نویسنده‌ی مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» توضیح می‌دهد که چرا داستان خود را با یک سیستم DOS قدیمی نوشته است

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
ممکن است شما هم شنیده باشید که جورج آر.آر. مارتین، نویسنده‌ی بازی تاج و تخت (Game of Thrones) که در اصل فیلمی بر اساس سری رمان‌های نغمه ی آتش و یخ (A Song of Ice and Fire) است، داستان خود را بر روی کامپیوتری با سیستم‌عامل به شدت قدیمی DOS نوشته است. به نظر می‌رسد بر اساس پاسخ خود او به این پرسش، مسأله صحت داشته باشد.
تبلیغات

سریال بازی تاج و تخت که بر اساس این مجموعه داستان ساخته شده، رکورددار تعداد بینندگان شبکه‌ی HBO بوده و تا کنون ۳ فصل آن ساخته شده؛ فصل چهارم در حال پخش بوده  و تولید آن برای دو فصل بعدی نیز تأیید شده است.

 جورج آر.آر. مارتین مهارت خارق‌العاده‌ی خود را بر روی یک کامپیوتر قدیمی با سیستم‌عامل داس و با بهره گرفتن از نرم‌افزار WordStar 4.0 به رشته‌ی تحریر درآورده است. این تکنولوژی، بصورت دست نخورده از زمانی که جورج مارتین سری داستان فانتزی خود را در سال 1991 آغاز کرد همراه او باقی مانده است. اما سؤالی که برای همه‌ی ما پیش می‌آید این است که چرا؟ چرا چنین شخصی باید همچنان به یک نسخه‌ی بسیار قدیمی از سیستم‌عامل دسکتاپ وابسته باشد و احساس نکند که نیاز به ارتقاء آن دارد؟

حال به لطف برنامه‌ای که اجرای آن را کنن اوبرایان، مجری مطرح تلویزیون آمریکا بر عهده داشت پاسخ این پرسش را در دست داریم. بر اساس گفته‌ی مارتین، این سخت‌افزار باستانی تمام آنچه که او برای اجرای برنامه‌ی پردازش متن مورد نظر خود نیاز دارد را به او ارائه می‌کند؛ نه بیشتر و نه کم‌تر... او معتقد است که قابلیت‌هایی نظیر تصحیح خودکار که شاهد استفاده از آن‌ها در برنامه‌های پردازش متن مدرن هستیم و همه از آن بعنوان یک پیشرفت و برتری کلیدی یاد می‌کنند، بالأخره هر از گاهی باعث کلافگی شما و کاهش سرعت کارتان خواهند شد. اگر شما مجبور باشید هر بار که لغت «وینترفل» یا «داینریس تارگرین» را بصورت مکرر تایپ می‌کنید، نگاهی به صفحه انداخته و از برنامه‌ی تصحیح خودکار خواهش کنید که آن را یک لغت اشتباه و غیرممکن نداند، مسلماً  حال جورج مارتین را درک خواهید کرد.

لازم به ذکر است که مارتین علاقه‌ای به غارنشینی ندارد و برای اجرای سایر اعمال مرتبط با تکنولوژی خود یک سیستم مدرن نیز دم دست خود دارد؛ اما به قطع یقین، جورج مارتین نمونه‌ی بارزی از استفاده‌ی غیرمتعصبانه از تکنولوژی، آن هم تنها با هدف انجام کارهای مورد نیاز خودش را به نمایش گذاشته است.

البته بیایید امیدوار باشیم که این نویسنده‌ی قابل، حداقل از فایل‌های خود پشتیبان تهیه کند تا خدایی نکرده روزی این ماشین قدیمی، نسخه‌ی خطی نغمه‌ی آتش و یخ را نبلعد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات