فستیوال شکوفه‌های گیلاس (ساکورا)

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
تا چند روز پیش در زمانی از سال قرار داشتیم که ساکوراها یا همان شکوفه‌های گیلاس در اوج درخشش و زیبایی خود قرار داشتند. این روزها باغ‌ها و پارک‌ها در سرتاسر کشور آفتاب تابان مملو از مردمی است که گرد هم جمع شده تا به شکوفه نشستن این درختان جادویی که سمبل و نماد فرهنگ‌شان است را جشن بگیرند. این شکوفه‌های لطیف تجسم زیبایی، آسیب پذیری و گذر سریع زمان هستند، از این روی این پدیده زود گذر در سرتاسر کشور جشن گرفته می‌شود.
تبلیغات

هانامی (Hanami) یا چشم انداز گل‌ها واقعه‌ای است که مدت‌ها در انتظارش لحظه شماری می‌کنند اما تنها یک یا دو هفته به طول می‌انجامد، در اصل هانامی مراسمی است که قدمتش به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد و منظور گردش دسته جمعی و برگزاری پیک نیک در زیر درختان پر شکوفه گیلاس است. درختان گیلاس عموما از اواخر مارس تا اوایل می به شکوفه می‌نشینند. شکوفه دادن درختان معمولا از شهر اکیناوا و در اواخر ماه ژانویه آغاز و رفته رفته به سمت مناطق شمالی گسترش می‌یابد به طوری که توکیو و کیوتو اواخر مارس تا اوایل آوریل شاهد به گل نشستن درختان گیلاس هستند و تنها چند هفته بعد شهر هوکایدو میزبان هانامی است به همن دلیل مردم نسبت به این تغییرات بسیار حساس بوده و به اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان هواشناسی توجه می‌کنند تا این رویداد سالیانه را به هیچ عنوان از دست ندهند.

به محض آنکه درختان شروع به شکوفه دادن کردند، مردم نیز دسته دسته به همراه خانواده و دوستان شروع به برگزاری مهمانی کرده و گردش‌های دسته جمعی ترتیب می‌دهند و به پارک، باغ، معبد و زیارتگاه‌ها رفته و در زیر درختان پیک نیک برگزار و تا اواخر شب وقت گذرانی می‌کنند. معمولا جشنواره هانامی زمانی است که بیشتر ژاپنی‌ها فرصتی برای استراحت و تماشای زیبایی‌های طبیعت به دست می‌آورند که برای این مردمان سخت کوش اوقات دلپذیری رقم می‌زند. درختان گیلاس را می‌توان در جای جای ژاپن یافت، اکثر مدارس و ساختمان‌های دولتی اقدام به کاشت این درختان می‌کنند و از آنجایی که سال مالی و تحصیلی هر دو در ماه آوریل شروع می‌شوند معمولا اولین روز کار و مدرسه با جشنواره ساکورا همزمان است.

پس ابتدای بهار بهترین زمان برای سفر به کشور ژاپن و مشاهده این جشن زیبا است که تقریبا در اواسط ماه می به پایان می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات