ژاپن؛ کشوری که تلفن‌های تاشو در آن هنوز هم پرطرفدارند!

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
NTT Docomo معروف‌ترین اپراتور ژاپن هفته گذشته سه مدل تلفن ساده تاشو از فوجیتسو را معرفی کرد. ژاپنی‌ها در مقابل تلفن‌های هوشمند مقاومت کرده‌اند و هنوز هم جمعیت بالایی از مشتریان اپراتورها تلفن‌های ساده تاشو را به تلفن‌های هوشمند اندرویدی و آیفون ترجیح می‌دهند. این تلفن‌ها که به gara-kei معروف شده‌اند نمودی از سلیقه کاملا متفاوت ژاپنی‌ها در زمینه گجت‌ها هستند و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها طرفداران خود را از دست نخواهند داد.
تبلیغات

جملاتی مثل «تایپ کردن با دکمه‌های فیزیکی کار ساده‌تری است» یا «باتری تلفن عمر بیشتری دارد» عباراتی آشنایی هستند که بسیاری از طرفداران بلک‌بری در پاسخ به دلیل خرید این تلفن‌ها می‌دادند. اما این بار در مورد ریم و تلفن‌هایش صحبت نمی‌کنیم، بلکه صحبت از تلفن‌های آتی بازار ژاپن است: باشکوه، تاشو و جد تلفن‌های هوشمند امروزی!

آیا تا کنون عبارت «تلفن‌های گالاپاگوس» یا به قول خود ژاپنی‌ها، gara-kei به گوشتان خورده است؟ شاید بد نباشد در این باره کمی بیشتر بدانید. همه ما می‌دانیم که ژاپنی‌ها در زمینه ابزارهای تکنولوژیک و گجت‌ها سلیقه‌ای کاملا متفاوت با تمام دنیا دارند. چارلز داروین روند تکامل موجودات در  جزایر آتشفشانی گالاپاگوس را از سایر نقاط دنیا متمایز کرده بود، چرا که وی معتقد بود در این منطقه روند تکامل موجودات نسبت به سایر نقاط جهان کاملا متفاوت بوده است! به این پدیده، گالاپاگوس می‌گویند. حال می‌توان گفت که بازار ابزارهای تکنولوژیک، از جمله تلفن‌های همراه، در ژاپن داستانی مشابه با پدیده گالاپاگوس دارد. ژاپنی‌ها سلیقه کاملا متفاوتی با سایر نقاط دنیا دارند و به همین دلیل بسیاری از گجت‌هایی که در بازار این کشور پرطرفدار بوده و فروش خوبی دارند، در خارج از کشور به یک شکست بزرگ بدل می‌گردند.

تلفن‌های تاشو یکی از مشخصه‌های سلیقه عجیب و غریب ژاپنی‌ها است که به یکی از مولفه‌های بازار گالاپاگوسی گجت‌ها در ژاپن تبدیل شده. همین موضوع باعث شده تا بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی ژاپن، NTT Docomo دو تلفن همراه تاشو و یک مدل بروز شده از تلفن تاشو قدیمی‌تر را رونمایی کند. یکی از سخنگویان دوکومو به خبرنگار انگجت گفته است که این تلفن‌ها هنوز طرفداران زیادی در ژاپن دارند و بسیاری از مشتریان آنها مشتاقانه منتظر ارائه نسخه های جدید آنها هستند. هنوز بسیاری از افراد وقتی وارد فروشگاه‌های موبایل می‌شوند با بی‌میلی به محصولاتی چون آیفون و تلفن‌های پرچمدار اندرویدی می‌نگرند و مدام به دنبال یک تلفن ساده‌تر با دکمه های فیزیکی هستند.

مقاله‌های مرتبط:

    تلفن‌های ساده با فیچرفون ها در کشورهای در حال توسعه به دلیل قیمت پایینی که دارند طرفداران خود را دارا هستند، اما در ژاپن دلیل علاقه مشتریان به فیچرفون‌ها مساله قیمت نیست. آنها برخلاف کشورهای غربی، در مقابل تلفن های هوشمند از خود مقاومت نشان می‌دهند!

    دوکومو بر روی این تلفن ها سرویس‌های ویژه‌ای چون سرویس تماس صوتی نامحدود را ارائه می‌کند که باعث شده طرفداران این تلفن‌ها حتی بیشتر شوند و این می‌تواند دلیل دیگری برای ادامه تولید و بروزرسانی تلفن‌های gara-kei توسط این اپراتور باشد.

    یکی از این تلفن‌ها فوجیتسو F-07F است که مجهز به یک دوربین 13 مگاپیکسل، باتری 1000 میلی‌آمپرساعت و یک نمایشگر 3.3 اینچ رنگی است که آن را به یک فیچرفون رده بالا تبدیل می‌کند. اگر از دوربین این دستگاه فاکتور بگیریم، سایر مشخصات آن در مقایسه با تلفن هوشمند رده پایین جدید موتورولا، یعنی Moto E حرفی برای گفتن ندارد. نکته عجیب و جالب دیگر این است که ساخت و تولید تلفن‌های ساده یا فیچرفون‌ها بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه تر از تلفن‌های هوشمند است، اما از آنجا که دوکومو برای ارتقای مشتریان خود، روی تلفن‌های هوشمند یارانه‌ای را در نظر می‌گیرد، گاها هزینه خریداری فیچرفون ها از این اپراتور بیشتر از تلفن‌های هوشمند اندرویدی ساخت سونی و سامسونگ است. شاید در سایر نقاط دنیا، تلفن‌های هوشمند دیگر طرفدار نداشته باشند و کمتر اسمارت‌فونی را می‌بینیم که با این فرم‌فکتور ارائه گردد، اما در ژاپن اوضاع متفاوت است و gara-keiها به این زودی‌ها از بین نخواهند رفت!

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات