با استفاده از HUD دارپا، نیروهای خودی را از دشمن در جنگ‌های شهری و فشرده تشخیص دهید

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
یکی از طاقت‌فرساترین و پرتلفات‌ترین درگیری‌ها در جریان وقوع جنگ‌ها، درگیری با نیروهای دشمن در درون شهرها است که در جریان آن ساختمان‌ها، خیابان‌ها و اماکن شهری به عرصه‌ی نزاع طرفین بدل می‌شود. علاوه بر نزدیکی فاصله با نیروهای دشمن، تشخیص نیروهای خودی نیز سخت می‌شود که این امر گاهاً منجر به هدف قرار گرفتن نیروهای خودی نیز شده است. حال دارپا یک صفحه‌ی نمایش متصل شونده به کلاه سربازان را توسعه داده است که نیروهای خودی و نیروهای دشمن را تشخیص می‌دهد.
تبلیغات

 همانطور که گفتیم در جریان جنگ‌های شهری یکی از اصلی‌ترین مشکلات نیروهای درگیر در نبرد، تشخیص نیروهای خودی است. اما براساس اطلاعات ارائه شده، به نظر می‌رسد وزارت دفاع ایالات متحده راه‌حلی برای این مسأله یافته است. این صفحه‌ی نمایش متصل به کلاه سربازان با نام Urban Leader Tactical Response,Awareness & Visualization (راهنمای تاکتیکی هدایت شهری، هشداردهنده و تصویرساز) شناخته می‌شود که هدف از آن شناسایی نیروها و تجهیزات خودی در یک منطقه‌ی فشرده‌ی جنگی است. این مهم از طریق استفاده از یک صفحه‌ی نمایش هولوگرافی حاصل می‌شود که قادر است حتی اشیاء پرنده‌ی موجود را نیز شناسایی کرده و از هم، تمیز دهد.

این سیستم توسط آژانس تحقیقات پیشرفته‌ی دفاعی یا همان دارپا انجام توسعه داده می‌شود که یکی از اصلی‌ترین بازوهای تحقیقاتی وزارت دفاع ایالات متحده است. این HUD یکی از چندین طرح در حال توسعه‌ی این آژانس تحقیقاتی است که در نمایشگاه ترتیب داده شده برای نمایش دستاوردهای این آژانس، به نمایش درآمده بود.

HUDInt3

این HUD یکی از معدود ابزارهای موجود در این نمایشگاه است که برای استفاده در نیروهای زمینی توسعه داده شده است. براساس گفته‌های Yiftach Eisenberg، مدیر برنامه‌‌‌ریزی این محصول، فاکتورهای حساس مورد نیاز مرتبط با افق دید یک سرباز در میدان نبرد،  با استفاده از صفحه‌ی نمایش هولوگرافی، در پیش‌روی چشم وی قرار می‌گیرد.

برای مثال سربازی را در نظر بگیرید که در میدان نبرد قرار گرفته است. طبیعتاً وی قادر به تشخیص هواپیمایی نیست که به‌دلیل مه‌آلود بودن هوا یا بالا بودن ارتفاع در حال حرکت است. اما نیروهایی که از این HUD استفاده می‌کنند، می‌توانند آیکون مربوط هواپیمای مورد نظر را با اطلاعات حرکتی آن و تعلق آن به نیروهای دشمن یا خودی مشاهده نمایند. این آیکون با نمایش جهت حرکت هواپیما، مبدأ و مقصد آن را برای نیروی مورد نظر نمایش می‌دهد.

HUDInt2

براساس اطلاعات منتشر شده، نمونه‌ی نهایی این محصول پس از تحقیقاتی 5 ساله تولید شده است و دارپا آماده‌ی تولید نمونه‌های قابل استفاده از آن برای استفاده در نیروهای زمینی است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات