سامسونگ نسل دوم حافظه‌های سه‌بعدی و عمودی NAND را به مرحله‌ی تولید انبوه رساند

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ امروز اعلام کرد که برای اولین بار فرآیند تولید حافظه‌های فلش V-NAND سه بعدی با استفاده از 32 لایه‌ی سلول‌های روی هم را به مرحله‌ی تولید انبوه رسانده است که در حقیقت نسل دوم فلش‌های V-NAND محسوب می‌شود. با این پیشرفت صنعت حافظه‌ها قدمی به جلو خواهد گذاشت و شاهد رونمایی از SSD هایی با کارایی بالاتر خواهیم بود. در ادامه به جزئیات بیشتر این خبر می‌پردازیم.
تبلیغات

در نسل قبلی، حافظه‌های عمودی NAND یا همان V-NAND  به صورت 24 لایه‌ی روی هم چیده می‌شد که حالا این تعداد به 32 لایه افزایش یافته است. حالا علاوه بر کیفیت بیشتر، از نظر بازدهی تولید هم وضعیت سامسونگ بهتر شده چرا که با استفاده از همان تجهیزات قبلی می‌تواند تولید انبوه نسل دوم را تکمیل کند.

خبر دیگر اینکه با استفاده از نسل دوم حافظه‌های NAND عمودی محصولات جدیدی برای بازار SSD معرفی می‌شود. ظرفیت SSDهای جدید سامسونگ 128، 256، 512 گیگابایت و در نهایت 1 ترابایت است. سال گذشته سامسونگ فلش‌های سه‌بعدی V-NAND را در SSDهایی که برای بازار مراکز داده کاربرد داشت، معرفی کرده بود و حالا نوبت به پی‌سی‌های رده بالا رسیده است که از این تکنولوژی بهره‌مند شوند. البته قیمت درایوهای حالت جامدی که از این حافظه‌ها برخوردارند، بالاتر از مدل‌های معمولی است.

فعلاً این روند رو به تکامل است و پیشرفت‌های بعدی هم اتفاق خواهند افتاد:

samsung v-nand

اما از تفاوت‌های ساختاری و عملکردی بگوییم. SSDهای مبتنی بر حافظه‌های سه‌بعدی و عمودی NAND از نظر عمر کارکرد یا تعداد دفعات نوشتن اطلاعات 2 برابر بهتر و از نظر مصرف انرژی هم 20 درصد بهینه‌تر از حافظه‌های 2 بعدی یا صفحه‌ای MLC NAND است. ساختار این حافظه‌ها به کلی متفاوت است و از چیدمان استوانه‌ای شکل بهره می‌برند:

v-nand-introduction

قرار است در ادامه‌ی سال جاری مدل‌هایی با کیفیت بالاتر و تراکم بیشتر هم معرفی شود تا مشتریان در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. پیش‌بینی اخیر Gartner حاکی از آن است که سود بازار حافظه‌ها از رقم 75.5 میلیارد دلاری فعلی به 79.7 میلیارد دلار در سال 2017 صعود خواهد کرد آن هم در حالی که سود حافظه‌های NAND در سال 2017 به بیش از 50 درصد کل سود این بازار بالغ می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات