راهنمای جامع رزولوشن در لپ‌تاپ؛ چه رزولوشنی برای صفحه‌نمایش من مناسب‌تر است؟

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
رزولوشن نامی است که همه ما آن را بسیار می‌شنویم. چه زمانی که برای خرید یک تلفن‌هوشمند به بازار می‌روید یا در مورد مشخصات صفحه‌نمایش یک ل‍پ‌تاپ جدید سؤال می‌کنید، این نام به گوشتان می‌خورد. اما دقیقاً رزولوشن به چه معناست و چگونه بر کارآیی لپ‌تاپ یا تبلت شما تأثیر می‌گذارد؟ آیا رزولوشن بالاتر به معنای کیفیت بالاتر است و اگر این موضوع درست است، چه رزولوشنی بهترین کیفیت را برایتان به ارمغان می‌آورد. برای رسیدن به پاسخ صحیح پرسشهایتان، زومیت را در ادامه این مطلب همراهی نمایید.
تبلیغات

 اگر تاکنون برای خرید یک ل‍پ‌تاپ جدید سری به سایت‌های تکنولوژی زده باشید، بدون شک رزولوشن‌ لپ‌تاپ‌ها برایتان مسئله‌ساز شده باشد. در واقع یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی را که رزولوشن مثلا 1366  در 768 دارد، در مقایسه با لپ‌تاپی با همان اندازه ولی رزولوشن 1920 در 1080، کیفیت یکسانی ندارند. اما این موضوع چگونه بر عملکرد دستگاه‌های دیجیتالی شما تأثیر می‌گذارد. 

پیکسل‌ها

قبل از آنکه سیر تا پیاز ماجرا را برایتان شرح دهیم، بد نیست اگر کمی در رابطه با مفهوم پیکسل صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید، رزولوشن توسط ضرب دو عدد همچون 1600 در 900 بیان می‌گردد. این عدد به تعداد خط‌هایی که در طول و تعداد خطوطی که در عرض وجود دارند، اشاره دارد. بنابراین یک مفهوم بسیار ساده در این بین وجود دارد؛ تعداد خطوط بیشتر در طول و عرض به معنای رزولوشن بیشتر است. تصویر ذیل هر چند مقیاس دقیقی به همراه ندارد، اما دید خوبی از آنچه در رابطه با آن صحبت می‌کنیم به شما خواهد داد.

همانطورکه مشاهده می‌کنید افزایش تعداد خطوط سبب کوچکترشدن اندازه پیکسل‌ها می‌شود. البته بررسی تأثیر واقعی پیکسل‌ها بر روی کارآیی صفحه‌نمایش به عوامل دیگری نیز وابسته است که چندان بحث مورد نظر این مقاله نیست. ولی برای اینکه درک بهتری از تفاوت پیکسل‌‌ها داشته باشید، تصاویر زیر می‌تواند راهگشا باشد. 

 تصویر اول - صفحه Excel

رزولوشن 1366 در 768 - در این تصویر سطر ۱ تا ۲۵ از بالا به پایین و ستون A تا T قابل مشاهده است. 

xcentral-excel-1366-768 639x358

رزولوشن 1600 در 900- در این تصویر سطر ۱ تا 32 از بالا به پایین و ستون A تا X قابل مشاهده است. 

xcentral-excel-1600-900 637x358

رزولوشن 1920 در 1080- در این تصویر سطر ۱ تا 32 از بالا به پایین و ستون A تا X قابل مشاهده است. 

xcentral-excel-1920-1080 640x358

 تصویر دوم- صفحه وب و نمایش متون

رزولوشن 1366 در 768 

xcentral-ie-1366-768 638x358

رزولوشن 1600 در 900

xcentral-ie-1600-900 637x358

رزولوشن 1920 در 1080

xcentral-ie-1920-1080 637x358

اما تفاوت تصاویر بالا در چیست؟

همانطور که مشاهده می‌کنید، افزایش رزولوشن و بالاتر رفتن مقدار آن باعث کوچکتر‌شدن پیکسل‌ها می‌شود. این کوچکتر شدن پیکسل‌ها از طرف دیگر سبب وسعت بخشیدن به صفحه و نمایش بیشتر محتویات در اندازه و ابعاد کوچکتر است. در واقع مهم نیست که صفحه‌نمایش لپ‌تاپ شما چه اندازه‌ای داشته باشد؛ بلکه حتی در دو صفحه‌نمایش یک اندازه، هر چه تعداد پیکسل‌ها بالاتر رود، شما محتویات بیشتری را به علت کوچکتر‌شدن پیکسل‌ها مشاهده خواهید کرد. در کنار این‌ها، افزایش رزولوشن باعث افزایش شارپ‌بودن تصویر و همچنین تراکم بیشتر پیکسل‌ها می‌گردد. 

در ادامه سه رزولوشن 1366 در 768، 1600 در 900 و 1920 در 1080 را در یک صفحه‌نمایش یک‌اندازه لپ‌تاپ مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

1366 در 768 : 

در این رزولوشن متن‌ها و تصاویر به اندازه کافی بزرگ و خوانا هستند. اما این رزولوشن به لحاظ اندازه، چندان با صفحه‌نمایش‌های بزرگ مناسب نیست. این موضوع خصوصاً در برنامه‌هایی همچون آفیس که می‌خواهید حجم بیشتری از اطلاعات را مشاهده نمایید اندکی آزاردهنده خواهد بود.  طراحی بسیاری از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها، برای حداقل رزولوشن ۷۶۸ در عرض تولید شده‌اند که این موضوع سبب می‌شود تا کل حجم عمودی صفحه توسط نرم‌افزار اشغال گردد و حتی گاهی بخشی از نرم‌افزار در پایین صفحه یا تسک‌بار قرار بگیرد.  عیب دیگر این رزولوشن در خصوصا لپ‌تاپ‌ها آن است که امکان اجرای دو برنامه در کنار هم تقریباً غیر ممکن خواهد بود.

1600 در 900 : 

در این رزولوشن متن‌ها و تصاویر به اندازه کافی بزرگ و خوانا هستند. همچنین شما می‌توانید محتوای بیشتری را مشاهده کنید و برای خواندن یا نوشتن کمتر نیازمند اسکرول مطالب می‌شوید. همچنین اجرای اپلیکیشن‌ها در مجاورت یکدیگر به صورت Side By Side امکان پذیر خواهد بود. 

1920 در 1080 : 

در اپلیکیشن‌هایی که مقدار زیادی داده یا اطلاعات در آن‌ها وجود دارد، همه چیز به آسانی و وضوح قابل مشاهده است و کمتر نیازمند اسکرول برای دیدن محتوای بیشتر هستید. همچنین در یک صفحه‌نمایش حتی به اندازه ۱۵ اینچی با این رزولوشن، وسعت دید و نمایش محتویات همانند و به اندازه یک صفحه ۲۲  اینچی خواهد بود. 

سخن پایانی:‌

اما در نهایت به هنگام انتخاب رزولوشن مناسب، به خاطر سپردن چند نکته از اهمیت بسیاری برخوردار است. اولین نکته آن است که افزایش رزولوشن در لپ‌تاپ با ابعاد کوچک، نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه با کوچکتر‌شدن محتوای قابل مشاهده، خواندن و استفاده‌کردن از آن دشوار می‌شود. مگر در صورتی که نرم‌افزارهای مورد نظر شما امکان تنظیم رزولوشن را داشته باشند. در طرف دیگر رزولوشن‌های بسیار بالا که این روزها به عنوان تبلیغات جیب بسیاری از مشتریان را خالی می‌کند، لزوماً در کارآیی لپ‌تاپ شما تغییری ایجاد نمی‌کند؛ چرا که این موضوع به عوامل دیگری همچون فاصله‌ای که از آن قصد دارید به‌صفحه نمایش نگاه کنید و همچنین قدرت چشم غیر‌مسلح در تشخیص پیکسل‌ها نیز وابسته است؛ چرا که چشمان غیرمسلح، توانایی تشخیص تفاوت در تراکم پیکسلی بالاتر از حد استاندارد را ندارد. پس پارامترهای لازم برای تشخیص یک صفحه‌نمایش با بهترین کیفیت، علاوه بر رزولوشن به تعداد رنگ‌های قابل تولید توسط صفحه، نوع پنل صفحه‌نمایش و ... نیز بستگی دارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات