نبرد اسمارت فون‌ها، راند 10: گلکسی اس 5 در مقابل لومیا 1520

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
مطالعه 6 دقیقه
هفته گذشته تلفن اکسپریا Z2 سونی بر گلکسی نوت ۳ سامسونگ پیروز شد و آیفون 5s نیز بر نکسوس ۵ گوگل غلبه کرد. به این ترتیب اکسپریا Z2 و آیفون 5S به نیمه نهایی صعود کردند. این هفته نیز دو راند دیگر از مسابقات نبرد اسمارت‌فون‌ها را ادامه می‌دهیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

امروز نبرد فبلت نوکیا با پرچمدار امسال سامسونگ را برگزار می‌کنیم. پیش از آن بد نیست نگاهی به جدول مسابقات بیندازیم:

نبرد اسمارت فون ها

کهکشانی پنجم از نقطه نظر طراحی از همان زبان طراحی ساده‌ای بهره می‌برد که چند نسل پیشینش بر اساس آن طراحی و تولید شده‌اند و حقیقتاً فاصله زیادی مابین طراحی چند نسل اخیر این سری از تولیدات سامسونگ مشاهده نمی‌شود. طراحی اس 5 اوج محافظه‌کاری کمپانی کره‌ای را نشان می‌دهد. هرچند که زیبایی در نظر افراد به سلیقه آنها وابستگی عمیقی دارد، اما مسأله کیفیت ساخت نکته‌ای است که نمی‌توان با آن به شکل سلیقه‌ای برخورد کرد. اس ۵ ضدآب و ضد گرد‌و‌غبار شده است، اما از نظر طراحی و کیفیت ساخت نسبت به رقبای مطرح خود همچون HTC One M8 و اکسپریا Z2 در پله‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد. سامسونگ به‌کمک فناوری آیسوسل انحصاری خود، یکی از بهترین دوربین‌های موبایل را برای هوشمند خود تدارک دیده که عکس‌‌های خیره‌کننده‌ای را شکار می‌کند. دوربین اس 5 قادر است به کمک تنظیمات اتوماتیک در اکثر شرایط عکاسی، عکس‌های خیره‌کننده‌ای بگیرد.

نمایشگر تعبیه شده در این گوشی یکی از درخشان‌ترین نمایشگرهایی است که تا کنون با آن مواجه شده‌ایم. دقت بازتولید رنگ‌ها علی الخصوص رنگ سفید، بالا رفته و به کمک زاویه دید وسیع، رنگ‌ها خیره‌کننده و رنگ مشکی عمیق‌تر شده و بهبود اساسی در آن نسبت به نسل‌های پیشین مشاهده می‌گردد. تراشه اگسینوس 5422 سامسونگ و اسنپ دراگون ۸۰۱ کوالکام هر دو قدرت عظیمی را در اختیار سیستم‌عامل و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ قرار می‌دهند که حاصل آن یک تجربه کاربری لذت بخش و روان از کار با این گوشی است. برخلاف اگسینوس به‌کار گرفته شده در گلکسی S4 که مشکلات زیادی را برای کاربرانش ایجاد کرد، ما به ندرت مشکل داغی و مصرف بیش از حد باتری را در این چیپ مشاهده کردیم که به لطف فناوری HMP از معماری big.Little حاصل گردیده است. خوشبختانه سامسونگ تنظیمات و مواردی را که موجب سردرگرمی بیش از حد کاربران در S4 بود را تا حد امکان از رابط کاربری جدید خود دور ساخته است، البته منوی تنظیمات همچنان اندکی گیج‌کننده و شلوغ است و در بین انبوهی از گزینه‌ها و قابلیت‌های سامسونگ، رسیدن به مقصد مورد نظر کمی دشوار می‌نماید. رابط کاربری سامسونگ همچنان غنی از امکانات گوناگون است که با چیدمان یکپارچه‌تر و طراحی تخت بهبود‌ یافته است. سامسونگ برای متمایز ساختن گوشی خود از سنسور شمارنده ضربان قلب استفاده کرده که قادر است در زمان اندکی با خطای نسبتا کم ضربان قلب شما را شمارش کند. هر چند که ممکن است برای تعداد اندکی از کاربران وجود این سنسور کاربردی باشد؛ اما حقیقتاً نمی‌توان آن را به‌عنوان یک پارامتر متمایز‌کننده و عامل مهمی در خرید یک گوشی هوشمند قلمداد کرد.‌ شاید سنسور اثر انگشت تا حدی مهم‌تر و حیاتی‌تر به‌نظر آید؛ هرچند که در ایران سیستم‌های پرداختی Paypal پشتیبانی نمی‌شود و این سنسور فقط جهت باز‌کردن قفل گوشی به‌کار می‌رود. سامسونگ  در پیاده‌سازی سنسور اثر انگشت نتوانسته است به خوبی تاچ آی‌دی آیفون عمل کند و احتمالاً در هنگام استفاده از آن از هر چند بار یک بار با پیغام خطا مواجه می‌شوید، ولی با این حال عملکرد قابل قبولی دارد.

در سوی دیگر لومیا ۱۵۲۰ نوکیا قرار دارد که تمام فناوری‌های این کمپانی فلاندی را در قالب یک تلفن بزرگ ۶ اینچی جای داده است. شاید بارزترین ویژگی «اولین فبلت نوکیا»، دوربین منحصر به فرد آن باشد. این دوربین 20 مگاپیکسلی مجهز به لنزهای 6 گانه‌ی زایس با f/2.4 بوده و لرزش‌گیر اپتیکال و بزرگنمایی دیجیتال (با کمترین افت کیفیت) نیز از دیگر امکانات آن هستند. سنسور 1/2.5 اینچی لومیا 1520 به مراتب کوچک‌تر از نمونه‌ی 1/1.5 اینچی بکار رفته در لومیا 1020 و  سنسور 1/2.3 اینچی دوربین اکسپریا Z1 است. با این حال، دوربین لومیا 1520 حتی با همین مشخصات هم بهترین نوع بکار رفته در بین تمام فبلت‌ها محسوب می‌شود. می‌توان سنسور این دوربین را نسخه‌ی کوچک شده‌ی سنسور 41 مگاپیکسلی لومیا 1020 در نظر گرفت; تکنولوژی Pixel-binning بکار رفته در این سنسور، داده‌های چند پیکسل را در یک پیکسل واحد ترکیب می‌کند و در نتیجه بدون هیچ‌گونه افت کیفیتی می‌توانید بزرگنمایی‌ 2 و 4 برابری را به ترتیب در حالت‌های «stills mode» و «فیلمبرداری HD» تجربه کنید. لومیا 1520 از صفحه نمایش فول اچ‌دی 6 اینچی با رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل بهره می‌برد. این نخستین بار است که ویندوزفون با صفحه نمایشی با تراکم پیکسلی 367ppi و ستون سوم کاشی‌های زنده همراه می‌شود. پشتیبانی این صفحه نمایش از فناوری‌های +PureMotion HD و ClearBlack به همراه خوانایی بالای آن زیر نور خورشید به این معنا است که با صفحه نمایشی شفاف با کنتراست بالا و انعکاس نور کم روبرو هستیم. زوایای دید مناسب، رنگ‌های زنده و نرخ نوسازی (Refresh Rate) بسیار بالا از دیگر ویژگی‌های نمایشگر تلفن لومیا 1520 هستند.

 مقالاتی که احتمالاً در انتخاب صحیح به شما کمک خواهند کرد:

  • بررسی گلکسی اس 5 (Galaxy S5) سامسونگ
  • Galaxy S5 در مقابل Galaxy S4: رویارویی دو پرچمدار قدیمی و جدید سامسونگ در تست سقوط
  • حسگر ISOCELL دوربین گلکسی اس 5 سامسونگ زیر میکروسکوپ متخصصین
  • توضیحات سامسونگ در مورد صفحه نمایش گلکسی اس 5 و برتری‌های آن
  • نتایج تست باتری لومیا 1520 نوکیا در آزمایش GSMArena
  • بررسی قابلیت‌های لومیا 1520 نوکیا و مقایسه‌ی سنسور دوربین آن
  • تماشا کنید: دوربین لومیا 1520 در مقابل گلکسی اس‌4 و گلکسی اس4 زوم
  • تماشا کنید: لومیا 1520 در مقابل برادران خود
  • لومیا 1520 اولین تلفن هوشمند دنیا که از فناوری Assertive Display پشتیبانی می‌کند
  • بررسی قابلیت‌های لومیا 1520 نوکیا و مقایسه‌ی سنسور دوربین آن
  • تماشا کنید: مقایسه صفحه نمایش لومیا 1520 با آیفون 5s، اکسپریا Z Ultra و گلکسی نوت3 

مقایسه مشخصات فنی گلکسی اس ۵ با لومیا 1520

 

Galaxy S5

Lumia 1520

صفحه‌نمایش

۵.۱ اینچ از نوع Super AMOLED با رزولوشن 1080p و تراکم  ۴۳۲ پیکسل در اینچ

6.0 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل تراکم ۳۶۷ پیکسل در اینچ با روکش گوریلا گلس ۲  به همراه فناوری Clear Black

پردازنده

Exynos 5 Octa با چهار هسته ۱.۹ گیگاهرتز Cortex A15 و ۴ هسته  ۱.۳ گیگاهرتز Cortex A7 به همراه گرافیک Mali-T628 MP6

Snapdragn 800 با چهار هسته ۲.۲ گیگاهرتزی Krait 400 با گرافیک Adreno 330

دوربین

۱۶ مگاپیکسل از نوع ایسوسل، ابعاد سنسور 1/2.6 اینچ، فلاش LED

20 مگاپیکسل با فلاش دوگانه LED و لنز زایس ابعاد سنسور 1/2.5 اینچ

دوربین جلو

۲ مگاپیکسل

1.2 مگاپیکسل

سیستم‌عامل

اندروید ۴.۴.۲ کیت کت

ویندوز فون ۸ بروز رسانی به ۸.۱

ابعاد

۱۴۲ در ۷۲.۵ در ۸.۱ میلی‌متر

۱۶۲.۸ در ۸۵.۴ در ۸.۷ میلی‌متر

وزن

۱۴۵ گرم

۲۰۹ گرم

درگاه میکرو SD

دارد تا ۱۲۸ گیگابایت

16 یا 32 گیگابایت

حافظه ذخیره‌سازی

16 یا 32 گیگابایت

 ۱۶ گیگابایت

حافظه رم

2 گیگابایت

2 گیگابایت

اتصالات

Wi-Fi ac, NFC, Bluetooth 4, MicroUSB, -

Wi-Fi, NFC, Bluetooth 4, MicroUSB -

باتری

2,800mAh

3,400mAh

حال نوبت شماست تا یکی از این دو تلفن را انتخاب کنید:

راند ۱۰: کدامیک را انتخاب می‌کنید

همواره می‌توانید کلیه نبردهای مسابقه را در آدرس zoomit.ir/spw93/ مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات