هر آنچه در مورد کنفرانس WWDC اپل می‌دانیم: iOS 8، طراحی تازه برای OS X و سخت‌افزار جدید

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
مطالعه 10 دقیقه
از آنجایی که تیم‌کوک چندی پیش به عرضه محصولات جدید در سال ۲۰۱۴ اشاره کرده بود، احتمال معرفی سخت‌‌افزار جدید در کنفرانس مخصوص توسعه دهندگان اپل وجود دارد. همچنین انتظار می‌رود اپل از نسخه جدید دو سیستم‌عامل iOS و OS X نیز رونمایی کند. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید تا جزییات مربوط به کنفرانس WWDC اپل را مرور کنیم.
تبلیغات

اپل تا دو روز دیگر رویداد چند روزه مخصوص توسعه دهندگان خود را برگزار می‌کند. عموما در این رویداد تمرکز بر روی دو سیستم‌عامل iOS و OS X است.گفته می‌شود اپل در این کنفرانس از iOS 8 رونمایی خواهد کرد و از تغییرات ظاهری اساسی در سیستم‌عامل مخصوص کامپیوترهای رومیزی خود، OS X پرده‌برداری می‌کند.

سیستم‌عامل iOS 8 با نام رمز OKemo

پس از تغییرات اساسی که در رابط کاربری iOS 7 ایجاد شد، حالا اپل قصد دارد تا در iOS 8 که بصورت داخلی از آن با عنوان Okemo یاد می‌کند بر روی اضافه کردن قابلیت‌های جدید و بهینه نمودن طراحی بخش‌های مختلف سیستم‌عامل تمرکز کند. از جمله‌ بخش‌هایی از سیستم‌عامل که بهینه شده‌اند، می‌توان به نقشه اشاره کرد که نه تنها امکات تازه‌ای به اضافه شده بلکه بسیاری از مشکلات آن نیز رفع شده است. اپل در iOS 8 اپلیکیشن جدیدی را به نام Healthbook اضافه کرده است و بخش‌های مختلف سیستم‌عامل را نیز با آن یکپارچه نموده تا کل سیستم به یک پلتفرم مرتبط با سلامت بدل شود. این نرم‌افزار قرار است کلیه اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ورزشی کاربر به همراه اطلاعات مربوط به خوراک او را ذخیره کند.

iOS 8

نرم‌افزار Healthbook با ابزارهای پوشیدنی جفت خواهد شد، اما هنوز مشخص نیست چه ابزارهایی قادر به اتصال به آیفون خواهند بود و اپل پشتیبانی از چه محصولاتی را در نظر دارد. گفته می‌شود این نرم‌افزار اطلاعات آماری ارزشمندی را از پیشرفت کاربر در ورزش‌های مختلف ارایه می‌کند و طراحی ظاهری آن شبیه به نرم‌افزار Passbook خواهد بود.

healthbook-book

نرم‌افزار Healthbook قادر است اطلاعاتی نظیر ضربان قلب، فشار خون، میزان قند خون، میزان استراحت، اکسیژن خون، وزن و موارد اینچنینی را ذخیره کند. این نرم‌افزار همچنین قادر است شاخص توده بدن (BMI) و میزان کالری سوخته شده کاربر را محاسبه کند. البته آیفون  برای محاسبه این موارد به لوازم جانبی خارجی که در حال حاضر نیز چندین و چند مدل مختلف از آن‌ها در بازار یافت می‌شود، نیاز خواهد داشت.

healthbook-book

این آمار و ارقام در قالب گرافیکی خاصی نمایش داده می‌شوند.

healthbook-emergency

بخش مهم دیگری که در Healthbook در نظر گرفته شده، Emergency Card نام دارد. این بخش در واقع محلی است برای ذخیره اطلاعات مربوط به سلامت کاربر. در این بخش، نام شخص، تصویر، تاریخ تولد، گروه خونی و مواردی از این دست ذخیره می‌شود تا در صورت بروز مشکلات اضطراری پزشکان بتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته و از آن‌ها برای درمان کاربر استفاده کنند. گفته می‌شود برخی از قابلیت‌های جدیدی که در WWDC امسال رونمایی می‌شوند تا سال آینده نهایی می‌شوند و تا آن زمان کاربران قادر به استفاده از آن‌ها نخواهند بود. اما اپل نسخه آزمایشی از iOS 8 را یک روز پس از WWDC در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد داد.

نقشه

اپل در iOS 8 سرویس پر حرف و حدیث نقشه خود را باز هم بهینه‌تر نموده و بسیاری از مشکلات آن را رفع کرده است تا کاربران با اطمینان بیشتری نسبت به استفاده از این سرویس اقدام کنند. در نسخه جدید نقشه، برچسب‌گذاری‌ها با دقت بیشتری انجام شده است و در باره ایستگاه‌های مترو و فرودگاه‌ها نیز جزییات دقیق‌تری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این سرویس حالا پیشنهادهای دقیق‌تری برای رسیدن به مسیر از طریق لوازم نقلیه عمومی ارایه می‌کند.

maps-transit

اپل برای بهبود سرویس نقشه خود، طی یک سال اخیر چندین شرکت کوچک را تصاحب کرد تا از فناوری‌های این شرکت‌ها در سرویس خود استفاده کند و مشکلات آن را رفع نمایند. این شرکت‌ها عموما در زمینه هدایت کاربر از یک مسیر به مسیر دیگر، آن هم از طریق وسایل نقلیه عمومی فعالیت می‌کنند.

iTunes Radio

اپل در iOS 8 نرم‌افزار iTunes Radio را نیز تغییر داده تا با استانداردهای این شرکت هم‌خوانی بیشتری داشته باشد. دسترسی به این اپلیکیشن در نسخه جدید سیستم‌عامل موبایل اپل، ساده‌تر و سریع‌تر شده است. اپل سخت در تلاش است تا Radio را به رقیب جدی برای سرویس‌های محبوبی همچون Pandora, Spotify یا iHearRadio تبدیل کند. مهم‌ترین مزیت اپل نیز، امکان نصب پیش‌فرض نرم‌افزار iTunes Radio بر روی محصولات اپلی است.

itunesradio

گفته می‌شود رابط کاربری نرم‌افزار iTunes Radio بسیار شبیه به نرم‌افزار Music خود iOS است. کاربر در این نرم‌افزار امکان جستجوی آسان موزیک‌ها، موزیک‌های خریده شده و ایستگاه‌های موسیقی مورد نظر خود را دارد. امکان مرتبط نمودن ایستگاه‌ها براساس، آهنگ‌ها، خواننده و آلبوم‌ها نیز وجود دارد.

iCloud Apss

اپل در حال توسعه نرم‌افزار Preview مک و TextEdit و همچنین بهینه نمودن آن‌ها برای آیفون و آیپد است. این نرم‌افزارها امکان ویرایش فایل‌های PDF، تصاویر و اسناد متنی است.

این نرم‌افزارها امکان ویرایش و مشاهده اسنادی که در فضای ابری iCloud ذخیره شده‌اند را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهند و همچنین امکان همگام سازی اسناد تولید شده توسط این دو نرم‌افزار نیز در ابزارهای مختلف و از طریق iCloud میسر خواهد شد.

گفته می‌شود این اپلیکیشن‌ها در حال توسعه هستند و هنوز نهایی نشده‌اند تا در اختیار کاربران قرار گیرند.

چند وظیفگی در آیپد

اپل در iOS 8، امکان اجرای همزمان دو اپلیکشن در کنار یکدیگر را اضافه کرده کرد، قابلیتی که پیش از این در رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ شاهد آن بوده‌ایم. این قابلیت کمک می‌کند تا کاربر بتواند راحت‌تر دو کار همزمان را بر روی آیپد انجام دهد یا اینکه از اطلاعات یک پنجره در دیگری بهره ببرد.

multitasking air

علاوه بر این گفته می‌شود که اپل امکانات جدیدی را در iOS اضافه نموده تا کاربر به شکل ساده‌تری بتواند اطلاعات مورد نظر خود را بین اپلیکیشن‌های مختلف جابجا کند. به عنوان مثال کاربر می‌تواند برخی از المان‌ها مانند بخشی از محتوا مثل متن یا ویدیو را از یک پنجره به پنجره دیگر کشیده و رها کند تا اطلاعات به نرم‌افزار دیگر منتقل شوند.

آیپد به عنوان صفحه نمایش مک

ظاهرا اپل قصد دارد تا امکانی را فراهم کند که کاربر بتواند تصویر مک را بر روی آیپد نمایش دهد و از تبلت به عنوان صفحه نمایش دوم مک بهره ببرد. به این ترتیب کاربران اپل قادر خواهند بود تا بخشی از تصویر سیستم‌عامل مک را بر روی آیپد نمایش دهند.

MAC OS X

iOS برای خانه

اپل قصد دارد تا سیستم‌عامل iOS را طوری بهینه نماید که امکان اتصال آیفون و آیپد به لوازم خانگی هوشمند و کنترل آن‌ها از طریق این ابزارها میسر شود. اولین بار این خبر توسط Financial Times مطرح شد و در آن به این موضوع اشاره شد که اپل قصد دارد کنترل لوازم خانگی از طریق آیفون را ممکن سازد. هنوز مشخص نیست چه ابزارهایی قادر به اتصال به آیفون خواهند بود، اما احتمالا اپل مذاکرات گسترده‌ای را با تولیدکنندگان لوازم خانگی آغاز کرده است.

Shazam د ر Siri

shazam1

اپل در حال کار بر روی یکپارچه نمودن دستیار صوتی سیری با Shazam است. براساس گزارش منابع مختلف، سیری در iOS 8 قادر است صدای در حال پخش در محیط را تجیزه و تحلیل کند و اطلاعات مربوط به سریال، فیلم یا موزیک در حال پخش را در اختیار کاربر قرار دهد. این اطلاعات توسط Shazam در اختیار سیری قرار می‌گیرند. سپس کاربر قادر خواهد بود موزیک در حال پخش را از طریق iTunes خریداری کند.

Voice Memo

اپل در iOS 8، طراحی رابط کاربری نرم‌افزار ضبط صدای Voice Memo را تغییر داده است. در این نرم‌افزار تصویر میکروفون حذف شده و جای خود را به موج‌های صدا داده است. برخی از کاربران از طراحی جدید این نرم‌افزار در iOS 7 شکایت داشتند و گفته بودند که استفاده از این نرم افزار نسبت به نسخه قبلی آن در iOS 6 مشکل‌تر شده است. حال اپل تغییراتی در رابط کاربری این نرم‌افزار اعمال نموده که استفاده از این برنامه را آسان‌تر می‌کند.

اعلانیه‌ها

در iOS 7 تغیرات اساسی در بخش مرکز نوتیفیکیشن‌ها ایجاد شد. در این بخش اعلانیه‌ها به بخش‌های مختلف از جلمه Today، All و Missed تقسیم‌بندی شدند، اما اپل در iOS 8 این بخش‌ها را به دو دسته Today و Notification کاهش داده است. در حالت نمایش Notification کاربر می‌تواند ترکیبی از تمام اعلانیه‌ها را یکجا مشاهده کند. اپل معتقد است این تغییر موجب می‌شود تا استفاده از این بخش ساده‌تر شود.

پشتیبانی از VoLTE

در نسخه جدید iOS پشتیبانی از مکالمه صوتی بر پایه شبکه LTE اضافه شده است. در حال حاضر با وجود اینکه تلفن‌های هوشمند قادر به اتصال به شبکه‌های LTE هستند، اما مکالمه صوتی بر روی بستر 3G انجام می‌شود. اما در نسخه جدید iOS از فناوری VoLTE پشتیبانی می‌شود که به این ترتیب کیفیت مکالمه صوتی افزایش می‌یابد. البته این قابلیت نه تنها برای کاربران ایرانی فعلا کاربرد ندارد، بلکه در شبکه اکثر اپراتورهای مطرح دنیا که از LTE پشتیبانی می‌کنند نیز، قابل استفاده نیست. با این وجود انتظار می‌رود به زودی اپراتورهای مطرح LTE دنیا پشتیبانی از فناوری VoLTE را در دستور کار خود قرار دهند.

نرم‌افزار Messages

گفته می‌شود در iOS 8 امکان حذف خودکار پیامک‌های کاربر اضافه می‌شود. کاربر می‌تواند تعیین کند که پیامک‌های قدیمی پس از گذشت یک ماه یا یک سال بصورت خودکار حذف شوند.

سیستم‌عامل OS X 10.10 با نام رمز Syrah

اپل هر سال یک نسخه جدید از سیستم‌عامل OS X را منتشر می‌کند و امسال نیز انتظار می‌رود OS X 10.1 رونمایی شود. گفته می‌شود این سیستم‌عامل در داخل اپل با نام رمز Syrah صدا زده می‌شود، اما نامی که نهایتا برای این سیستم‌عامل در نظر گرفته می‌شود OS S Yosemite یا OS X El Cap خواهد بود.

WWDC

بازطراحی کامل سیستم‌عامل

براساس تصاویری که از نسخه جدید مک به بیرون درز کرده، می‌توان متوجه طراحی مسطح و کاملا متفاوت نسخه جدید مک شد. در واقع اپل در این طراحی سعی نموده تا ظاهر سیستم‌عامل OS X را نیز شبیه به iOS کند و از همان زبان طراحی در این سیستم‌عامل نیز بهره ببرد. در نسخه جدید OS X لبه‌ها تیز‌تر شده، سایه‌ها حذف شده‌اند و طراحی کلی سیستم‌عامل مسطح و ساده‌تر شده است.

os-x-11-mockup-nachrichten-kalender

گفته می‌شود در OS X 10.1، قابلیت‌های جدیدی همچون Control Center به سیستم‌عامل اضافه شده، اتصال ابزارهای مختلف اپلی به کامپیوترهای مک بهبود یافته و از همه مهم‌تر سیری به مک نیز راه یافته است.

مک سیستم عامل

شایعات به نسخه جدید نرم‌افزار نقشه و همچنین Game Center نیز اشاره دارند.

سخت افزار جدید

انتظار می‌رود در کنفرانس WWDC 2014 از سخت‌افزار جدید نیز رونمایی شود. براساس منابع مختلف اپل قصد دارد این موارد را در کنفرانس مخصوص توسعه‌دهندگان خود رونمایی کند:

  • ۱. مک بوک ایر / پرو با ترک‌پد بهتر، بدون فن، طراحی باریک‌تر و البته صفحه نمایش رتینا
  • ۲. کامپیوترهای بدون کیس ارزان قیمت‌تر با صفحه نمایش ضعیف‌تر
  • ۳. نسل جدید کامپیوترهای iMac
  • ۴. مک‌مینی سریع‌تر با پردازنده قوی‌تر
  • ۵. صفحه نمایش تاندربولت جدید با پشتیبانی از رزولوشن 4K
  • ۶. مک‌بوک‌ پرو‌های رتینا با پردازنده‌های سریع‌تر اینتل

اگر مشتاق هستید تا بدانید کدامیک از این موارد در نطق اصلی اپل در کنفرانس WWDC رونمایی خواهند شد با پوشش کامل زومیت از این رویداد در تاریخ ۱۲ تا ۱۶ خردادماه همراه باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات