AMD در حال توسعه‌ی فناوری Skybridge به‌عنوان بستری مشترک برای کار پردازنده‌های مبتنی بر ARM و x86 است

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
معمولاً با تعویض فناوری مورد استفاده در پردازنده‌‌ها، سایر قطعات مورد استفاده نیز باید مورد بازنگری قرار گیرند. در صورتی که تراشه‌ی مورد استفاده تغییر یابد، باید ساختار مادربورد نیز تغییر کند. اما این روند برای AMD در آینده تغییر خواهد کرد، چراکه این کمپانی در حال طراحی و توسعه‌ی یک چارچوب مشترک با نام پروژه‌ی Skybridge برای تراشه‌ها است که با استفاده از آن تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM‌ و x86 این کمپانی که در سال آتی میلادی تولید خواهند شد، قادر به استفاده از یک Pin Layout مشترک خواهند بود. به زبان ساده مادربوردهای آتی قادر خواهند بود تا پردازنده‌های مبتنی بر هر دو معماری را پشتیبانی نمایند.
تبلیغات

توسعه‌ی چنین فناوری کاربردی و بهینه‌ای به این معنا نیست که پس از ارائه‌ی آن می‌توان با خرید یک مادربورد به انتخاب پردازنده‌ی از میان گزینه‌های موجود مبتنی معماری ARM‌ و x86 برای دسکتاپ خود پرداخت. این فناوری برای استفاده در تلفن‌های‌هوشمند و سیستم‌های نهفته توسعه داده شده است. کافی است تا توسعه‌دهندگان ابزار‌های‌هوشمند معماری پردازنده‌ی خود را انتخاب کنند و با استفاده از این بستر می‌توان حتی نسخه‌هایی را با بهره‌گیری از پردازنده‌های متفاوت نیز به بازار عرضه کرد.

این فناوری از قدیمی شدن ابزار مورد نظر نیز پیش‌گیری می‌نماید. به‌نظر می‌رسد AMD نیز به این نتیجه رسیده است که دنیای فناوری به سمت و سوی استفاده از معماری ARM می‌رود، اما هنوز حاضر به دل‌کندن از معماری x86 اینتل و قطع پشتیبانی از آن نیست.

اتخاذ چنین سیاستی نشان از آغاز راه برای تولید محصولات مبتنی بر معماری ARM برای AMD دارد. به نظر می‌رسد K12 که در سال 2016 عرضه خواهد شد، هسته‌ی پردازشی اولین تراشه‌ی 64 بیتی مبتنی بر معماری ARM خواهد بود. بسیاری از مشخصات این پردازنده مشخص نیست، اما AMD بر این نکته تاکید کرده است که در این محصول تمرکز روی ارائه‌ی پردازنده‌ای با فرکانس کاری بالا است. به نظر می‌رسد K12 قادر به انجام پردازش‌های سنگینی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات