با نهایی‌شدن قرارداد مایکروسافت و نوکیا، چه بر سر نوکیا خواهد آمد؟

سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
مطالعه 6 دقیقه
چرخ گردون آنقدر بر خلاف خواسته‌های نوکیا به گردش در آمد تا در نهایت فنلاندی‌های تسلیم پیشنهاد 7 میلیارد دلاری ردموندی‌ها شدند و درپناه چتر پر قدرت مایکروسافت آمدند. اما قرارداد 7 میلیارددلاری که از تصاحب مایکروسافت بر بخش موبایل نوکیا خبر می‌دهد، به چه معناست. یا به عبارت دیگر پاسخ سؤالی که این روزها ذهن بسیاری از علاقمندان امپراطور سقوط کرده را به خود مشغول کرده چه خواهد بود: چه بر سر نوکیا خواهد آمد؟ در این چند کلمه‌ای که در ادامه این مطلب مهمان زومیت هستید، تلاش می‌کنیم تا شما را در جریان آنچه مایکروسافت از قراردادش  با نوکیا بازگو کرده، قرار دهیم.
تبلیغات

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نوکیا از ابتدا تولیدکننده موبایل نبوده. صنعت کاغذ، پوشاک و تجهیزات رادیویی، بخش کمتر شنیده شده‌ای را از کارنامه نوکیا شکل می‌دهند. 

حالا هم واگذاری بخش موبایل و سرویس‌های این شرکت به مایکروسافت، مسیر تازه‌ای را در کارنامه پر فراز و نشیب غول فنلاندی باز نموده است. راهی که هنوز چندان روشن نیست. با این وجود مایکروسافت توضیحاتی در این رابطه را  منتشر نموده است که اطلاعات بیشتری از این ترکیب را در اختیارمان قرار می‌دهد.

همه چیز در زیر پرچم غول آمریکایی‌

مایکروسافت بخش موبایل و سرویس‌های نوکیا را تصاحب خواهد کرد. به همین راحتی. این بدان معناست که تمامی محصولات خانواده نوکیا از تلفن‌های هوشمند لومیاگرفته تا موبایل‌هایی همچون آشا و سری X، زین پس زیر پرچم مایکروسافت قرار خواهند گرفت. تیم‌های طراحی، زنجیره‌ی تأمین، لوازم جانبی  و حتی تمامی روابط تجاری و کاری نوکیا با دیگر شرکت‌های حوزه فناوری به همراه آزمایشات و مراحل تولید نوکیا، از این به بعد زیر نظر مایکروسافت صورت خواهد گرفت. 

MicrosoftNokia

همچنین غالب سرویس‌های نوکیا، از سرویس MixRadio گرفته تا فروشگاه برنامه این شرکت و ... نیز به مایکروسافت تعلق می‌گیرد. البته هنوز سرویس نقشه‌های نوکیا که با نام Here معرفی شده، به عنوان تجارتی مستقل از دست مایکروسافت خارج شده و فعلاً زیر پرچم نوکیا باقی مانده است. در حاشیه این موارد، نوکیا همچنان اغلب پتنت‌ها و بخش شبکه‌ به همراه  دفتر مرکزی CTO را در زیر سایه نام و برند نوکیا را نیز محفوظ نگاه داشته است.

در طرف دیگر، مایکروسافت مسئولیت و شاید بهتر است بگوییم قدرت کنترل هر گونه قرارداد نوکیا در رابطه با محصولات موبایلی‌اش را با شرکت‌های دیگری در اختیار خواهد داشت. بدتن ترتیب بی شک سیستم‌عامل سیمبیان و قراردادهمکاری نوکیا با کوالکوم یا هر عضو دیگر، زیر نظر مایکروسافت خواهد بود. 

IMG 9846

از آنجا که برند و نام آشا و لومیا از چند روز گذشته با قطعی‌شدن قرار‌داد به مایکروسافت تعلق گرفته است، بنابراین جای تعجبی ندارد که مایکروسافت از مزایای کنترل خط تولید آن بهره‌مند شود. همچنین به نظر می‌رسد که هر آنچه نوکیا تاکنون در خط تولید خود نگاه داشته است، طی چند ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد و حداقل تا 10 ماه آینده شاهد یک موبایل کاملاً مایکروسافتی نخواهیم بود. 

استفان الوپ، مدیر محبوب نوکیا نیز اکنون به جای مدیریت بر بخش موبایل نوکیا، سکان کشتی تمامی دیوایس‌های مایکروسافت را به دست خواهد گرفت. این بدان معناست که الوپ، به عنوان رئیس اصلی بخش دیوایس‌های مایکروسافت که علاوه بر محصولات تبلت و تلفن هوشمند، شامل ایکس‌باکس، Perceptive Pixel products، محصولات جانبی و تمامی سبد سخت‌افزاری مایکروسافت می‌گردد، باید از این به بعد بخش دیوایس‌های مایکروسافت را زیر نظر نادلا، مدیر کل این شرکت، رهبری کند. این موضوع شامل 25000 کارمند نوکیا که اکنون خانه تازه‌ای را در مایکروسافت پیدا کرده‌اند نیز می‌گردد.

چرا مایکروسافت و نوکیا باید با یکدیگر ادغام می‌شدند؟

نوکیا و مایکروسافت پیش از بسته‌شدن این قرارداد نیز روابط نزدیک و تنگاتنگی را با یکدیگر داشتند. پس چه دلیلی برای این میزان هزینه توسط مایکروسافت و تسلیم‌شدن نوکیا در مقابله با آن وجود دارد؟

نوکیا و مایکروسافت، با وجود روابط تنگاتنگ، به عنوان دو شرکت مستقل عمل می‌کردند. هر چند ویندوز‌فون این دو را با یکدیگر پیوند داده بود، اما هر کدام از آن‌ها به ناچار باید راه مخصوص خود را در توسعه محصولاتشان طی می‌نمودند. هر یک از آن‌ها، نیروها،منابع، فرهنگ و رازهای بخصوصی در خود جای داده بودند که نتیجه‌ای جز ناکارآمدی برایشان به همراه نداشت. 

اما اکنون با ترکیب دو غول دنیای فناوری در یکدیگر، مایکروسافت می‌تواند با کنترل همزمان سخت‌افزار و نرم‌افزار از تولید، ارائه‌ی یک تبلت یا تلفن هوشمند جدید را با کیفیت و سرعت بهتری به جلو براند. 

همچنین مایکروسافت اعتقاد دارد که درک بهتر و همزمان چگونگی پیوند و همکاری سخت‌افزار و نرم‌افزار به آن‌ها این اجازه را خواهد داد تا در بهره‌برداری از این اطلاعات و استفاده از آن در روابطشان با دیگر شرکت‌ها و اپراتورها، بهره‌مند گردند.

چه بر سر خریداران نوکیا خواهد آمد؟

 اگر شما یکی از مشتریان نوکیا هستید، نیازی نیست که نگران پشتیبانی از دستگاهتان باشید. همچنین به هیچ وجه قرار نیست دستگاه شما به یکباره از کار بیفتد یا در دستتان منفجر شود. با این وجود، حتی اگر چنین اتفاقاتی افتاد، مایکروسافت همچنان با آغوش باز پذیرای خدماتی است که در زمان خرید وعده آن را از نوکیا دریافت کرده‌اید. 

buildlive 1204

همچنین طی خبری که در زومیت نیز آن را منتشر کردیم، الوپ اعلام کرد که به پشتیبانی از سری X، آشا و لومیا ادامه خواهد داد. اگر بخواهیم این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کنیم، بدان معناست که مایکروسافت همچنان نقشه‌هایش را برای بروزرسانی و ارائه دستگاه‌های جدید ادامه خواهد داد. حتی اگر این استراتژی دوام چندانی نداشته باشد و دیگر خبری از محصولات جدید در این سری نباشد، کاربران فعلی نوکیا نیازی به نگرانی در این رابطه نخواهند داشت.

در طرف دیگر، کاربران ویندوز‌فون نیز تغییرات محسوسی را شاهد نخواهند بود. در حال حاضر هیچ دلیلی دیده نمی‌شود که ناگهان مایکروسافت طلسم ارتباطاتش را بشکند و با تمامی شرکت‌های دیگر تولیدکننده محصولات ویندوزفونی، قطع رابطه کند.

چه سرنوشتی در انتظار دو غول دنیای فناوری است؟

مایکروسافت، آینده این ادغام با نوکیا را روشن می‌خواند. هر چند، تجربه نشان داده اغلب این ادغام‌ها و ترکیب‌ها، بر خلاف صحبت‌های لطیف و شیرینی که در سخنرانی‌های تبلیغاتی گفته می‌شود، فرجامی تلخ دارند. فرجامی که در آن مشتریان ناراضی از ارائه خدمات منظم، گله‌مند شرکت را ترک می‌کنند. بنابراین باور اینکه همه چیز  به همین خوبی و خوشی به پایان خواهد رسید، چندان هم ساده به نظر نمی‌رسد. حداقل به آن سادگی که مایکروسافت فکر می‌کند، نخواهد بود.

هر چه بیشتر این قرارداد را به زیر ذره‌بین می‌بریم، سؤالات و مجهولات بیشتری به ذهنمان هجوم می‌آورد. آیا مایکروسافت، 25000 کارمند فعلی نوکیا را زیر پر و بال خود نگاه خواهد داشت یا آن‌ها را به همراه نام نوکیا به فراموشی از دنیای فناوری وادار خواهد کرد؟

موضوع دوم، به نحوه پشتیبانی مایکروسافت باز می‌گردد. آیا مایکروسافت به پشتیبانی از تمامی محصولات خانواده نوکیا ادامه خواهد داد یا به راحتی سری X را به خاطر دارا بودن سیستم‌عامل گوگل از رده خارج خواهد نمود؟ آیا تلفن‌های لومیایی زودتر از سایر محصولات بروز رسانی‌های ویندوز‌فون را دریافت خواهند کرد یا مایکروسافت در رابطه با تمامی شرکایش راه عدالت را در پیش خواهد گرفت؟

سؤال زیاد است و پاسخ اندک. اما حالا که دیگر نوکیایی وجود ندارد و تنها یک مایکروسافت خواهد بود؛ پس باید منتظر پاسخ‌ها از سوی آمریکا و یکی از بزرگان دنیای فناوری باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات