تاثیر ARM در بازار تولید تراشه‌ها: تولید 100 میلیون تراشه‌ی مبتنی بر معماری ARM در سال 2013 توسط تولیدکنندگان چینی

چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی ARM یک هلدینگ چند ملیتی است که تاثیر طراحی‌های این کمپانی در تولید تراشه‌های مورد استفاده در ابزارهای‌هوشمند و گجت‌های امروزی غیرقابل کتمان است. این کمپانی در شهر کمبریج انگلستان جا گرفته است، جایی که به دور از هیاهوی کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری نبض بازار را در دست گرفته و به سلطه‌ی خود ادامه می‌دهد.
تبلیغات

مدل تجاری در پیش گرفته شده توسط ARM اجازه‌ی تولید تراشه‌ها در این حوزه را برای همه‌ی کمپانی‌ها ممکن کرده است، بطوریکه هم اکنون کمپانی‌های متعددی در حال تولید تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM برای محصولات خود هستند. در حالی که معادلات در مورد بازار پی‌سی‌ها کاملا متفاوت است و انحصار در این بخش در اختیار کمپانی اینتل است و AMD نیز تنها سهم کوچکی از این بازار را در اختیار خود دارد. همانطور که گفتیم سیاست فروش گواهی استفاده از معماری هسته‌های ARM این امکان را فراهم ساخته است تا بسیاری از شرکت‌ها در اقصی نقاط جهان، دست به تولید تراشه‌های دلخواه خود بزنند، حال آنکه کشور چین همچون سایر حوزه‌ها نقش پررنگی را در این حوزه ایفا می‌کند.

کمپانی ARM با انتشار تصویری به روشنی تاثیر خود در بازار تراشه‌های تولید شده در صنعت ابزار‌های قابل حمل را نمایش داده است. کشور چین نیز در این بین از عمده‌ترین بازار‌های تولیدکننده‌ی تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM محسوب می‌شود. هرچند مدیاتک به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین کمپانی تولید‌کننده‌ی سیستم-روی-یک-چیپ (SoC) در چین است، اما کمپانی‌های دیگری نیز در این بین به تولید تراشه می‌پردازند. تبلت‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین هدف برای تولید تراشه‌های ارزان قیمت هستند که امکان تولید یک محصول ارزان‌قیمت با قابلیت ارتباط از طریق وای‌-فای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همانطور که در این جدول مشاهده می‌کنید، تولیدکنندگان چینی در سال 2013 در حدود ۱۰۰ میلیون تراشه‌ مبتنی بر معماری ARM برای تبلت‌ها به بازار عرضه کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات