پایونیر خبر از توسعه‌ی دیسک‌های بلو-رِی با ظرفیت 256 گیگابایت داد

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی ژاپنی پایونیر خبر از تحقیقات خود برای طراحی و تولید دیسک جدیدی داده است که قابلیت ذخیره‌ی اطلاعات بیشتری را در مقایسه‌ با دیسک بلو-رِی معمولی دارد. این کمپانی ژاپنی در ابتدای هفته‌ی جاری از توسعه‌ی این دیسک جدید خبر داد که قادر است تنها در یک لایه به میزان ۲۵۶ گیگابایت داده ذخیره کند.
تبلیغات

در ساخت این دیسک از ساختاری سازمان یافته استفاده می‌شود که امکان ساخت یک دیسک با چندین لایه‌ی ذخیره‌سازی داده را امکان‌پذیر می‌نماید. این فناوری از ساختار سازمان‌دهی شده برای دسترسی و مدیریت اطلاعات روی لایه‌های مختلف بهره می‌گیرد. این الگوی ساخت با آنچه که پیش‌تر در ساخت دیسک‌های معمولی مورد استفاده قرار گرفته، تفاوت عمده‌ای دارد. لایه‌های دیسک‌های معمولی تنها از لا‌یه‌های واحدی برای ذخیره‌ی اطلاعات بهره می‌گیرند. در روش جدید پایونیز، ذخیره‌ی لایه‌های متعددی از اطلاعات روی همدیگر میسر می‌شود که استانداردهای مربوط به ذخیره‌ی داده‌ها روی دیسک را تغییر می‌دهد.

یک دیسک نوری ساده با استفاده از این فناوری می‌تواند شامل 8 لایه‌ برای ذخیره‌سازی داده باشد که هر یک با ظرفیت ذخیره‌سازی 32 گیگابایت می‌توانند در مجموع 256 گیگابایت داده را در اختیار داشته باشند. با بهره‌گیری از فناوری ذخیره‌ی داده‌ها در دو طرف دیسک، ظرفیت دیسک‌های مورد نظر به 512 گیگابایت افزایش می‌یابد. دیسک‌های توسعه داده شده با استفاده از این فناوری می‌توانند به یک رقیب جدی در مقابل کاست آرشیو ساخت سونی و پاناسونیک بدل شوند که چندی پیش معرفی شده است.

با توجه به استفاده‌ی گسترده از حافظه‌های SSD در کنار هارد دیسک‌های (HDD‌) با ظرفیت بالا، پایونیر به استفاده و استقبال از این دیسک‌ها امیدوار است، چراکه بزرگ‌ترین مزیت چنین دیسک‌های کاهش هزینه‌ی ذخیره‌سازی داده‌ها است.

اما شاید از خود این سوال را بپرسید که آیا برای خواندن و نوشتن روی چنین دیسک‌هایی نیاز به سخت‌افزار متفاوتی وجود دارد؟ پاسخ این سوال منفی است. چراکه با استفاده از دستگاه‌های بلو-رِی موجود می‌توان اطلاعات را روی این دیسک‌ها نوشت یا خواند که مزیت بزرگی برای این دیسک محسوب می‌شود، چراکه دستگاه‌های موجود تنها با یک بروزرسانی در میان‌افزار خود می‌توانند براحتی از این دیسک‌ها نیز پشتیبانی نمایند.

هنوز اطلاعات خاصی در مورد زمان عرضه‌ی تجاری این دیسک‌ها منتشر نشده است. لازم به ذکر است که در مراسم معرفی این فناوری، احتمال عرضه‌ی دیسک‌هایی با ۱۲ لایه‌ی ذخیره‌سازی نیز مطرح شد که امکان ذخیره‌ی سازی داده‌ها تا ۱ ترابایت را نیز ممکن خواهند ساخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات