پایان فعالیت متهم شماره‌ی یک؛ هارپ تابستان سال جاری متوقف می‌شود

یک‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
مطالعه 2 دقیقه
در صورتی که اخبار مربوط به بلایای طبیعی را در سال‌های اخیر دنبال کرده باشید، می‌دانید که یکی از متهمان اصلی بلایای حادث شده که انگشت اتهام به سمت آن نشانه می‌رود، پروژه‌ی سری HAARP است. این پروژه یک برنامه‌ی پژوهشی است که در سال 1993 برای بررسی و پژوهش درباره‌ی لایه‌ی یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی ELF/ULF/VLF تأسیس شده بود. حال به‌نظر می‌رسد این پروژه به آخرین روزهای خود نزدیک شده است.
تبلیغات

هارپ پروژه‌ای است که هدف از آن ایجاد تغییراتی در یونوسفر، دورترین لایه از جو زمین است. هارپ در دوران جنگ سرد با هدف راه‌اندازی روشی برای ارتباط با زیردریایی‌های مجهز به سلاح اتمی راه‌اندازی شد. اما تئوری‌های گوناگونی در مورد آن مطرح شده است که شامل انتشار پرتوهای مرگ تا کنترل ذهن، ایجاد زلزله‌ها، سیلاب‌ها است. اما همیشه دانشمندان با چنین نظریه‌هایی مخالفت کرده‌اند.

براساس اطلاعات منتشر شده، در صورتی که همه‌ی مراحل براساس برنامه‌ی تدوین شده پیش رود، باید در تابستان سال جاری شاهد پایان این پروژه و تعطیلی مراکز تحقیقاتی مرتبط با آن باشیم. محل آزمایشگاه‌های این پروژه‌ی تحقیقاتی در آلاسکا قرار گرفته است که بنابر اطلاعات ارائه شده توسط ارتش ایالات متحده این تاسیسات هیچ‌گاه در پروژه‌های محرمانه‌ی نهادهای امنیتی به‌کار برده نشده‌اند. این تحقیقات که توسط نیروی‌هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده بنیان نهاده شده و دارپا نیز سرمایه‌گذاری‌هایی را در جهت توسعه‌ی ان به انجام رسانده است. یکی از تحقیقات انجام شده استفاده از لایه‌های فوقانی جو زمین به‌منظور ایجاد ارتباط رادیویی است.

تاسیسات این پروژه در زمینی به وسعت ۳.۳ هکتار گسترده شده است که شامل آنتن‌هایی با توانایی ارسال امواجی با فرکانس‌های بالا به لایه‌های بالایی اتمسفر است. این امواج پس از برخورد با لایه‌های فوقانی بازتابیده شده و در تحقیقات انجام شده تأثیر امواج روی لایه‌های بالای اتمسفر سنجیده می‌شود.

دیوید واکر، یکی از افراد درگیر در این پروژه که تحت خدمت نیروی هوایی است، به کگنگره‌ اعلام کرده است که دیگر نیازی به ادامه دادن تحقیقات در این مورد نیست. براساس گفته‌های وی، آژانس‌های تحقیقاتی راه‌های بهتری را برای مدیریت و اعمال تغییرات روی یونوسفر یافته‌اند که بسیار پیشرفته‌تر از هارپ است. این تاسیسات هزینه‌ای ۵ میلیون دلاری را به ازای هر سال روی دست مالیات‌دهندگان آمریکایی گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات