مایکروسافت در پرونده‌ی درخواست غیرقانونی FBI به پیروزی رسید

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت سال پیش در هیاهوی جنجال‌های به پا شده در اثر اقدامات NSA در راستای نقض حریم و حقوق خصوصی کاربران سرویس‌ها و دستگاه‌ها، اعلام کرده بود که این شرکت به حفاظت از مشتریان خود در مقابل درخواست‌های داده‌ی دولتی پایبند و متعهد است و اکنون مایکروسافت برای اثبات حسن نیت خود اعلام کرده که بر سر یک درخواست از سوی FBI مقاومت کرده و به موفقیت رسیده است!
تبلیغات

 برد اسمیت، مشاور عمومی مایکروسافت و معاون اجرایی این شرکت به تازگی اعلام کرده این غول نرم‌افزاری با موفقیت یک نامه‌ی مربوط به امنیت ملی که FBI در آن خواستار اطلاعات پایه‌ای مربوط به یکی از مشتریان تجاری مایکروسافت شده بود را به چالش کشیده است. به نظر می‌رسد که این نامه حاوی یک ماده‌ی عدم اطلاع بوده که در نتیجه‌ی آن، مایکروسافت اجازه نداشته در مقابل ارائه‌ی اطلاعات به نهاد امنیتی مربوطه، هیچ‌گونه اطلاع رسانی به خود مشتری مورد اشاره داشته باشد. مایکروسافت در حقیقت، این ماده را از طریق دادگاه فدرال سیاتل به چالش کشیده است. مایکروسافت طی دادخواست خود مدعی شده که این بخش از درخواست غیرقانونی بوده و خلاف حقوق اساسی آزادی بیان است. در ادامه‌ی این چالش، FBI از درخواست خود صرف نظر کرده است.

اسمیت در یک پست وبلاگی اذعان کرده که چنین درخواست‌هایی به ندرت اتفاق می‌افتند اما همین که بدانیم ردموند تا چه اندازه نسبت به شفاف‌سازی در خصوص چنین مسائلی کوشا است حائز اهمیت خواهد بود. پیش‌تر مشخص شده بود که بسیاری از کمپانی‌های تکنولوژی از جمله مایکروسافت همکاری نزدیکی با NSA داشته‌اند و تمامی آن‌ها از کاوش این نهاد امنیتی در اطلاعات کاربران مطلع بوده‌اند. حال به نظر می‌رسد این شرکت‌ها به منظور از دست ندادن مشتریان و کاربران خود مجبور به مرزبندی شده و تلاش می‌کنند به هر نحو خود را از زیر بار افتضاح NSA بیرون بکشند. لازم به ذکر است که ارائه‌ی اطلاعات کاربران در صورت تقاضای رسمی و قانونی نهادهای امنیتی مساله‌ای نیست که شرکت‌ها قادر به مخالفت با آن باشند و تنها در خصوص شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به کاربر صاحب حق شناخته می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات