تِلِه‌پورت: فیزیک‌دان‌ها با استفاده از الماس به دستاورد مهمی در زمینه‌ی انتقال از راه دور کوانتومی دست یافتند

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
تله پورت (انتقال از راه دور) کوانتومی نوید دهنده‌ی عصر بزرگ بعدی در دنیای پردازش است، اما در وحله‌ی اول باید راهی برای به کار انداختن آن بصورت پایدار بیابیم. محققان در انستیتو Kavli مرکز نانوساینس شهر دلفت هلند می‌گویند که موفق شدند اطلاعات کوانتومی را بصورت قابل اطمینان از داخل یک قطعه الماس به یک قطعه‌ی دیگر که سه متر فاصله داشته منتقل کنند و در تلاش هستند که این فاصله را افزایش دهند.
تبلیغات

 کلید و نکته‌ی اساسی در انتقال از راه دور کوانتومی این است که در این اقدام اطلاعات کوانتومی موسوم به «کیوبیت» از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر منتقل می‌شود، بدون آنگه بصورت فیزیکی فضای میان این دو نقطه را طی کند. این رخداد به لطف پدیده‌ای به نام گرفتاری کوانتومی امکان پذیر است که بر اساس آن خصوصیات دو ذره‌ چنان به یکدیگر پیوند می‌خورد که بدون در نظر گرفتن فاصله، همچنان به یکدیگر متصل می‌مانند. در مقاله‌ای تحقیقی که امروز در نشریه‌ی Science منتشر شد، این محققان به تشریح دستاورد خود در خصوص چگونگی بهره‌گیری از ذره‌هایی که دچار گرفتاری کوانتومی بوده‌اند پرداخته که طی آن موفق شدند داده‌ها را از یک قطعه‌ی الماس نیتروژنیزه شده به قطعه‌ای دیگر منتقل کنند.

تا کنون موفقیت‌های دیگری نیز در خصوص انتقال از راه دور کوانتومی (تله‌پورت) بدست آمده بود که البته پایداری و قابلیت تکرار این آزمایش‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در هر صورت شیوه‌ی ارتباطی که از هر هزار یا حتی میلیون تلاش یکبار نتیجه‌بخش است چندان راضی کننده و قابل قبول نخواهد بود. اما پیشرفتی که در این تحقیق صورت گرفته، دستیابی به نتایج پایدارتر و قابل تکرارتری بوده که طی آن با دقت بیشتری عملیات انتقال از راه دور کوانتومی را به انجام رسانده‌اند. البته این شیوه نیز هنوز نیازمند انتقال و جابجایی داده‌های اندازه‌گیری از سویی به سوی دیگر از طریق ارتباطات سنتی (بخوانید برقراری ارتباط عادی و غیر آنی) است که از این داده‌ها برای خلق مجدد اطلاعات کوانتومی در سوی دیگر به کار می‌رود، اما تیم تحقیقاتی این پروژه بر موفقیت خود در پایداری این شیوه تاکید ویژه‌ای دارد. با دستیابی به این موفقیت، محققان در تلاش هستند تا آزمایش مذکور را با فاصله‌ای بسیار بیشتر تکرار نمایند.

فیزیک‌دان‌های دخیل در این تحقیق گفته‌اند که موفقیت صورت کلی پروژه و بهره گرفتن از الماس‌هایی که نیتروژن به آن‌ها تزریق شده می‌تواند راه را به سوی شبکه‌های کوانتومی آینده باز نماید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات