به‌ مناسبت 77 سالگی فولکس‌واگن، خالق فولکس بیتل

چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
بدون شک یکی از صنایعی که در قرن بیستم میلادی رشد فزاینده‌ای را به خود دید و همچنین زندگی انسانها و محیط زیست را متأثر ساخت، صنعت خودرو بوده است.یکی از شرکت های فعال در صنعت خودرو، کمپانی معروف آلمانی یعنی فولکس‌واگن یا همان خودروساز ملی ژِرمن‌ها است که با ساخت فولکس‌بیتل یا قورباغه‌ای، نام خود را در تاریخ ثبت کرد.
تبلیغات

تحولاتی که در قرن بیستم به‌موجب رشد صنعت خودرو اتفاق افتاد، جدا از به وجود آوردن بازارهای جدید ، فشار روی گسترش زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل در کشورها و مواردی دیگر، موجب تغییرات فرهنگی و عادت های زندگی مردم نیز گردید. ترددها سریعتر شد و انسانها با به وجود آمدن پدیده ترافیک، ساعت‌های زیادی را در خودروهای خود صرف کردند و حتی بشر با مشکلات زیست‌محیطی به دلیل آلودگی هوا مواجه گردید.

شاید خاطره فولکس‌های قورباغه‌ای (فولکس بیتل) برای نسل جدید و نوجوانان امروز وجود نداشته باشد، ولی بسیاری با این خودرو که محصول شرکت فولکس‌واگن آلمان است، آشنا هستند. میزان شهرت این خودرو به حدی زیاد است که شرکت آلمانی با طراحی مجدد این خودرو و حفظ ساختار اصلی در سال 1997، خودروی "فولکس بیتل (قورباغه‌ای) جدید" را ارائه کرد که موفقیت زیادی را کسب کرد و حتی با کمی تغییرات خودوری جدیدتری را با نام بیتل "فولکس (ای 5)" را از ابتدای سال 2011 وارد بازار کرد که کماکان به تولید آن می پردازد.

تا قبل از راه اندازی شرکت فولکس‌واگن، صنعت خودرو در آلمان به صورتی بود که خودرو به عنوان کالایی لوکس به حساب می‌آمد و تنها قشر مرفه جامعه‌ی آن روز آلمان قادر به تهیه و استفاده از خودرو بودند. اما با روی کار آمدن حزب نازی آلمان در سال 1933 و اجرایی‌شدن سیاست‌های ناسیونالیستی حزب نازی آلمان به رهبری آدولف هیتلر، درجهت ایجاد خودروی ملی برای تمام آلمانی‌ها در کنار ایجاد بزرگراه‌ها به منظور تردد سریع افراد، پیش‌زمینه برای تأسیس شرکت فولکس‌واگن ایجاد شد تا در تاریخ 28 می 1937 یعنی دقیقا 77 سال پیش در چنین روزی، شرکت فولکس واگن با حمایت حزب نازی آلمان تأسیس گردد.

در حال حاضر این شرکت به عنوان بزرگترین تولید‌کننده خودرو در آلمان و اروپا شناخته می‌شود و یکی از نکات جالب این شرکت در تاریخ صنعت خودرو این موضوع است که در میان ده خودروی پرفروش تاریخ، سه خودرو از شرکت فولکس‌واگن حضور دارند که با در نظر گرفتن بازارهای مصرف رقابتی که در دنیا وجود دارد، این موضوع نشان‌دهنده‌ی عملکرد فوق‌العاده این شرکت آلمانی است. یکی از ویژگی های این شرکت که باعث موفقیت آن در طول تاریخ شده است، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای است که این شرکت در بخش تحقیق و توسعه انجام می‌دهد؛ این شرکت در سال 2011 بالاترین میزان سرمایه‌گزاری را در بخش تحقیق و توسعه در میان سایر تولیدکنندگان داشته است و همیشه به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌هایی که در این حوزه سرمایه‌گزاری می‌کنند، شناخته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات