بررسی عمیق S805، آخرین پرچم‌دار 32 بیتی کوآلکام برای گوشی‌ها و تبلت‌های پیشرفته‌تر (بخش سوم)

سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
شاید بهترین و آخرین تراشه‌ی 32 بیتی کوآلکام برای گوشی‌ها و تبلت‌ها، S805 باشد. S800 و S801 در بهترین گوشی‌های بازار به خدمت گرفته شده‌اند. تراشه‌ی جدید S805 با دو مدل قبلی خود کمی متفاوت است و قدمی هر چند کوچک به جلو محسوب می‌شود. خصوصاً در مورد پردازنده‌ی گرافیکی آن که از سری 400 است و نسبت به Adreno 330 عملکرد بهتری دارد.
تبلیغات

در بخش اول بررسی، نگاهی به معماری هسته‌های پردازنده‌ی اصلی، واسط حافظه، پردازنده‌ی تصویر برای دوربین‌ها و موتور پردازش ویدیویی این تراشه‌ی قدرتمند انداختیم. در بخش دوم به نقطه وقت S805 یعنی پردازنده‌ی گرافیکی و امکانات جانبی اختصاص داشت. بنچ‌مارک‌های تبلت ویژه‌ی S805 هم در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است. ببنیم این بار کوآلکام در آخرین ماه‌های دوران تراشه‌های 32 بیتی خود چه قدر پیشرفت می‌کند.

بنچ‌مارک‌های پردازنده‌ی اصلی

بنچ‌مارک در مرورگرها

ابتدا از پردازنده در بنچ‌مارک‌های مرتبط با مرورگرها استفاده می‌کنیم. مرورگر تبلت S805 MDP/T در تمام آزمون‌ها کروم است. توجه داشته باشید که سازندگان گوشی و تبلت، مرورگر پیش فرض ابزار اندروید یا iOS خود را بهینه می‌کنند. مثلاً اپل در مرورگر سافاری یا سامسونگ در مرورگر پیش‌فرض بهینه‌سازی‌های متناسب با سخت‌افزار انجام می‌دهند که در نتیجه‌ی برخی بنچ‌مارک‌ها به شدت موثر است.

اولین بنچ‌مارک SunSpider است که 8 درصد سرعت بیشتر S805 نسبت به S801، البته در گلکسی اس 5 با سرعت کلاک 2.5 گیگاهرتز، نتیجه را در حدود 6 درصد بهتر کرده است:

s805-sunspider-benchmark

هسته‌های سایکلون پردازنده‌ی A7 اپل یا هسته‌های Cortex-A15 در Shield رکورد به مراتب بهتری ثبت می‌کنند. به نظر می‌رسد که کریت 450 تفاوت ساختاری زیادی ندارد و نتیجه بیشتر به افزایش سرعت کلاک تراشه مربوط می‌شود.

بنچ‌مارک دوم، Kraken 1.1 است. باز هم آیپد ایر، شیلد و حتی S801 رکوردهای بهتری دارند. کمی عجیب است که رکورد S805 با وجود سرعت کلاک بالاتر، خوب نیست. احتمالاً محدودیت‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری دیگری موجب ثبت رکورد پایین‌تر شده است.

s805-kraken-benchmark

سومین مورد گوگل اٌکتان است. امتیاز S805 باز هم نشان می‌دهد که محدودیتی نامشخص وجود دارد:

s805-google-octane-benchmark

بنچ‌مارک Basemark OS II

این بنچ‌مارک عمومی به ارزیابی عمومی اپلیکیشن‌ها می‌پردازد. پردازنده‌ی اصلی، گرافیکی و سیستم ذخیره‌سازی همگی در نتیجه‌ی حاصله، دخیل هستند. در مجموع نتایج بهتر مدیون پردازنده‌ی گرافیکی است.

امتیاز کلی

s805-basemark-ii-overall-benchmark

امتیاز سیستم، حافظه، گرافیک و وب. به بنچ‌مارک گرافیک دقت کنید که رکورد خارق‌العاده‌ای به دست آمده است. شاید تصور کنید که گلکسی اس 5 یا اچ‌تی‌سی وان M8 با تراشه‌ی S801 رکورد نزدیکی ثبت کرده‌اند، اما این ظاهر داستان است. در واقع روزلوشن 2560 در 1440 پیکسلی تبلت S805 از نظر تعداد پیکسل، دو برابر بیشتر از صفحه نمایش دو گوشی مورد نظر دقت دارد و لذا پردازش گرافیکی آن هم سنگین‌تر بوده است.

s805-basemark-ii-graphics-benchmark
s805-basemark-ii-memory-benchmark
s805-basemark-ii-system-benchmark
s805-basemark-ii-web-benchmark

بنچ‌مارک Geekbench 3.0

اثر افزایش پهنای باند یک سوال مهم است. در بررسی عمیق تراشه‌ی تگرا کی‌وان انویدیا، پهنای باند 17 گیگابیت در ثانیه بوده و حالا S805 با 25.6 گیگابیت در ثانیه پیشتاز است. اما آیا چنین پهنای باندی مفید است؟

آزمون محاسبات اعداد صحیح و اعداد اعشاری یا ممیز شناور نشان می‌دهد که S805 چندان تفاوتی با S801 ندارد:

s805-geekbench-memory

کارایی در محاسبات چند هسته‌ای اعداد اعشاری به حدود 20 درصد می‌رسد ولی انتظار بیشتری داشتیم. اگر موضوع را جدی‌تر بررسی کنیم و نگاهی به پهنای باند حافظه داشته باشیم، به این نتیجه‌ی مهم می‌رسیم که افزایش پهنای باند بیشتر برای پردازنده‌ی گرافیکی در نظر گرفته شده است:

s805-geekbench-memory-2

بنچ‌مارک‌های پردازنده‌ی گرافیکی

بنچ‌مارک 3DMark

قبل از اینکه از دیدن نتایج ناامید شوید بهتر است به این ادعای کوآلکام توجه کنید که هنوز درایور پردازنده‌های گرافیکی سری 400 بهینه نشده و باید کمی صبر کنیم تا نتایج واقعی را ببینیم. البته خوشبختانه 3DMark سنگین‌ترین بنچ‌مارک گرافیکی نیست و می‌توان از دیگر آزمون‌ها هم استفاده کرد. به هر حال مقایسه‌ی نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی کوآلکام با ادرنو 330 فعلی که در تراشه‌ی موفق S800 خوش درخشیده، جالب توجه است:

امتیار کلی:

s805-3dmark-overall

تست گرافیک به صورت Unlimited صورت گرفته، بنابراین نگران تعداد پیکسل‌ها نباشید. تعداد پیکسل‌ها 70 درصد بیشتر از تعداد پیکسل‌های گوشی‌هایی است که صفحه نمایش فول‌اچ‌دی دارند. جالب است بدانید که رزولوشن تبلت کوآلکام حدود 17 درصد بیشتر از آیپد ایر اپل است.

s805-3dmark-graphics
s805-3dmark-physics

نتایج مطلوب نیست. به بنچ‌‌مارک‌های دیگر مراجعه کنیم.

Basemark X II

این آزمون تفاوت فاحش قدرت پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 420 با Adreno 330 را روشن می‌کند. اگر کیفیت متوسط انتخاب شود، تفاوت با S801 حدود 25 درصد است ولی کیفیت بالاتر تفاوت را به بیش از 50 درصد افزایش می‌دهد.

s805-basemark-x-overall

جالب است که حتی شیلد انویدیا با پردازنده‌ی تگرا 4 و البته خنک‌کاری توسط یک فن هم از پس ادرنو 420 بر‌نیامده است. A7 اپل هم مقهور قدرت اولین پردازنده‌ی گرافیکی سری 400 شده:

دیگر تست‌های این بنچ‌مارک:

s805-basemark-x-dunes-med
s805-basemark-x-dunes-high
s805-basemark-x-hanger-med
s805-basemark-x-hanger-high

بنچ‌مارک GFXBench 3.0

این تست در دو حالت آن‌اسکرین و آف‌اسکرین اجرا می‌شود. رزولوشن بیشتر سرعت اجرا را کاهش می‌دهد اما در حالت آف‌اسکرین، تساوی شرایط برای مقایسه‌ی تراشه‌ها برقرار است:

s805-geekbench-manhatan-onscreen

جالب است که رزولوشن 70 درصد بیشتر، سرعت اجرای بنچ‌مارک منهتن را در حدی کاهش داده که با S801 در گوشی‌های فول‌اچ‌دی برابری می‌کند.

مشخص است که ادرنو 420 در این تست بسیار سنگین، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته ولیکن در حالت آف‌اسکرین تفاوت آن کاملاً روشن می‌شود:

s805-geekbench-manhatan-offcreen

T-Rex هم نتیجه‌ی مشابهی دارد:

s805-geekbench-t-rex-onscreen
s805-geekbench-t-rex-offcreen

آخرین مورد تست ALU (واحد محاسبه و منطق)، تست Alpha Blending و نرخ پرسازی بافت یا Fill Rate است. آلفا بلندینگ به فرآیند ترکیب رنگ‌های شفاف پیش‌زمینه با رنگ پس‌زمینه اطلاق می‌شود و فیل ریت هم فرآیند تخصیص بافت به شبکه‌ی از چندضلعی‌ها یا اصطلاحاً مش است.

s805-geekbench-alu
s805-geekbench-alu-2
s805-geekbench-driver-overhead
s805-geekbench-driver-overhead-2
s805-geekbench-alpha-blending
s805-geekbench-alpha-blending-2

تست Fill Rate مشخص می‌کند که پهنای باند بالا چه قدر در افزایش سرعت تخصیص بافت موثر است:

s805-geekbench-fillrate-1
s805-geekbench-fill-rate-2

در این آزمون ادرنو 420 در حد هیچ یک از تراشه‌های موجود برای وسایل همراه نیست، اختلاف حتی در رزولوشن بالاتر تبلت S805 هم به 100 درصد رسیده است.

جمع‌بندی و سخن آخر

شاید تراشه‌های 32 بیتی به انتهای دوران خود رسیده باشند و انتظار بیشتری نداشته باشیم اما کار کوآلکام در طراحی S805 تحسین‌برانگیز است. در پردازنده‌ی اصلی تفاوت جدی دیده نمی‌شود. افزایش 200 مگاهرتزی حداکثر فرکانس هسته‌ها در عملکرد حدود 6 درصد موثر واقع شده و در بهترین حالت، به 20 درصد می‌رسد. البته تفاوت 20 درصد به بهینه‌سازی واسط حافظه و دیگر بخش‌ها هم مربوط می‌شود.

اما نکته‌ی اصلی این است که S805 به واقع برای گوشی‌ها و تبلت‌های نسل بعدی طراحی شده و به راحتی از پس اجرای امور گرافیکی در رزولوشن بالا بر‌می‌آید.

بنچ‌مارک‌ها نشان می‌دهند که پردازنده‌ی گرافیکی در امور سبک تفاوت 20 درصدی دارد و در پردازش سنگین و گرافیک با کیفیت بالاتر، تفاوت بیش از 50 درصدی خود را نشان می‌دهد.

هنوز تا رونمایی و تولید انبوه تراشه‌های 64 بیتی کوآلکام زمان زیادی باقی مانده است. لذا ممکن است تگرا کی‌وان یا تراشه‌ی بعدی اپل که قطعاً مثل همیشه یکی از بهترین‌ها خواهد بود و همچنین تراشه‌های جدید اینتل که روند پیشرفت سریعی را طی می‌کنند، در این فاصله‌ی زمانی، سود زیادی را نصیب تولیدکنندگان کنند. بنابراین کوآلکام S805 را معرفی کرده تا در گوشی‌ها و تبلت‌های جدیدی که اغلب رزولوشن بالاتر از فول‌اچ‌دی دارند، جای بگیرد و انتظارات گرافیکی کاربران را به خوبی پاسخ‌گو باشد.

s805-features

همان‌طور که بررسی کردیم و در اسلاید نقاط قوت S805 در بالا هم می‌بینید، S805 در بخش دوربین و موتور اجرای ویدیوها پیشرفت خوبی داشته و این دو مورد هم از نقاط قوت گوشی‌های پرچم‌دار جدید است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

در مجموع S805 مثل دو عضو قبلی خانواده‌ی 800 یکی از بهترین تراشه‌های معرفی شده برای وسایل همراه است و در روان بودن و کامل بودن ابزارهایی که از آن استفاده کنند، نقش اساسی خواهد داشت.

در پایان پذیرای نظرات دقیق خوانندگان خوب زومیت در بخش نظرات هستیم. شما چه نظری در مورد ابعاد مختلف S805 . پیشرفت‌های کوآلکام و نیز کاربرد S805 در وسایل همراه دارید؟ آیا فروش محصولات مبتنی بر آن خوب خواهد بود یا کاربران تا سال 2015 صبر می‌کنند که تراشه‌های 64 بیتی را در گوشی و تبلت خود ببینند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات