مسجد سلیمان، زادگاه طلای سیاه خاورمیانه

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کشور ایران در طول تاریخ تحولات گوناگونی را به خود دیده است ... کشورگشایی پادشاهان، جنگهای بزرگ، پیروزی‌های غرور آمیز و شکست های تلخ. هر یک از تعاملات و تنش هایی که کشور ما در طول تاریخ با همسایگان یا حتی در میان مردم خود داشته، برگی از تاریخ این کشور رقم خورده است. در حدود 106 سال پیش در چنین روزی یعنی 26 می 1908 میلادی مصادف با سه‌شنبه 5 خرداد 1287 اتفاقی در کشور ما و در خاور میانه به وقوع پیوست که مسیر حرکت و سرنوشت کشور ما، خاورمیانه و جهان آن روز را تغییر داد.
تبلیغات

در آن زمان چرخ های اقتصاد صنعتی غرب برای عطش سیری ناپذیر خود به یک ماده تحت عنوان نفت وابسته بود، به همین دلیل این ماده کثیف چنان ارزشی پیدا کرده بود که آن را طلای سیاه نام گذاری کردند و تا امروز نیز یکی از تاثیرگذارترین عوامل استراتژیک در تحولات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جهان به حساب می آید.

در چنین روزی در سال 1908 میلادی برای نخستین بار در خاورمیانه و ایران استخراج نفت بصورت تجاری در شهر مسجد سلیمان شهری تاریخی در کوههای زاگرس توسط انگلیسی ها آغاز گردید. داستان استخراج نفت در این منطقه به حدود 7 سال قبل از شروع تجاری استخراج یعنی 28 می 1901 بر می گردد جایی که آقای ویلیام ناکس دارسی از مظفرالدین قاجار پادشاه وقت ایران امتیاز کشف نفت را دریافت کرد. تیم آقای دارسی سال‌ها بدنبال شناسایی چاه‌های نفت در جستجو بودند تا اینکه در 26 ماه می 1908 یعنی دقیقا 106 سال پیش در چنین روزی و در ساعت 4 صبح مته حفاری در حالی که تمامی کارگران و مهندسان در اوج ناامیدی بعد از سالیان تلاش به سر می بردند و آقای دارسی حتی دیگر تمایلی به ادامه تحقیقات نداشت، آخرین سنگ بزرگ را شکافت و نفت با قدرت تا ارتفاع 50 متری بالاتر از دکل حفاری فوران کرد ، تا فصلی جدید در تاریخ ایران، خاورمیانه و جهان باز گردد.

چند سال بعد با شروع جنگ جهانی اول در سال 1913 ارزش طلای سیاه در جهان چند برابر گردید و به تناسب آن کشور ایران و خاور میانه کانون توجهات کشورهای غربی گردید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات