جزئیات Tonga، کارت گرافیک نسل بعدی AMD فاش شد: رقابت میان‌رده‌ها فشرده‌تر می‌شود!

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
شایعات مربوط به پردازنده گرافیکی تونگا زمانی آغاز شد که نسخه‌ی بتای درایور آن لو رفت. حال جزئیات بیشتری از این GPU فاش شده که نشان می‌دهد محصول بعدی AMD یک کارت گرافیک میان‌رده مبتنی بر سخت افزار GCN است که می‌خواهد با GM107 مکسول انویدیا رقابت کند.
تبلیغات

وب‌سایت Videocardz.com اطلاعات مربوط به سخت‌افزار گرافیکی جذاب نسل بعدی AMD را منتشر نموده است. پردازنده گرافیکی جدید AMD با نام Tonga از خانواده «جزایر آتشفشانی» است که پیش‌تر GPUهای هاوایی و وسوویوس را از آن شاهد بوده‌ایم.

پیش‌تر، وقتی نسخه آزمایشی درایور تونگا همزمان با ارائه هاوائی و وسوویوس درز کرده بود، گمانه‌زنی‌هایی درباره سخت‌افزار تونگا را شنیده بودیم. با این حال از آن زمان تا کنون هیچ اطلاعات بیشتری از پردازنده گرافیکی نسل بعدی AMD منتشر نشده بود. ابتدا تصور می‌شد که این محصول پرچمدار جدید AMD باشد، اما حالا با اطلاعات فاش شده جدید احتمالا چنین موضوعی صحت نداشته باشد. از طرفی پرچمدار کنونی AMD یکه‌تاز بازار پردازنده‌های گرافیکی است. کارت گرافیک جدید برای کاربران معمولی طراحی شده و در کلاس میان‌رده‌ها قرار می‌گیرد تا برای خرید آن نیازی به کارخانه ضرب سکه و چاپ اسکناس نداشته باشید!

مقاله‌های مرتبط:

    این کارت تغییر و تحول و ابتکار اساسی و بنیادینی را به همراه ندارد. بنابراین همان طور که پیش‌تر هم اعلام شده بود، انتظار نداشته باشید که ناگهان با فناوری ساخت 20 نانومتر یا حافظه باند پهن مواجه گردید. در واقع طرح مرجع استفاده شده در طراحی این پردازنده گرافیکی دارای محدودیت حافظه تا 2 گیگابایت DDR5 است. این کارت گرافیک محصول دیگری مبتنی بر سخت‌افزار GCN است که مصرف بهینه‌تر توان، قدرت بالاتر و فناوری‌های پرطرفدار AMD همچون Mantle ،TrueAudio و احتمالا XDMA CrossFire را با خود همراه دارد.

    به نظر می‌رسد که AMD این کارت را برای رقابت با Maxwell GM107 انویدیا روانه بازار خواهد کرد که در این صورت، کاربران عادی باید از این که بالاخره پس از ماه‌ها رقابت تنگاتنگ، دو کمپانی برتر سازنده GPU، نبرد خود را از حوزه پرچمداران به حوزه میان‌رده‌ها منتقل کرده‌اند، خوشحال باشند. تنها چند هفتاه تا نمایشگاه Computex زمان باقی مانده است. شاید در این رویداد بزرگ در تایوان، محصول جدید AMD رونمایی شود که در این صورت می‌توانیم بگوییم که حدودا سه ماه بعد شاهد ارائه این محصول در بازارهای جهانی خواهیم بود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات