سرفیس پرو 3: تبلت، لپ تاپ یا هر دو؟! (بخش اول)

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
مطالعه 8 دقیقه
مایکروسافت در هفته گذشته از نسل جدید سرفیس در ابعاد بزرگ‌تر، بدنه باریک و سبک‌تر و همچنین سخت‌افزار قوی‌تر پرده برداشت. مدیر بخش سرفیس مایکروسافت از Surface Pro 3 به عنوان تنها گزینه از پست‌پی‌سی (Post PC) برای جایگزین شدن لپ‌تاپ‌ها یاد کرد. زومیت در دو مقاله به تحلیل این موضوع خواهد پرداخت. پس با بخش اول آن همراه شوید.
تبلیغات

از زمان معرفی آیپد اول، بسیاری از مردم باور داشتند که آیپد جایگزین لپ‌تاپ خواهد شد و دیگر نیازی نیست تا لپ‌تاپ همراه خود داشته باشید. همه امور مورد نظر شما را آیپد یا دیگر تبلت‌ها انجام خواهند داد. اما در دنیای حقیقی چنین اتفاقی رخ نداد. هرچند با افزایش کارایی تبلت‌ها و حتی تلفن‌های هوشمند نیاز کاربران به لپ‌تاپ‌ها کاهش یافت و مثلا برای چک کردن ایمیل‌ها، وب‌گردی یا حتی ایجاد برخی از اسناد ساده اداری و چندین و چند کار دیگر، دیگر نیازی به لپ‌تاپ نبود با این حال وقتی نوبت به کار جدی می‌رسد وقتی قرار است یک تصویر را با دقت در فوتوشاپ روتوش کنیم، یک ویدیو را بصورت حرفه‌ای ادیت، صفحه گسترده بزرگ در اکسل ایجاد کنید، مالتی‌تسکینگ واقعی را تجربه کنیم، به سادگی تایپ کنیم و هزار کار از این دست، نیاز به لپ‌تاپ داریم.

به شخصه تجربه کار با دو مدل آیپد نسل سوم و چهارم و چندین مدل تبلت اندرویدی را داشته‌ام و بسیار تلاش کردم تا از این ابزارهای برای انجام امور جدی مانند مواردی که ذکر شد استفاده کنم و هرگز موفق نشدم تا آن‌ها را حتی برای بخشی از اموری که با کامپیوتر خود انجام می‌دهد، استفاده کنم. از نظر من تبلت‌های اندرویدی و حتی آیپد برای انجام امور مرتبط با محتوا عالی هستند و تجربه به مراتب بهتری را نسبت به لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای رومیزی ارایه می‌کنند. به عنوان مثال تجربه مطالعه متون، وب‌گردی، خبر خوانی، اجرای بازی‌ها و مواردی از این دست در تبلت‌ها به شکل بسیار خوب و ساده ای قابل انجام است،‌ مخصوصا اینکه این ابزارها بسیار سبک و قابل حمل هستند و مهم نیست که پشت میز خود نشسته باشید یا اینکه روی کاناپه لم داده باشید. درواقع در هر موقعیتی می‌توان از آن‌ها به سادگی استفاده کرد.

صفحه نمایش تبلت‌ها عموما تراکم بسیار بالایی دارند و از این رو مطالعه متون در آن‌ها کمتر از مانیتورهای معمولی چشم‌ها را خسته می‌کند. اما وقتی نوبت به کار جدی می‌رسد قضیه به طور کامل متفاوت خواهد بود. شرکت‌ها بسیار تلاش کردند تا نرم‌افزار تبلت‌ها را طوری بهینه کنند که برای انجام امور جدی نیز قابل استفاده باشند مثلا سامسونگ در تبلت‌های گلکسی نوت پرو خود مالتی‌تسکینگ را وارد مرحله تازه‌ای کرد یا اپل امکانات جالبی را برای کار کردن با چند اپلیکیشن در iOS 7 اضافه کرد اما اگر با این محصولات کار کرده باشید متوجه می‌شوید که مدیریت پنجره‌های در کنار یکدیگر و استفاده همزمان از آن‌ها بسیار مشکل‌تر از ویندوز یا OS X یا دیگر سیستم‌عامل‌های مخصوص کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها است.

قبل از آنکه وارد مبحث اصلی شویم بهتر است به بازار تبلت‌ها در چند سال اخیر نگاه کنیم. نمودارهای مرتبط با رقابت پی‌سی و تبلت‌ها اهمیت بازار پُست پی‌سی را به‌وضوح نمایش می‌دهد. نمودار زیر که از موسسه تحقیقاتی معتبر IDC اقتباس شده است میزان فروش تبلت‌ها در چند سال اخیر را نشان می‌دهد.

surfacepro3-exclusive-2
surfacepro3-exclusive-3

برعکس بازار پی‌سی‌ها که از سال 2010 یعنی همزمان با ورود آیپد به بازار با رکود و نوسان مواجه بوده است، بازار تبلت‌ها رشد بی‌نظیری را تجربه نموده است.

اما در نمودارهای پایین نگاه دقیق‌تری به رشد بازار تبلت‌ها خواهیم داشت.

surfacepro3-exclusive-4
surfacepro3-exclusive-5

بازار تبلت‌ها رشد 250 درصدی را در سال 2011 نسبت به سال 2010 تجربه کرد. این رشد در سال 2012 به رقم 82 درصد نسبت به سال 2011 رسید. اما نرخ این رشد در سال 2013 نسبت به 2012 به 48 درصد رسید.

اما میزان فروش تبلت در سراسر جهان در سه‌ ماهه‌ی نخست امسال در مقایسه با سه ماهه‌ی چهارم 2013، چیزی در حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

این بدان معنی است که در سه ماهه‌ی نخست سال جاری تنها ۵۸.۲۶ میلیون دستگاه تبلت در سراسر جهان فروخته شده است.

کاهش رشد فروش جهانی تبلت و مهم‌تر از اون کاهش سهم آیپد (مهم ترین محصول تبلت بازار) باعث شده است که نسبت به پتانسیل این محصول مدرن در تسخیر هر چه بیشتر بازار پی‌سی‌ها شک و تردید زیادی پدیدار گردد. اما چه عاملی در این کاهش رشد بیشتر از دیگر پارامترها‍ تاثیرگذاربوده است؟ آیا می‌توانیم اشباع بازار تبلت‌ها را دلیل مهم برای آن بدانیم؟ 

اگر قرار بر این باشد که بازار تبلت‌ها را اشباع شده فرض کرده و کاهش رشد فروش این محصولات را به این پارامتر نسبت دهیم، بازار تلفن‌های هوشمند شرایطی بسیار وخیم‌تر از آن را باید دنبال کنند. به همین دلیل باز به سراغ نمودار میزان فروش اما اسمارت‌فون‌ها می‌رویم تا با موشکافی رشد این بازار جواب مناسبی برای سوال‌های خود پیدا کنیم.

surfacepro3-exclusive-6
surfacepro3-exclusive-7
surfacepro3-exclusive-8

بازاراسمارت فون در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ با رشدی معادل 42.1 درصد روبرو شد که این رقم برای سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲ به 38.4 درصد رسید. در این بین نرخ رشد به میزان کمی کاهش داشته است که در مقایسه با کاهش شدید صورت گرفته در بازار تبلت‌ها که در سطور بالا به آن اشاره شد ( 82 درصد به 48 درصد) قابل تامل است. بنابراین اشباع بازار نمی‌تواند آنچنان تاثیر عظیمی در این کاهش داشته باشد. به نظر می‌رسد با معرفی آیپد در سال ۲۰۱۰ موج اول بزرگی شکل گرفت که تا پایان سال ۲۰۱۲ ادامه داشت. مقداری از این موج هم به واسطه عرضه تبلت های متنوع توسط تولیدکنندگان کره‌ای و چینی بود که باعث شدند تبلت‌ها با شروعی رویایی، جای خود را در بین محصولات تکنولوژیکی باز کنند اما موج های بعدی دیگر قدرت لازم را نداشتند.

ارایه گوشی‌های هوشمند با صفحات نمایشگر بزرگ‌تر و وارد شدن فُرم فَکتور جدید و محبوبی مثل فبلت، تاثیر زیادی بر کاهش دامنه نفوذ تبلت‌ها در بازار داشت.

عمده ترین عاملی که در این اتفاق دخیل بود را می توانیم عدم تغییر تاثیرگذار در کارایی تبلت ها بدانیم. تبلت‌ها همچنان تجربه کاربری فراتری نسبت به اسمارت‌فون ها ارایه نمی‌کنند و به زبان عامیانه از لباس کارایی اسمارت‌فون‌ها خارج نشده‌اند. تبلت‌ها همواره از نظر کارایی شباهت غیر قابل انکاری به گوشی‌های هوشمند دارند که حتی می‌توانیم آنها را بزرگ شده گوشی‌های هوشمند امروزی بدانیم. البته تبلت‌های سری نوت سامسونگ و همچنین قابلیت چند وظیفگی مفید آنها نیز نتوانسته است شوک بزرگی به این رده از محصولات وارد سازد. در واقع تبلت‌ها در سال ۲۰۱۳ و سال جاری تحت تاثیر اسمارت‌فون‌ها و فبلت‌ها قرار گرفته‌‌اند و نتوانسته‌اند خود را از زیر سایه گسترده این محصولات خارج سازند چرا که کارایی منحصر به فردی که بتواند خریدار کنونی را راضی نگاه دارد ارایه نکرده‌اند.

surfacepro3-exclusive-1

در این بین مایکروسافت علاوه بر کامل نمودن اکوسیستم خود با ویندوز 8 گزینه خود را در راستای توسعه کارایی تبلت ها و پرکردن فاصله میان فرم فکتور تبلت و لپ تاپ با نام سرفیس پرو ارایه داد. محصولی که از نظر مایکروسافت قادر است هم نقش یک لپ تاپ قدرتمند را ایفا کند و هم تبلتی مناسب باشد. اما سرفیس‌های قبلی هر کدام مشکلات خاص خود را داشتند و به هیچ‌وجه نتوانستند با پرچمداران بازار رقابت کنند. با وجود اینکه تبلت‌های سرفیس مایکروسافت بیشتر شبیه به یک لپ‌تاپ بدون صفحه کلید بودند و قادر به اجرای سیستم‌عامل ویندوز با تمام امکانات آن بودند اما مشکلاتی مانند طول عمر باتری کم، وزن و ضخامت زیاد، مشکلات مربوط به استفاده از آن‌ها در شرایط مختلف و از همه مهم‌تر قیمت بالای این محصولات در مقایسه با تبلت‌های اندرویدی و آیپد، باعث شد تا آنطور که باید و شاید مورد توجه کاربران قرار نگیرند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل جدید مایکروسافت در شروع کنفرانس معرفی هفته گذشته مایکروسافت گفت:

به شما گفته می‌شود که یک تبلت بخرید، اما شما بهتر می‌دانید که آنچه نیاز دارید در واقع یک لپ‌تاپ است.

اما با یک مقدمه از وی، پانوس پنی، نایب‌رئیس بخش سرفیس مایکروسافت به روی سن آمد و او نیز بر مشکلات تبلت‌های موجود در بازار و عدم توانایی آن‌ها نسبت به جایگزین شدن با لپ‌تاپ‌ها صحبت کرد. او گفت که ۹۵ درصد از کاربران آیپد اپل، یک لپ‌تاپ نیز دارند و این بدین معنا است که آیپد نتوانسته جایگزین لپ‌تاپ شود و هنوز کاربران به لپ‌تاپ نیاز دارند.

در قسمت بعدی این مقاله به سراغ ویژگی های سرفیس پرو 3 می رویم و تلاش می کنیم تا به سوالاتی که در این بخش مطرح شد جواب مناسبی دهیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات