به‌ مناسبت نوزدهمین سال انتشار Windows NT 3.51؛ پنجره‌ای در دنیای کامپیوتر

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
بدون شک یکی از عوامل بنیادی که زمینه‌ساز گسترش فناوری اطلاعات در دنیای امروز شده، توسعه سیستم‌عامل‌ها است که وظیفه اصلی آن‌ها مدیریت منابع رایانه و فراهم آوردن بستری مناسب برای اجرای نرم افزارهای کاربردی است. یکی از معروف‌ترین سیستم‌عامل‌ها که هدف‌گذاری توسعه آن از ابتدای ایجاد، تسهیل کار برای عموم کاربران بوده و مقبولیت عمومی آن را فراهم آورده، سیستم‌عامل Windows است که اولین نسخه آن در سال 1985 توسط کمپانی معروف مایکروسافت و آخرین نسخه آن نیز تا این لحظه در سال 2013 منتشر شده است.
تبلیغات

به ندرت می توان فردی را در حوزه فناوری یافت که حداقل با یکی از این نسخه‌های Windows کار نکرده باشد. عموماً افراد در این سال‌ها که از ارائه ویندوز می‌گذرد، خاطرات زیادی با نسخه‌های گوناگون آن در ذهن دارند که همیشه یاد کردن از آن‌ها خالی از لطف نیست.19 سال پیش در چنین روزی یعنی 30 می 1995 شرکت مایکروسافت نسخه Windows NT 3.51 را در قالب نسخه دسکتاپ و سرور منتشر کرد، این نسخه از ویندوز تنها 3 ماه قبل از ارائه نسخه معروف Windows 95 ارائه گردید. شاید این نسخه از سیستم عامل به هیچ عنوان قابل قیاس با سیستم‌عامل‌های کنونی نباشد، ولی در زمان خود به‌ویژه به‌دلیل پشتیبانی از PowerPCها و همچنین وجود نسخه دسکتاپ و سرور، با وجود حداقل امکانات، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رفت‌.

Windows

با پیشرفت کنونی در سخت افزار و سیستم‌عامل، شاید مواردی که در جدول بالا ذکر شده، برای شما خنده‌دار باشد؛ مخصوصاً برای نسل جوانی که شروع تجربه آن‌ها با دنیای کامپیوترها همراه با پردازنده‌های قوی و سیستم‌عامل‌های جدید بوده است. ولی روزگاری بعضی از ما آرزوی داشتن یک رایانه شخصی با این مشخصات را داشته‌ایم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات