست آمده، احتمال می‌رود اپل در آیفون 6 از تثبیت‌گر اپتیکال تصویر OIS به منظور کاهش هزینه‌ی تولید و حفظ نازکی دستگاه چشم‌پوشی کند. در برابر این مساله، یکی از تحلیلگران ارشد ESM-China معتقد است که اپل در این گوشی از تثبیت‌گر الکترونیکی تصویر EIS بهره خواهد برد.

در خصوص چیپ پردازنده‌ای که قدرت پردازشی آیفون 6 را تامین خواهد کرد تا کنون اطلاعات قابل اطمینانی به بیرون درز نکرده است. با در نظر گرفتن این مساله، سانی دیکسون که پیش‌تر ذکر وی به میان آمد گفته است که احتمالا یک چیپ A8 که بر روی فرکانس کاری 2.6 گیگاهرتز تنظیم شده همان چیزی خواهد بود که در قلب آیفون 6 خواهیم یافت. با این وجود با توجه به پردازنده‌‌ی 64بیتی A7 موجود در آیفون 5s که در فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتز فعالیت می‌کند و در نظر گرفتن سابقه‌ی اپل باور این مساله مشکل خواهد بود که این کمپانی تا به این حد از رویکرد قبلی خود فاصله گرفته و دست به چنین ارتقای سنگینی بزند.

iOS 8

از آنجا که این مساله تقریبا به یک سنت دیرینه بدل شده است، می‌توان با قطعیت گفت که آیفون جدید نیز با جدیدترین آپدیت سیستم‌عامل موبایل iOS همراه خواهد شد که در مورد بخصوص آیفون 6 از آن با عنوان iOS 8 یاد می‌شود.

فراتر از یک ستون چهارم اضافی که به جدول نمایش اپلیکیشن‌ها اضافه شده، چندین اپلیکیشن جدید نیز برای این انتشار آماده شده‌اند که اپلیکیشن مرجع بسیار کاربردی Healthbook و اپلیکیشن‌های مجموعه‌ی iWork مک از جمله Pages ،Numbers ،Keynote iPhoto ،iMovie و حتی GarageBand از آن دسته‌اند. لازم به ذکر است که مجموعه‌ای سه‌تایی از اپلیکیشن‌های دیگری به نام TextEdit ،Tips و Preview نیز در یکی از اسکرین‌شات‌های منتصب به iOS 8 مشاهده شده است.

متاسفانه خارج از اطلاعات ارائه شده، تنها آشنایی کلی و مختصری با اپلیکیشن Healthbook در دسترس است که با قضاوت بر اساس اسکرین‌شات‌ها باید گفت که این برنامه پاسخ اپل به توجه و نیاز روزافزون به دسته‌ی تناسب اندام و سلامتی است که به نظر می‌رسد برای بهره‌ بردن از ویژگی‌ها و خصوصیات کامل آن به همگامی با ساعت هوشمند آینده‌ی این کمپانی یعنی iWatch نیاز خواهد بود تا داده‌های مورد نیاز را به شیوه‌ی موثرتری برای این برنامه فراهم آورد. در مجموع فرض می‌شود که Healthbook اطلاعات مورد نیاز را از گوشی هوشمند و ابزارهای پوشیدنی آینده‌ی اپل دریافت و ادغام خواهد کرد تا کامل‌ترین نتیجه‌ی مورد انتظار را بدست دهد. برای دستیابی به این مهم، Healthbook متغیرهای گوناگونی از جمله فشار خون شخص، ریتم ضربان قلب، سطح قند خون، اشباع اکسیژن و... را در کنار میزان آب بدن و مقیاس‌های تنفسی ردگیری و ثبت خواهد کرد. Healthbook همچنین احتمالا عملکرد خود را بعنوان یک تحلیلگر و رصدکننده‌ی خواب گسترش می‌دهد و اطلاعات مورد نیاز را در خصوص مجموع ساعات خواب شما و مقداری که به خواب مفید اختصاص داشته را در روزهای تعیین شده در اختیارتان قرار خواهد داد. بار دیگر در این مورد نیز به یک ابزار پوشیدنی از سوی اپل به منظور جمع‌آوری و رصد داده‌های لازم احساس نیاز می‌شود.

[widgetkit id=877]

قیمت و زمان عرضه آیفون 6

تا کنون اپراتورهای مخابراتی معمولا در ازای اعطای یک گوشی هوشمند آیفون جدید با ظرفیت داخلی 16 گیگابایت به همراه یک قرارداد دو ساله، طلب 199 دلار پول داشته‌اند. همچنین قیمت گوشی‌های 16 گیگابایتی جدید اپل بصورت آنلاک و بدون قرارداد 649 دلار تعیین می‌شود و فروش آیفون‌های جدید نیز معمولا یک هفته پس از معرفی رسمی آن در ماه سپتامبر معادل با شهریور آغاز می‌شود.

iphone-6-price

در صورتی که خلاف این مساله ثابت نشود دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم اپل برای گوشی هوشمند جدید خود قیمت‌ها یا شیوه‌ی توزیع و عرضه را تغییر خواهد داد. با این وجود در نظر داشتن این مساله ضروری است که یکی از تحلیلگران مدعی شده که اپل در حال فشار آوردن به اپراتورها برای اعمال افزایش قیمت صد دلاری در قیمت‌ها است که قیمت مدل پایه‌ی آیفون 6 با قرارداد دو ساله را به 299 دلار خواهد رساند. این تحلیلگر گزارش کرده که پاسخ اولیه‌ی اپراتورها به اپل در این خصوص «نه» بوده‌ است اما تردید دارد که اپراتورها توان مقاومت در برابر این افزایش قیمت را داشته باشند.

در هر حال هنوز چند ماه تا رونمایی رسمی از گوشی هوشمند جدید اپل یعنی آیفون 6 زمان باقی است و در این مدت خبرها و شایعات بیشتری ما را همراهی خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات