با تیم ترافیک هیر نوکیا و روش بررسی لحظه به لحظه‌ی ترافیک جاده‌ها آشنا شویم

پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
مطالعه 6 دقیقه
یکی از ویژگی‌ها و تفاوت‌های مهم سرویس‌های آنلاین نقشه، با نقشه‌های بزرگ و کتاب‌های راهنما این است که اطلاعات آنلاینی در مورد وضعیت ترافیک را هم شامل می‌شوند. این همان چیزی است که در نسل بعدی نقشه‌ها و موقعیت‌یابی دقیق به آن نیاز داریم؛ خصوصاً که تدریجاً خودروهای بدون راننده و خودران هم وارد عرصه می‌شوند. نوکیا و تیم هیر با توجه به این مهم، تیمی برای بررسی مداوم ترافیک تشکیل داده‌اند که در ادامه‌ی مطلب به معرفی آن می‎‌پردازیم. آشنایی با روش بررسی اطلاعات ترافیکی و بروزرسانی سرویس‌های نقشه‌ی مهمی مثل یاهو مپس، بینگ و هیر نوکیا هم برایتان جالب خواهد بود. با ما باشید.
تبلیغات

همیشه کوتاه‌ترین مسیر سریع‌ترین مسیر ممکن نیست. ترافیک خیابان‌ها هم بسیار مهم است. نوکیا و تیم نقشه‌ی HERE برای ارائه‌ی خدمات بهتر به کاربران ایالات متحده، ترافیک خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را به‌طور مستمر بررسی می‌کنند تا سریع‌ترین مسیر مشخص شود. هر روز تیم ترافیک هیر کار خود را با بررسی دوربین‌های تعبیه شده در بزرگراه‌ها، شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و گزارشات رسمی وضعیت ترافیک شروع کرده و سرویس‌های نقشه‌ی HERE نوکیا، بینگ مپس مایکروسافت و یاهو مپس را بروزرسانی می‌کنند.

تیم ترافیک هیر در مرکز شهر شیکاگو دفتری در اختیار دارد که حدود 80 نفر در آن مشغول به کار هستند. البته در تمام ساعات روز همه‌ی افراد فعالیت نمی‌کنند؛ بلکه طبق برنامه‌ی زمان‌بندی نوکیا در تمام روزها و ساعات مشغول کار می‌شوند و اوضاع ترافیک را به صورت آنلاین به کاربران اطلاع می‌دهند.

nokia-here-traffic-1

نوکیا دفتر خود را به شکل خاصی طراحی کرده است؛ به این صورت که با حرکت در ردیف‌ها می‌توان مناطق جغرافیایی مجاور را تماشا کرد. در اواسط روز بین 10 تا 15 کارمند در دفتر حضور دارند و در ایستگاه‌های کاری مشغول کار هستند. هر ایستگاه کاری شامل چندین نمایشگر می‌شود.

nokia-here-traffic-2

6 نمایشگر اصلی و نمایشگرهای اضافه‌ای که هر یک بخشی از منطقه‌ی مجاور را نمایش می‌دهند. البته بسته به نیاز اپراتور ممکن است برخی نمایشگرها وب‌سایت‌های رسمی وضع ترافیک یا برخی صفحات توییتر را به تصویر بکشند. حتی ایمیل هم برای اطلاع از هشدارها و توصیه‌های مهم مورد استفاده‌ی تیم قرار می‌گیرد.

nokia-here-traffic-3

Mike Dekrell مدیر ارشد عملیات ترافیکی می‌گوید کاربرد هر یک از منابع بسته به اینکه کدام ایالت مدنظر باشد متفاوت است. مثلاً برخی ایالت‌ها حساب‌کاربری دقیق و بروزی در توییتر دارند و لذا توییتر به عنوان یک منبع مهم و حیاتی به ما کمک می‌کند. در مورد برخی ایالت‌ها جست‌وجوی کلامات کلیدی برای بررسی گزارشات مفیدتر واقع می‌شود. بررسی گزارشات پلیس هم در مورد برخی ایالت‌ها بسیار مفید است؛ در حالیکه برای بررسی ترافیکی بعضی ایالت‌ها اصلاً کافی و مناسب نیست.

nokia-here-traffic-4

نوکیا حاصل کار تیم ترافیک هیر را با استفاده از نرم‌افزارهای جانبی به سرویس نقشه‌ی HERE تزریق می‌کند. البته دیگر سرویس‌ها Bing و Yahoo! Maps هم از این اطلاعات بهره‌مند می‌شود. هر یک از رویدادها و وقایع دارای دو ورودی است؛ زمان شروع و زمان پایان. البته اگر همه چیز روشن نباشد، زمان پایان رویدادها مشخص نخواهد بود و لذا به‌طور مستمر وضعیت بروزرسانی می‌شود.

HERE پیش‌بینی کرده که اطلاعات لحظه به لحظه در مورد جاده‌ها، برای نسل بعدی ماشین‌های خودران حیاتی است

تیم هیر درست به اندازه‌ی وسعت خود در جمع‌آوری مهم‌ترین اطلاعات جاده‌ها متمرکز شده است. به هر حال توجه راننده به آیکون‌ها و علائمی که روی داشبورد یا گوشی نمایش داده می‌شوند تا حدی خطرناک است و ممکن است موجب حواس‌پرتی وی شود. لذا اطلاعات باید در حد لازم باشد.

nokia-here-traffic-5

پوشش روزانه‌ی وقایع به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود. دسته‌ی اول مواردی مثل ترافیک مسیر‌های اصلی تردد روزانه مثل مسافرت بین منزل و محل کار، ترافیک در روزهای تعطیل، رویدادها و ساخت‌ و سازهایی که موجب بسته‌شدن مسیرها در یک یا هر دو جهت می‌گردند و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود. دسته‌ی دوم موارد پیش‌بینی نشده مثل تصادفات و حوادث را در برمی‌گیرد.

در اتاق کنترل ترافیک، تیم هیر همواره در حال پیگیری تصادفات در ایالت‌های مختلف، بررسی وبکم‌ها و گزارشات گروه‌های امداد است و کاربران را از ساعت احتمالی باز‌شدن مسیرها مطلع می‌کند.

nokia-here-traffic-6

تیم ترافیک هیر تنها روی مناطق شلوغ تمرکز نمی‌کند. بعضی از جاده‌های و بزرگراه‌ها مسیر اصلی حمل‌و‌نقل هستند و برای کمپانی‌های فعال در این حوزه، اطلاع دقیق از وضعیت چنین معابری بسیار مهم است.

nokia-here-traffic-7

دیوار طولی دفتر ترافیک هیر از نمایشگرهایی پوشیده شده که نقاط مهم ترافیکی را به تصویر می‌کشند. نمایشی از سرویس‌های نقشه‌ی مختلف و چگونگی نمایش اطلاعات هم روی آن دیده می‌شود.

nokia-here-traffic-8

 تیم ترافیک هیر تنها منبع جمع‌آوری داده‌های ترافیکی برای نوکیا نیست. نوکیا روی سیستمی به نام Probes یا کاوشگرها هم کار می‌کند. این سیستم متشکل از گوشی‌ها، PNDها و خودروهای متصل به شبکه است که هر یک گزارشگر سیار محسوب می‌شوند. می‌توان اطلاعات مربوط به حرکت این وسایل را پردازش کرده و اوضاع ترافیک در جوار هر یک را معین کرد. تیم هیر با استفاده از نمایشگر دیواری عظیم‌الجثه‌ای قادر به نمایش حرکات محاسبه شده‌ی این وسایل است.

nokia-here-traffic-9

هیر در روز حدود 1 میلیارد کاوشگر را ردیابی می‌کند که هر یک با نقطه‌ای روی نقشه نمایش داده می‌شوند. هر نقطه ممکن است یک گوشی هوشمند یا یکی از سیستم‌های ناوبری دارای گواهی استفاده از اطلاعات نوکیا یا هر چیز دیگری باشد.

nokia-here-traffic-10

نوکیا اطلاعات اندکی از هر کاوشگر سیار می‌گیرد. در عمل اطلاعات دریافتی به طول و عرض جغرافیایی، سرعت و جهت حرکت محدود می‌شود. البته سرعت گزارش شده حذف می‌شود؛ چرا که هیر به محاسبه‌ی دقیق‌تر سرعت با توجه به مقایسه‌ی موقعیت‌های پیاپی در طول مسیر تمایل دارد. با سیستم کاوشگرها اگر تصادفی رخ دهد، کاوشگر حاضر در محل آن را گزارش می‌کند و نوکیا به سرعت متوجه آن می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات