محققان می‌توانند با استفاده از DNA، اجداد شما را با تقریب ۳۰ مایل ردیابی کنند

پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
ممکن است شما از محل زندگی اجداد خود تا چند نسل پیش اطلاع داشته باشید؛ اما آیا می‌توانید با قطعیت بگویید که نیاکان شما در هزار سال پیش از کدام روستا یا دهکده آمده‌اند؟! بر اساس گفته‌ی محققان دانشگاه شفیلد انگلیس، به لطف تعیین توالی DNA، در بسیاری موارد کشف چنین حقایقی امکان‌پذیر است.
تبلیغات

 ابزار GPS که در اینجا کوتاه‌ شده‌ی عبارت Geographic Population Structure و به معنی ساختار جمعیتی جغرافیایی می‌باشد، با استفاده از بیش از صد هزار اثر یا امضای DNA که AIM (نشانگرهای اصل و نسب) نامیده می‌شوند، مدلسازی شده است. از آنجا که این نشانگرها عموماً به سادگی با نواحی جغرافیایی در ارتباط هستند، محققان قادرند با تقریب مناسبی اصل‌و‌نسب جغرافیایی سوژه را تعیین نمایند. این عمل حتی در زمانی که مباحثی نظیر مهاجرت نیز مطرح باشد قابل اتکا است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص مسأله‌ی مذکور شما را به تماشای ویدئوی ارائه شده در انتهای این مطلب دعوت می‌کنیم.

برای نمونه طی یک مطالعه‌ی مرتبط با ساردنی (یک جزیره در غرب ایتالیا و دریای مدیترانه)، یک چهارم افراد مورد بررسی با دقت کامل نسبت به روستاها و دهکده‌های مبدأ مکان یابی شده و باقی‌ سوژه‌ها نیز با تقریب 31 مایل به دهکده‌های صحیح نسبت داده شدند. همچنین در صورتی که مایل باشید امکان تست‌کردن این سیستم با یک تست DNA ساده امکان‌پذیر است؛ برای این اقدام لازم است پس از دریافت نتیجه‌ی آزمایش (که حدود 100 تا 200 دلار هزینه دارد) آن را در ابزار GPS آپلود نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات